کد خبر: 89445
A

فریدون مجلسی: ای کاش دکتر مصدق ۲۵ مرداد حکم عزل را پذیرفته بود و تا امروز اینقدر گرفتار نمی شدیم/ ریشه کودتا در تبلیغاتی بود که توده‌ای‌ها باعث و بانی‌اش بودند

دیپلمات پیشین گفت: ریشه کودتا در تبلیغاتی بود که توده‌ای‌ها باعث و بانی‌اش بودند، آن هم در حالی که اگر برخی مسائل مورد پذیرش قرار می‌گرفت نه کودتایی رخ می‌داد و نه به گرفتاری عادت می‌کردیم.

فریدون مجلسی:  ای کاش دکتر مصدق ۲۵ مرداد حکم عزل را پذیرفته بود و تا امروز اینقدر گرفتار نمی شدیم/ ریشه کودتا در تبلیغاتی بود که توده‌ای‌ها باعث و بانی‌اش بودند

به گزارش دیده بان ایران؛ اگر ۲۸ مرداد را یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ معاصر ایران به شمار آوریم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم؛ روزی که «دولت»ی قانونی با کودتای چندساعته کنار گذاشته شد تا مهر تاییدی باشد بر تمامیت‌خواهیِ آن روزها و البته تبعاتی که رویکرد تمامیت‌خواهی می‌تواند به جا بگذارد.

 

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین، در این‌ باره اظهار داشت: با اینکه من در روز ۲۸ مرداد بیش از ۹ سال نداشتم، اما چون در خانه بحث درباره آن واقعه تکرار می‌شد اتفاق‌های مهم آن روز در ذهن من زنده مانده است. یادم می‌آید بعد از التهاباتی که از روز ۲۵ مرداد شروع شده بود ناگهان مدیریت شهر به دست حزب توده افتاده بود و مردم هم از فرو ریختن دولتی که بذر امید کاشته بود‌ نگران شده بودند و از اتفاقی که قرار بود بعد از کودتا بیفتد، هراسی در دل جامعه شکل گرفته بود، انگار که در شهر خاک مُرده پاشیده بودند.

 

این دیپلمات پیشین در ادامه گفت: همچنین سخت‌گیری‌ها و بگیروببندها و همچنین فلک‌الافلاک، جامعه را شوک‌زده کرده بود و مردم با خود می‌گفتند، چه بلایی به سر ما خواهد آمد. امروز که به آن روزها فکر می‌کنم با خودم می‌گویم، ای کاش دکتر مصدق ۲۵ مرداد حکم عزل را پذیرفته بود و این همه ماجرا و گرفتاری و البته این همه بهانه غرب‌ستیزی که تا امروز ما را گرفتار نگه داشته است‌ پیش نمی‌آمد.

 

او تصریح کرد: ریشه کودتا در تبلیغاتی بود که توده‌ای‌ها باعث و بانی‌اش بودند، آن هم در حالی که اگر برخی مسائل مورد پذیرش قرار می‌گرفت نه کودتایی رخ می‌داد و نه به گرفتاری عادت می‌کردیم.

 

فریدون مجلسی در پایان گفت: ۲۸ مرداد برای ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌های بشری است که هنوز هم آثار آن را تجربه می‌کنیم. در واقع کشورهایی هستند که نه مصدق داشتند و نه این ماجراها را به چشم دیده‌اند اما بسیار بیشتر از مایی که آن تلاش‌ها را انجام داده‌ایم، ترقی کرده و به مردم‌شان آرامش هدیه داده‌اند.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر