کد خبر: 89864
A

سخنگوی سازمان انرژی اتمی : انفجار نطنز خرابکاری است

بهروز کمالوندی می‌گوید بررسی‌های امنیتی «خرابکارانه بودن» حادثه را تایید می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی : انفجار نطنز خرابکاری است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از گذشت مدت‌ها از حادثه انفجار در تاسیسات هسته‌ای نظنز، امروز، یکشنبه دوم شهریور ماه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت که بررسی‌های امنیتی «خرابکارانه بودن» حادثه انفجار در نطنز را تایید می‌کند. 

کمالوندی گفت: «آنچه مسلم است، این (است) که در نطنز انفجار رخ داده است، اما در این که این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست، مسئولان امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»

اوایل تیرماه سال جاری، انفجار در یکی از سوله‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز خبرساز شد. انفجار مزبور خسارات بسیاری در تاسیسات به وجود آورد و به گفته مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای، روند غنی‌سازی را کند کرد. مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز بنا به ملاحظات امنیتی توضیح دقیقی از علت حادثه و چگونگی آن بیان نکرده‌اند. 

چند روز پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی،  با اشاره به آن حادثه گفت: «هر اتفاق مشکوکی که در ایرانی می‌افتد، الزاما کار اسرائیل نیست.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به آخرین وضعیت صنعت انرژی هسته‌ای کشور و این که حجم آب سنگین تولید شده در ایران بیش از ۳ تن است، مدعی شده است که «بخشی از آب سنگین تولید شده را به کشور‌های دیگر ازجمله چند کشور اروپایی صادر می‌کنیم.»

به گفته بهروز کمالوندی، به دلیل فشار‌های امریکا برکشور‌های هدف، «نباید به نام این کشور‌ها اشاره کرد.»

گفته‌های سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای کشور درحالی بیان می‌شود که سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز شنبه اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آن نهاد، برای بازدید از ایران و گفت‌وگو با سران کشور در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سفر دوشنبه مدیرکل اژانس بین المللی انرژی به تهران، ابراز امیدواری کرد که این سفر به رفع نگرانی‌های دو طرف کمک کند. 

وی همچنین درخصوص دو مکانی که آژانس خواستار دسترسی به آنهاست، گفت: «یکی از این دو مکان در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران است.»

بهروز کمالوندی در عین‌حال گفت که «سوالات آژانس بایستی مبتنی برمبانی، مدارک و دلایل جدی باشد.» به گفته وی، «سوالات مبتنی بر ادعا‌های معطوف به جاسوسی و مواردی از این دست به هیچ وجه مقبول نبوده و نخواهد بود.»

کمالوندی افزود: «فراهم آوردن امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سوالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود.».

به ادعای این مقام مسئول در سازمان انرژی هسته‌ای ایران، «از ابتدا ایران با دسترسی (آژانس) به اماکن هسته‌ای خود مخالف نبوده است.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران «آمار محرمانه‌ای که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی کرده باشد، ندارد»، مدعی شد که هدف از اولین سفر رافائل گروسی به تهران بحث و بررسی در خصوص«امور پادمانی، پروتکلی و برجامی» است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر