کد خبر: 89560
A

سرانجام روابط ایران و امارات چه می شود؟

یک استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: روابط ایران و امارات با سرعت خوبی در حال پیشرفت بود. حمایت از این روابط در ایران در حال گسترش بود، اما صلح با اسرائیل داستان را عوض خواهد کرد.

سرانجام روابط ایران و امارات چه می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ سید هادی برهانی در پاسخ به این سوال که به نظر وی  آینده روابط امارات و ایران پس از صلح امارات با اسرائیل چگونه خواهد بود ؟ گفت: امارات از یک سال گذشته موضع خوبی در روابطش با ایران گرفته بود و ابتکارهای سازنده ای را در این رابطه دنبال کرد. این ابتکارها و پاسخ مثبت ایران روابط دو کشور را از وضع بد قبلی دور کرده و به سوی تحولات بهتری می برد. اما متاسفانه صلح امارات با اسرائیل این روند را مخدوش و یا شاید نابود کرد.  در شرایط فعلی امید جدی برای بهبود و گسترش روابط دو کشور وجود ندارد و احتمال وخیم شدن دوباره روابط بسیار بالاست.

اسرائیل مایل است به مرزهای ایران نزدیک شود تا فرصت بهتری برای عمل علیه تهران در اختیار داشته باشد

 وی در مورد علت اصلی این احتمال، توضیح داد: اسرائیل در حال حاضر دشمن اصلی ایران به شمار می‌رود. بسیاری از عملیات‌های سالهای اخیر علیه ایران و منافع و امنیت ایران توسط این رژیم اجرا شده است. ترور دانشمندان هسته ای، خرابکاری در تاسیسات هسته ای و مواردی از این قبیل. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از همه سو به ایران حمله ور شود. اسرائیل ابایی از پنهان کردن این سیاست ندارد. نتانیاهو و مقامات این رژیم به صراحت از این سیاست دفاع می‌کنند و حتی به وضوح سیاست تغییر رژیم در ایران را تبلیغ می‌کنند. این رژیم علاقه بسیاری دارد خود را به ایران نزدیک کند. فاصله هزارها کیلومتری اسرائیل از ایران امکان کنش آن علیه ایران را محدود کرده است. اسرائیل مایل است به مرزهای ایران نزدیک شود تا فرصت بهتری برای عمل علیه این کشور در اختیار داشته باشد. در صورت دسترسی اسرائیل به امارات، این رژیم تلاش خواهد کرد از این فرصت برای اجرای سیاست‌های ضدایرانی خود استفاده کند .

اگر اسرائیل از امارات برای تهدید امنیت ایران استفاده کند،این کشور به صحنه زد و خورد تهران و تل‌آویو تبدیل خواهد شد

 این کارشناس مسائل غرب آسیا در واکنش به این سوال که این تحولات چه چشم‌اندازی در برابر تحولات روابط دو کشور ایران و امارات خواهد گشود؟ گفت: زمینه‌ای جدی برای وخامت این روابط فراهم خواهد کرد. ایران به دشمنی اسرائیل و حضور آن در منطقه خلیج فارس حساس است. ایران در خلیج فارس منافع و امکانات فراوانی دارد و ناامنی آن ایران را نگران خواهد نمود. نیروگاه هسته‌ای ایران در کنار آبهای خلیج فارس قرار دارد. اگر اسرائیل از امارات برای تهدید امنیت ایران استفاده کند، امارات به صحنه زد و خورد ایران و اسرائیل تبدیل خواهد شد و این برای امنیت امارات و تجارت و اقتصاد آن یک فاجعه خواهد بود. البته لازم نیست اقدامات اسرائیل با اطلاع مقامات امارات باشد. اسرائیل سابقه بسیار مفصلی در عملیات پنهانی در سایر کشورها دارد که یک نمونه مشخص آن ترور محبوح از فرماندهان حماس در امارات است.

سوالی که مقامات امارات باید به آن پاسخ دهند /امارات به نقشه منطقه نگاه کند 

 برهانی در پاسخ به این سوال که پس چرا امارات حاضر است چنین ریسکی را به جان بخرد؟ گفت : این سوال مهمی است که مقامات امارات باید به آن پاسخ دهند. امارات کافی است به نقشه منطقه نگاه کند. ایران و قدرت ایران بخش بزرگی از این نقشه را پر کرده است. تبدیل این ظرفیت عظیم به نارضایتی و خصومت حتما اقدام عاقلانه ای نیست. روابط ایران و امارات با سرعت خوبی در حال پیشرفت بود. حمایت از این روابط در ایران در حال گسترش بود. اما صلح با اسرائیل داستان را عوض خواهد کرد. حمایت از روابط با امارات در ایران کاهش خواهد یافت و در عوض بازهایی که به امارات بدبین هستند در موقعیت بهتری قرار می گیرند و می توانند بر تصمیمات کشور اثر بگذارند.

توپ در زمین امارات است 

 وی در واکنش به این موضوع که آیا امیدی به اصلاح این مشکلات وجود دارد؟ تصریح کرد : الان واقعا توپ در زمین امارات است. اگر امارات زمینه حضور اسرائیل در خلیج فارس را فراهم کند نمی توان جلوی این تحولات منفی را گرفت. اما امارات می تواند تجدیدنظر کند و امور را به حالت تعلیق درآورد. توصیه بنده این است که مقامات جمهوری اسلامی این احتمال را در نظر بگیرند و در کنار پیامهای هشدار راه را برای بازگشت امارات و جبران خسارات باز بگذارند.

به گزارش ایسنا، در پی توافق اخیر امارات با رژیم‌صهیونیستی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.

در این بیانیه تاکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت های آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت پیشه اسرائیل، و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون های به ناحق ریخته شده ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت. 

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می نماید که دولت امارات و دیگر دولت های همراه باید مسئولیت  تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند. 

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرده است که تاریخ نشان خواهد داد چگونه این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، و این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد،  برعکس منجر به تقویت محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه را به اوج خواهد رساند. 

وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه ای خود چنگ به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می کشند توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخیص دوستان و دشمنان خود به بی راهه نروند.

 

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر