کد خبر: 89731
A
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد:

سید حسین موسوی ‌تبریزی: مهم‌ترین واجبات اسلام در شرایط اضطرار حرام می‌شوند/ نادیده گرفتن شرایط اضطرار چهره و وجهه دین را مخدوش می‌کند

سید حسین موسوی ‌تبریزی گفت: همه عملاً گفته و نوشته‌اند؛ در مواردی احکام از امت اسلام برداشته می‌شود که شامل ضرر،‌ هرج مشکلات، خوف اضطرار، محتاج شدن، ادای دِین و... می‌شود. همچنین باید گفت، نادیده گرفتن این مسائل نه تنها دینداری محسوب نمی‌شود که گاه حتی چهره و وجهه دین را هم مخدوش می‌کند.

سید حسین موسوی ‌تبریزی: مهم‌ترین واجبات اسلام در شرایط اضطرار حرام می‌شوند/ نادیده گرفتن شرایط اضطرار چهره و وجهه دین را مخدوش می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ ماه محرم‌الحرام در حالی از راه رسیده که شیوع ویروس کرونا شدیداً مراسم عزاداری را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. عزاداری‌های ماه محرم به دلیل علاقه‌مندی عمومی در جامعه واقعیتی انکارناپذیر است و به همین خاطر دوگانگی برگزاری یا تعطیل یا حتی کمرنگ شدن این مراسم به عنوان یکی از بحث‌های داغ اذهان عمومی را مشغول کرده است.

 

سید حسین موسوی ‌تبریزی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: عزاداری برای ائمه معصومین کاری بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است، اما با این شرایط که عزاداران برای انجام عمل عزاداری دچار حاشیه‌ها نشوند و در این حالت می‌توانیم با ظلمِ ظالم مخالفت کنیم و به فریاد مظلوم برسیم. این حرکت را شیعه از ائمه اطهار گرفته‌اند و همچنین روایات زیادی داریم که برائت از مشرکان و ظالمان امری واجب است.

 

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت:‌ اما در اسلام مسائل اصلی و متعلقات داریم؛ یعنی هر حکم لازمی در اسلام وقتی با مسائل و مشکلات توأم شد،‌ ممکن است عوض شود. مهم‌ترین واجبات اسلام نماز، روزه و حج است که در شرایط اضطرار نه تنها لازم، بلکه حرام می‌شود؛ مثلاً در زمانی که راهزنان برای دزدی از حجاج کمین می‌کردند، حج حرام اعلام می‌شد. همچنین اگر روزه سلامت را به خطر بیندازد یا بیماری را تشدید کند، حرام می‌شود تا از این طریق جان انسان‌ها به خطر نیفتد. از سویی اگر کسی بر سر نماز باشد و طلبکار در آن لحظه حقش را طلب کند، بر او واجب است نماز را برای ادای دین قطع کند.

 

موسوی تبریزی تصریح کرد: عزاداری از جمله مستحبات بسیار خوب است، مخصوصاً عزاداری برای حضرت سید‌الشهداء جزو برترین اعمال است. اما در شرایطی که موجب سرایت مرض به دیگران شود و جان کسی را تهدید کند،‌ کسی اگر با علم به این مساله در مراسم عزاداری شرکت کند، در صورت فوت یک نفر، دیه کامل یک انسان به گردنش می‌افتد.

 

او توضیح داد: همه عملاً گفته و نوشته‌اند؛ در مواردی احکام از امت اسلام برداشته می‌شود که شامل ضرر،‌ هرج مشکلات، خوف اضطرار، محتاج شدن، ادای دِین و... می‌شود. همچنین باید گفت، نادیده گرفتن این مسائل نه تنها دینداری محسوب نمی‌شود که گاه حتی چهره و وجهه دین را هم مخدوش می‌کند.

 

سید حسین موسوی تبریزی در پایان گفت: پیغمبر می‌فرمایند من برای ترویج دینی آسان و مورد پذیرش عالم مبعوث شده‌ام.    

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر