کد خبر: 89790
A
در گفت و گو با روزنامه نزدیک به قالیباف مطرح شد:

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: ممکن است از لاریجانی حمایت کنیم/ اجماع با بقیه اصلاح‌طلبان، اولویت اول ماست

علی جمالی گفت: شرط اول برای ما رای‌آوری است. با توجه به اهمیت انتخابات سال آینده برای اصلاح‌طلبان، کل کشور و حتی برای منطقه، ما روی رای‌‌آوری نامزد نهایی، تاکید خواهیم کرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: ممکن است از لاریجانی حمایت کنیم/ اجماع با بقیه اصلاح‌طلبان، اولویت اول ماست

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه "صبح نو" نزدیک به محمدباقر قالیباف در گفت‌وگویی که با علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، انجام داده است از سازوکار این حزب برای انتخابات سال آینده سوال کرده که مشروح آن در پی می آید:

 
اخیرا آقای مرعشی اعلام کرده حزب کارگزاران سازندگی در پی تدارک یک برنامه انتخاباتی و گفت‌وگو با همه طیف‌‌‌های اصلاح‌طلبی درباره آن است. این تصمیم تا چه اندازه، نتیجه و بازخورد شکست حزب کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم است؟
این تصمیم بیشتر از آنکه نتیجه شکست حزب کارگزاران باشد، ناشی از شکست کلی اصلاح‌طلبان در انتخابات است؛ یعنی بروز اختلاف، یکی از عوامل موثر بر ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بود.  با وجود اینکه برای کارگزاران سازندگی قابل پیش‌بینی بود که لیست انتخاباتی حزب در انتخابات مجلس، احتمالا با اقبال مواجه نمی‌شود، اما بر اساس مبانی نظری و سنت سیاسی خود، یعنی اعتقاد به دموکراسی و پارلمانتاریسم، صحنه انتخابات را ترک نکرد اما برخی دوستان ما در آن سوی جبهه اصلاحات، نظر دیگری داشتند و باعث شدند که ما نتوانیم.  اگر اصلاح‌طلبان به طور واحد، یک تصمیم واحد و روشن می‌‌‌گرفتند و در تصمیمات‌شان پراکندگی نبود، به احتمال زیاد می‌شد حدس زد که نتیجه انتخابات، چیز دیگری شود.  کمیته سیاسی حزب کارگزاران براساس تجربه انتخابات اخیر و انتخابات‌‌‌های پیش از آن، به این جمع‌بندی رسید که مجددا با دیگر احزاب اصلاح‌طلب، به گفت‌وگو بنشیند تا به یک ارزیابی مشخص درباره نوع حضور در انتخابات ریاست‌‌جمهوری برسیم.
 
رویکرد گفت‌وگو با تمامی طیف‌‌‌های اصلاح‌طلبی تا چه حد در میان تمامی نیروهای درون حزب کارگزاران مقبول است؟
 مجموعه نیروهای درون کارگزاران بر سر اینکه حزب متعلق به جبهه اصلاحات است و عمل سیاسی آن، تا جایی که امکان دارد، باید در درون اصلاح‌طلبان باشد، اجماع نظر دارند.
 
رویکرد گفت‌وگو، با برخی زمزمه‌‌‌های درون حزب مبنی بر لزوم حمایت از آقای لاریجانی در انتخابات، در تغایر نیست؟
آقای لاریجانی همیشه به عنوان یک گزینه مطرح برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری، در میان نیروهای سیاسی مطرح بوده است اما این دقیقا بدان معنا نیست که پروژه یک بخشی از حزب کارگزاران، از همین الان، حمایت از آقای لاریجانی باشد. اگر در گفت‌وگوهایی که قرار است با بقیه نیروهای اصلاح‌طلب انجام دهیم، به این نتیجه برسیم که باید روی یک گزینه غیراصلاح‌طلب اجماع کنیم، در این صورت، ممکن است آقای لاریجانی هم در دسترس باشد اما اهمیت اجماع با بقیه اصلاح‌طلبان برای کارگزاران، بیشتر از اصرار روی یک گزینه مشخص است. در سال 92 آقای روحانی گزینه اصلاح‌طلب نبود اما گزینه اجماعی احزاب اصلاح‌‌‌طلب بود. ممکن است این اتفاق، مجددا درباره آقای لاریجانی یا هر فرد دیگری هم رخ بدهد.
 
 اگر فرض بگیریم که همه احزاب اصلاح‌طلب، روی گزینه‌‌ای به نام عارف اجماع کنند؛‌ آیا حزب کارگزاران حاضر است از این گزینه حمایت کند؟
همانطور که عرض کردم، اجماع با بقیه اصلاح‌طلبان، اولویت اول ماست. اگر در جریان گفت‌وگوهایی که با بقیه گروه‌‌‌های اصلاح‌طلبی داریم، در نهایت به آقای عارف رسیدیم، ما باید آقای عارف را بپذیریم.  
 
شرط رای‌آوری آن نامزد، تا چه حد برای حزب کارگزاران مهم است؟
شرط اول برای ما رای‌آوری است. با توجه به اهمیت انتخابات سال آینده برای اصلاح‌طلبان، کل کشور و حتی برای منطقه، ما روی رای‌‌آوری نامزد نهایی، تاکید خواهیم کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر