کد خبر: 89459
A

بیانیه نهضت آزادی ایران درباره نامگذاری خیابانی به نام بازرگان؛ راه او برتر از نام او

نهضت آزادی ایران در واکنش به نامیدن یک خیابان به نام مهندس مهدی بازرگان نوشت: شورای شهر تهران در تاریخ 1399/05/21 ضمن نامگذاری جدید چند خیابان و مکان به نام مفاخر ملی و دینی، خیابان سازمان آب، حد فاصل بین بزرگراه شیخ فضل الله نوری تا بلوار آیت الله کاشانی را خیابان "مهندس مهدی بازرگان" نامگذاری کرد. با توجه به مخالفت‌های گذشته با نامگذاری خیابانی به نام بازرگان، تصویب آن را در نشست اخیر شورای شهر می‌توان یک گام نمادین و مثبت ارزیابی نمود

بیانیه نهضت آزادی ایران درباره نامگذاری خیابانی به نام بازرگان؛ راه او برتر از نام او

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نهضت آزادی ایران در واکنش به نامیدن یک خیابان به نام مهندس مهدی بازرگان در بیانیه ای  نوشت: 

شورای شهر تهران در تاریخ 1399/05/21 ضمن نامگذاری جدید چند خیابان و مکان به نام مفاخر ملی و دینی، خیابان سازمان آب، حد فاصل بین بزرگراه شیخ فضل الله نوری تا بلوار آیت الله کاشانی را خیابان "مهندس مهدی بازرگان" نامگذاری کرد. با توجه به مخالفت‌های گذشته با نامگذاری خیابانی به نام بازرگان، تصویب آن را در نشست اخیر شورای شهر می‌توان یک گام نمادین و مثبت ارزیابی نمود، از این رو نهضت آزادی ایران از پیشنهاد دهنده، رئیس و اعضای محترم کمیته نامگذاری و رئیس و اعضای محترم شورای شهر تهران نه تنها به این مناسبت بلکه به دلیل احترام و بزرگداشت مفاخر دیگر کشور تشکر می‌کند.

نهضت آزادی ایران و بسیاری از مردم ایران روزی را روز شادی و خرمی می‌دانند که نه اسم بازرگان، بلکه راه و رسم بازرگان بر صدر نشسته باشد. آنچه جامعه ایران در این روزگار ابتلا به آن نیاز داشته و دارد نگرش و منش و اخلاق الهی و انسانی و اجتماعی بازرگان است. بازرگان عمیقا به آزادی به عنوان موهبتی الهی و به تبع آن به مشارکت همه مردم و حاکمیت ملت در اداره و پیشرفت جامعه از طریق انتخابات آزاد معتقد بود. او اهل گفتکو وکار جمعی و شورا و پشتیبان آزادی بیان و سایر حقوق اساسی انسان بود. او اهل صبوری و تحمل نظر مخالف و تسلیم در برابر قانون، رای و خواسته اکثریت بود. او عمیقا اهل ایمان، تقوا، احسان، اخلاص، ساده‌زیستی و قناعت بود. او اسلام را دین رحمت، محبت، حیاتبخش و قانونمند می‌دانست و بر اصول و ارزش‌های آن تاکید داشت نه تنها بر ظواهرآن. او شجاع در برابر ظلم و استبداد و در دفاع از دین، ملت وکشور بود. بازرگان اهل دروغ، ریا، فریب، تظاهر و تقسیم جامعه به گروه‌های خودی و غیرخودی و تبعیض و خشونت و ارعاب نبود. او به دنبال قدرت، ثروت، شهرت، خدعه، نیرنگ، انتقام وکینه ورزی و تحمیل نظر حتی خواست حق خود به دیگران نبود. او واقعا از خصلت‌ها و ناخالصی‌ها  وفزون‌طلبی‌هایی که جامعه  امروز ما از آن رنج می برد به دور بود.

  نهضت آزادی ایران معتقد است که معرفی و پشتیبانی عملی و تاسی به چنین الگوهایی از سوی ملت و رهبران است که می تواند در بلند مدت کشور ما را از بحران انباشت مسائل فزاینده نجات بخشد. شوراهای شهر و روستا از یادگارهای آیت الله طالقانی و دارای جایگاه مهمی در قانون اساسی و مقوم جامعه مدنی و از زیر ساخت‌های اساسی جامعه مردم سالارند. امید است که شوراها به ویژه پنجمین شورای شهر تهران با پیگیری اصلاح ساختار مدیریت شهری نقش موثری در انتقال و آموزش ارزش‌ها و روش‌های دموکراتیک و تمرین راه و رسم اجتماعی خدمتگزارانی مانند مهندس مهدی بازرگان در جامعه ایران ایفا کنند.

 

 

نهضت آزادی ایران

1399/05/27

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر