کد خبر: 89575
A

فعال سیاسی اصولگرا: منتقدان شورای عالی سران قوا، قانون اساسی را ندیده‌اند؟/ این شورا کاملا قانونی است و مصوبات آن هم لازم الاجراست

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: انتقادات در این زمینه که این شورا قانونی نیست بیشتر سیاسی و با اهداف جناحی انجام می‌شود. متاسفانه برخی افراد که خود را هم اصولگرا می‌دانند این نقد را مطرح می‌کنند که من نمی‌دانم تا به حال قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی و اصل ۱۱۰ را ندیده‌اند که این حرف را می‌زنند.

فعال سیاسی اصولگرا: منتقدان شورای عالی سران قوا، قانون اساسی را ندیده‌اند؟/ این شورا کاملا قانونی است و مصوبات آن هم لازم الاجراست

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا باعث نادیده گرفتن نقش نظارتی و تقنینی مجلس می‌شود گفت: این انتقاد وارد نیست چرا که شورای عالی، قانون‌گذاری نمی‌کند که با وظایف مجلس دچار مغایرت شود.

 

تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با وجود اینکه با تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی قابلیت اجرایی شدن دارد اما مورد هجمه طیفی از نمایندگان و برخی جریانات سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفته است. یکی از اصلی‌ترین محورهایی که از سوی این افراد تکرار می‌شود این نکته است که اقدامات این شورا باعث نادیده گرفته شدن مجلس و وظایف این نهاد می‌شود و به مرور زمان مجلس تبدیل به نهاد حاشیه‌ای می‌شود.

 

البته این جریانات توجه ندارند که شورای عالی با تدبیر رهبر انقلاب و برای شرایط خاص کشور تشکیل شده و قرار نیست جای مجلس را پر کند و نهادی دائمی باشد. علاوه بر این نکته، شورا متشکل از قوای رسمی و قانونی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی است بنابراین نباید تصمیمات این شورا را از مجلس جدا دانست و مشارکت مجلس را ندید. از سوی دیگر برخی مطرح می‌کنند که چرا دولت طرح‌های مدنظر خود را به جای مجلس در شورا مطرح می‌کند. این سوال پاسخ واضحی دارد چرا که طرح‌های مدنطر برای رفع پیامدهای تحریم‌ها آماده می‌شوند و شورا هم تشکیل شده تا در کمترین زمان ممکن و با بیشترین هم‍‌افزایی، تصمیماتی را در این زمینه منعقد کند و چون رهبر انقلاب هم تصمیات این نهاد را تایید می‌کنند این امر باعث می‌شود تصمیمات شورا در اجرا با مشکلات کمتری مواحه شود.

 

برای بررسی این مدعای منتقدان و اینکه آیا تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منجر به تضعیف محلس می‌شود یا خیر، گفت‌وگوی حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران را در ادامه می‌خوانید.

 

منتقدان شورای عالی سران قوا، قانون اساسی را ندیده‌اند؟

 

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قانونی است بیان داشت: این شورا براساس دستور مقام معظم رهبری و فرمان ایشان تاسیس شده است. بنابراین کاملا قانونی است و مصوبات آن هم دقیقا منطبق بر قوانین و لازم‌الاجرا است. انتقادات در این زمینه که این شورا قانونی نیست بیشتر سیاسی و با اهداف جناحی انجام می‌شود. متاسفانه برخی افراد که خود را هم اصولگرا می‌دانند این نقد را مطرح می‌کنند که من نمی‌دانم تا به حال قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی و اصل ۱۱۰ را ندیده‌اند که این حرف را می‌زنند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ این پرسش که آیا شورای عالی باعث تضعیف مجلس می‌شود هم گفت: این تلقی درست نیست چرا که قرار نیست شورای عالی وظایف مجلس را انجام دهد. مجلس شورای اسلامی وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را برعهده دارد و شورا این وظایف را بر عهده نگرفته و قرار نیست قانون‌گذاری انجام دهد. البته می‌تواند قوانینی را که مورد نیاز است از طریق رئیس مجلس که در جلسه شورای عالی حاضر است پیگیری کند. یعنی به عنوان شورای عالی به رئیس مجلس تکلیف کند که فلان مسئله مدنظر شورا را از طریق فرایندهای قانونی مجلس تبدیل به قانون کند.

 

تشکیل شورای عالی برای هم‌افزایی نهادها ضروری است

 

دبیرکل حزب سبز ایران در مورد ضرورت تشکیل این شورا هم اظهار کرد: برای هم‌افزایی و تعامل بین قوا تشکیل این شورا و برگزاری جلسات مشترک ضروری است. تردیدی در این نکته نیست که قانون اساسی ما تفکیک قوا را به رسمیت شناخته است. اما همین قانون، هماهنگ کننده این قوا و نهاد ناظر بر آن‌ها را رهبری عنوان کرده است. بنابراین رهبر انقلاب طبق وظایف خود در مورد قوا دستور تشکیل این شورا را صادر کردند تا در شرایط تحریمی تصمیمات در فرایندهای بروکراسی معطل نمانده و به موقع عملیاتی شوند.

منتها بحث من در رابطه با شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا این است که باید از توان کارشناسی کشور استفاده کرده و تا حد امکان تصمیمات پخته اتخاذ کنند و از اقدامات هیجانی و آنی دوری کنند. باتوجه به پیچیدگی‌هایی که مسائل اقتصادی دارد تصمیمات زودهنگام می‌تواند به منافع کشور و مردم آسیب وارد کند. با درنظر گرفتن همه این مولفه‌ها وقتی شورا تصمیم گرفت همه باید در اجرا کمک کنند و هیچ جریانی نباید تصمیات شورا را تضعیف کند.

 

اگر نماینده‌ای کار کند از امور هم بی‌اطلاع نمی‌ماند

 

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که هر وقت بحث تصمیمی در شورای عالی مطرح می‌شود برخی از نمایندگان از بی‌اطلاع بودن خود صحبت می‌کنند، به نظر شما این بی‌اطلاعی چرا اتفاق می‌افتد گفت: بی‌اطلاع بودن نمایندگان قابل پذیرش نیست. هر نماینده‌ای اگر کار نکند از هیچ چیز مطلع نخواهد بود اما اگر کار کند و مفید باشد از همه چیز مطلع خواهد بود. برخی دوستان چون کار مفیدی انجام نمی‌دهند بیشتر دوست دارد بگویند ما را در جریان قرار نمی‌دهند در حالی که خب این حرف بیشتر به شوخی شبیه است.

 

نکته دیگر این است که اگر هم نمایندگان بی‌اطلاع هستند در این زمینه رئیس مجلس باید پاسخگو باشد که چرا با وجود حضور در جلسات شورای عالی نمایندگان را در جریان مسائل نگذاشته است. از طرف دیگر اگر رئیس مجلس هم بدون مشورت با نمایندگان و اخذ نظرات آن‌ها طرحی را در این شورا مطرح کند باز نمایندگان باید از رئیس مجلس مطالبه کنند که چرا بدون اخذ نظر آن‌ها و بدون اقناع نمایندگان نظر یا طرحی را در شورای عالی مطرح کرده است. البته به نظر من این حرف‌ها چندان جدی نیست و بیشتر برای فرار از مسئولیت و عدم پاسخگویی به مردم این حرف‌ها زده می‌شود.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر