کد خبر: 89647
A

روحانی:در طول ۵ سال اخیر از جایگاه ۲۶ به جایگاه ۱۴ در صنعت دفاعی جهان رسیدیم/ کمتر از ۲ سال در موشک کروز دریایی از برد ۳۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده ایم

رییس جمهور گفت: برای ما اهمیت دارد که وزارت دفاع بخشی از تحقیقات برای فناوری‌های علمی تولید و ساخت پهپاد را بر عهده دارد و امیدواریم در کنار پیشرفت‌های امروز در این زمینه، قدم‌های بعدی را نیز برداریم

روحانی:در طول ۵ سال اخیر از جایگاه ۲۶ به جایگاه ۱۴ در صنعت دفاعی جهان رسیدیم/ 
کمتر از ۲ سال در موشک کروز دریایی از برد ۳۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده ایم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به گزارش یکی از مسئولان وزارت دفاع درباره تولیدات پهپادی در کشور اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که پهپاد در تحرکات نظامی و شناسایی‌ها برعهده دارد، شاید این وسیله، مطمئن‌ترین و ارزانترین وسیله در این زمینه است که هم به شناسایی نظامی کمک می‌کند و هم برای بمباران می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: برای ما اهمیت دارد که وزارت دفاع بخشی از تحقیقات برای فناوری‌های علمی تولید و ساخت پهپاد را بر عهده دارد و امیدواریم در کنار پیشرفت‌های امروز در این زمینه، قدم‌های بعدی را نیز برداریم و پهپادی که هم رادارگریز باشد و هم کاشف را داشته باشیم. یعنی پهپادی که هم برای کشف کند و هم شناسایی و کشف نشود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از رسانه ها بخوانید؛

*{ در واکنش به گزارشی درباره راه‌اندازی خط تولید موتور توربوجت اوج}: از تلاش‌های فراوانی که برای ساخت موتورهای هواپیمایی صورت گرفته ممنونم و برای ما بسیار اهمیت دارد که خودمان در ساخت یک جنگنده به طور کامل به خودکفایی رسیدیم و همه را روی پای خودمان انجام می‌دهیم.

*باید در زمین و دریا با قدرت موشکی بازدارنده باشیم.

*خوشحالم که امسال توفیق یافتم در ایام پایانی مرداد که روز صنعت دفاعی نیروهای مسلح است دستاوردهایی را ملت ایران مشاهده کنند و شاهد پیشرفت دانشمندان، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع دفاعی ما باشند. برای ما مهم است که در طول ۵- ۶ سال اخیر از جایگاه ۲۶ به جایگاه ۱۴ در صنعت دفاعی جهان ارتقاء پیدا کنیم.

* ما در زمینه سلاحهای راهبردی و البته بازدارنده و پدافندی عمل می‌کنیم و همگام با دنیا پیش می‌رویم. اینکه چگونه دشمن را ببینیم و رصد کنیم برای ما مهم است که تولیدات دفاعی و پهپادی و راداری ما به همین دید کمک می‌کند.

*{ با اشاره به پیشرفت در قدرت مقابله و دفاع در صنایع دفاعی}: هم موشک باور و هم سامانه ۱۵ خرداد که با آن پهپاد آمریکایی را در خلیج فارس زدیم، نشان می‌دهد که صنایع دفاعی ما برای قدرت کشور پیشرفت‌های بسیار خوبی را انجام می‌دهد.

*یک بخش بزرگ نظامی ما بحث «دید» است، اینکه ما دشمن را از کجا ببینیم و در چه ارتفاعی ببینیم و با چه فاصله‌ای ببینیم. در زمینه دید پیشرفت‌های خوبی داشتیم و رادارها دید ما را افزایش می‌دهد. بسیاری از تحولات الکترونیکی دید ما را از لحاظ شنود معمولی و یا راداری افزوده می‌کند و همچنین پهپادها اینچنین است و دید ما را اضافه می‌کند؛ در جاهایی که پهپاد برای کشف هدف هست. 

*مهم این است که سلاح ما دارای دقت لازم باشد و دارای قدرت تخریب کافی باشد و توان مانور پذیری لازم را در مسیر راه داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد، یعنی ما بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با ساده‌ترین لانچرها بتوانیم آن موشک را لانچ کنیم و پرتاب کنیم و در همه این زمینه‌ها تلاش‌های بسیار ارزشمندی در سال‌های اخیر انجام گرفته است.

*مسئله موشک کروز برای ما اهمیت ویژه دارد، یک زمانی بود در دنیا موشک بالستیک و موشک زمین به زمین به عنوان یک قدرت بزرگ در پهنه تهاجم و دفاع مطرح بود ولی امروز می‌توانیم بگوییم هر چه زمان می‌گذرد جایگاه موشک بالستیک پایین می‌آید و جایگاه موشک کروز ارتقا پیدا می‌کند و دلیل آن روشن است که نمی‌خواهم راجع به آن بحث کنم. باید توان خود را در موشک کروز بگذاریم.

* بسیار مهم است که امروز وزیر دفاع کشور می گوید کمتر از ۲ سال در موشک کروز دریایی از برد ۳۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده ایم که این نشان می دهد ما در مسیر تولید و خودکفایی قرار گرفته ایم و آن چیزی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید می کرد که ما می توانیم و آنچه ما می خواهیم و خواست ما هست دست یافتنی است. ممکن است به یکی زودتر برسیم و یکی دیرتر برسیم ولی مهم این است که دست یافتنی است.

*  من چند سال است که به امیر حاتمی گفته‌ام که در تولید موشک تمام توان خود را روی موشک‌های کروز و انواع مختلف آن بگذاریم که هم می‌تواند دقیقتر هدف را بزند، هم استتار کند و هم بهتر عمل کند.

* در زمینه پدافند مهم است که آسمان ما آسمان امنی باشد که البته در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و هرچه کار تکمیلی هم لازم باشد باید انجام دهیم که بتوانیم آسمان امنی داشته باشیم. باید راداری داشته باشد که چیزی از دید آن رادار مخفی نماند. 

* امروز بسیار از پرنده ها اعم از پهپادها و جنگنده ها رادار گریز هستند و اشعه راداری را جذب می کنند و بر نمی گردانند و این کار را برای رادار سخت و مشکل می کند. باید بتوانیم با تکنولوژی که در رادارها به کار می بریم، بتوانیم از وجود این پرونده ها و ورود آنها به آسمان کشور نحوه برخورد با آنها و مقابله با آنها همه توان را به کار بگیریم.

* از تلاش های وزارت دفاع قدردانی می کنم. محصولات و تولیدات و تحقیقات و آمادگی های جمهوری اسلامی در زمینه دفاعی برمبنای «استراتژی بازدارندگی و دفاعی» است. 

* ایران استراتژی تهاجم ندارد و نمی خواهد جایی را اشغال کند و به ملتی صدمه بزند. همسایگان ما مطمئن باشند قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است و از این قدرت دفاعی به نفع دوستان خود استفاده خواهیم و علیه آنها استفاده نخواهیم کرد. 

* ایران هیچ گاه در تاریخ به ویژه پس از انقلاب آغازگر جنگ نبوده است و همواره دفاع کرده است در حالی که ما در منطقه‌ای بودیم که یک بار هشت سال به خود ما حمله شد، یک بار به کویت، یک بار به افغانستان و یک بار هم به عراق در همسایگی ما حمله شد و این کشورها اشغال شدند.

* علیرغم هم فراز و نشیب در کشورهای همسایه هیچگاه تصمیم خود را تغییر ندادیم زیرا راهبرد ما راهبرد بازدارندگی دفاعی بوده و همه توان ما برای بازدارندگی و حفظ کشور است.

* افتتاح امروز در نوزدهمین پنجشنبه های افتتاح را مبارک می دانم و حتما مردم هم بسیار خوشحال خواهند شد. این افتتاح و رونمایی در شب آغاز محرم الحرام ، ماه ایستادگی و فداکاری و ماه فرهنگ عاشورایی انجام شد .

* از پیشگاه خداوند برای همه نیروهای مسلح و همه شهیدان کشور، به ویژه شهید «حاج قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» که امروز دو محصول دفاعی ما بنام این شهیدان بود و هم آنهایی که در راه وطن شهید شدند، آرزو علو درجات و برای همه آنها که برای دفاع از کشور آمادگی دارند، قدرت و توان و انگیزه و توفیق بیشتر خواستارم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر