کد خبر: 89879
A

هاشمی طباء : تصویب طرح قیر رایگان در مجلس یازدهم فساد زاست برای عده ای دارای منافع خاص است

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی با بیان اینکه منتقدان دولت در تحلیل شرایط موجود اشاره ای به تحریم‌ها نمی‌کنند، گفت: تصویب طرح قیر رایگان در مجلس یازدهم برای عده ای دارای منافع بوده است در حالی که مجلس دهم این طرح را رد کرد. همچنین طرح اختصاص بنزین به همه افراد جامعه هم بار سنگینی بر دوش دولت می‌گذارد و باعث تورم در کشور می‌شود.

هاشمی طباء : تصویب طرح قیر رایگان در مجلس یازدهم فساد زاست برای عده ای دارای منافع خاص است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید مصطفی هاشمی طبا روز دوشنبه در گفت‌وگویی؛  اقتصاد ریاضتی را تنها راه موجود برای مقابله با تحریم‌ها دانست و گفت: مصرف کمتر، حفظ و تجهیز منابع داخلی و آمادگی مردم برای تحریم تنها راه نجات کشور است.

وزیر صنایع دولت دوران جنگ افزود: همه امید دارند مجددا فروش نفت در کشور ادامه یابد و شرایط اقتصادی دوباره عادی شود. این سیاست کلی از ابتدای انقلاب رواج داشته است و دولت‌های مختلف به‌رغم تفکرات مختلفی که داشتند، این رویه را ادامه دادند.

هاشمی طبا با بیان اینکه از ابتدای انقلاب دولت‌ها، مجالس و گروه‌های سیاسی در پی سیاست‌های پوپولیستی بودند، یادآور شد: به‌رغم تفکرات مختلفی که بر دولت‌ها حاکم بوده همه مصوبات آنها به نوعی پوپولیستی بوده و قانون‌های برنامه  ۵سال توسعه کشور یا انجام نشده و یا تحت الشعاع جریانی خاص بوده است.  

وی ادامه داد: به‌رغم آنچه در دنیا علیه ما می‌گذرد، دولت‌ها همیشه به دنبال عادی شدن شرایط بوده‌اند. به نظر من اگر به‌شکل هماهنگ طراحی سیاست خارجی و داخلی برمبنای اقتصاد ریاضتی باشد می‌توان تا حدودی به بهبود اوضاع کمک کرد.

هاشمی‌طبا یادآور شد: همه گروه‌های سیاسی می‌خواهند به مردم بگویند که ما به فکر شما هستیم در حالی که فروش نفت و امکانات دولت نسبت به گذشته کمتر شده و تولید ناخالص ملی نیز رو به کاهش است.

 این فعال سیاسی با بیان اینکه ائمه جماعت، نمایندگان مجلس و دولت مدعی بهبود وضعیت معیشت مردم هستند، افزود: با بسیج نیرو برای استفاده بهینه از منابع کشور و جذب بیشتر سرمایه می‌توانیم به بهبود معیشت امیدوار باشیم.

مجلس درپی عدالت معیشتی باشد

هاشمی طبا شعار بهبود معیشت از سوی نمایندگان مجلس یازدهم را در شرایط فعلی اشتباه دانست و عنوان کرد: بهبود وضعیت معیشتی مردم در شرایط فعلی دشوار است اما در عین حال  می‌شود عدالت در معیشت را تا حدودی برقرار کرد.

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به طرح اختصاص قیر رایگان و بنزین در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب طرح قیر رایگان در مجلس یازدهم برای عده ای دارای منافع بوده است در حالی که مجلس دهم این طرح را رد کرد. همچنین طرح اختصاص بنزین به همه افراد جامعه هم بار سنگینی بر دوش دولت می‌گذارد و باعث تورم در کشور می‌شود.

هاشمی‌طبا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا به فکر زندگی و رفاه مردم بوده است به همین دلیل به تمام نقاط کشور گازرسانی انجام شد و تولید برق در سراسر کشور بالا رفت و اقدامات زیادی در رفاه مردم به وجود آمد، اما این باعث شد که از سرمایه گذاری برای آینده کشور غافل شویم. زیبنده نیست صدها هزار نیروی جوان و توانمند کشور جنس خارجی را از راه‌های صعب العبور به کشور وارد کنند. برای این افراد باید سرمایه گذاری می‌کردیم و چون سرمایه گذاری انجام نشد به شرایط امروز رسیدیم. هر کشوری منابع خودش را بهینه نکند به این وضع دچار می‌شود.

وی در ادامه خواستار تجدیدنظر در سیاست‌های اقتصادی کشور و طراحی اقتصاد ریاضتی برمبنای سرمایه گذاری داخلی شد.  

تعادل تولید و واردات در دولت اصلاحات

هاشمی‌طبا، اشکال دولت‌های بعد از انقلاب را تغییر و بهبود معیشت مردم در کوتاه مدت ارزیابی کرد و گفت: همه دولت‌ها حتی کابینه مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی می‌خواستند در کوتاه مدت به سیاست‌های خود برسند.  اما زمان دولت اصلاحات نوعی تعادل بین تولید و واردات به وجود آمد، اما در دولت‌های پس از آن  چنین امری محقق نشد. واردات به شدت بر تولیدات و سیاست تشویق سرمایه گذاری غلبه کرد.

برای برون رفت از شرایط فعلی فاقد برنامه هستیم

هاشمی طبا، نهادها و گروه‌های سیاسی را فاقد برنامه مشخص برای برون رفت از وضعیت تحریم و تورم ارزیابی کرد و گفت: هیچ کدام از گروه‌های سیاسی، شرایط فعلی را درک نمی‌کنند و پیشنهاداتی که برای سیاست‌گذاری در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند با شرایط موجود تطبیق ندارد. شرایط فعلی ما، نوعی جنگ سخت است. این جنگ، ‌ جنگ نظامی نیست بلکه جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیار سنگین است. هیچ یک از گروه‌ها طرح خاصی برای اداره مملکت در این شرایط ندارند.

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی یادآور شد: باید شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی کشور را مطابق با تحولات دنیا طراحی کنیم. همه برنامه‌های دولت و مجلس به نوعی تداوم جریان‌ها، سبک زندگی و کار اقتصادی سال‌های گذشته است و این با سیاستی که در خارج  از کشور بر ما تحمیل می‌شود تعارض دارد.

وی ادامه داد: سیاست عاملیت به کار اندازی امکانات دولتی، تغییر سبک زندگی مردم از وابستگی به دلارهای نفتی به سبک زندگی تولید داخل و حفظ منابع  کشور تنها ایده‌ای است که می‌توان در این شرایط برای بهبود وضعیت به کار ببریم.

به این اصولگرایان علاقه ای ندارم

هاشمی طبا درباره اصولگرایان و اصلاح طلبان و نسبت خود با این دو جریان سیاسی گفت: اگر اصولگرایان می‌خواهند میان مردم جایگاه پیدا کنند خیلی سریع و صادقانه ارائه طریق کنند و بگویند برنامه ما این است. من به این اصولگرایان  و قاطبه آنان هیچ علاقه ای ندارم، اما با برخی از آنان در ارتباط هستم. اصلاح طلبی هم معنای مختلفی دارد من خودم به برخی اصول معتقد هستم و در برخی موارد نیز اصلاحات را ترجیح می‌دهم و بیشتر با اصلاح طلبان رابطه دارم.

هاشمی طبا اظهار داشت: اصولگراها و اصلاح طلبان تاکنون خط مشی، مانیفیست و برنامه مشخصی برای اداره کشور ارائه نداده‌اند. کسی که می‌خواهد اصلاح طلب باشد باید این تفکر را بر اساس اصولی عملی کند و به آن معتقد باشد.

وی، منتقدان دولت را فاقد برنامه خاصی برای اداره کشور دانست و افزود:اگر گروه به اصطلاح اصولگرا در انتخابات سال ۱۴۰۰ بر سر کار آید بیشتر گفتار درمانی خواهد کرد و هیچ طرح مقابله‌ای در کشور را بر اساس مقاومت مقابل استکبار، طراحی نمی‌کنند.

شاخص‌ترین دستاورد دولت روحانی برجام است

هاشمی طبا در ادامه سخنانش دستگاه دیپلماسی کشور را فعال قلمداد کرد و گفت: در بخش دیپلماسی دولت، محمد جواد ظریف خیلی فعال و آگاه به تحولات سیاسی نظام بین‌الملل است و برخوردهای دقیقی با پدیده‌ها انجام می‌دهد، اما سیاست‌های اروپایی‌ها در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت علیه کشورمان بی‌تاثیر نبوده است. اروپایی‌ها به دلیل اینکه هژمونی (سلطه) آمریکا را کمتر تحمل می‌کنند از یکجانبه گرایی آمریکا دلخور هستند.

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: دولت روحانی زحمت زیادی می‌کشد، اما باید قاطعیت بیشتری داشته باشد. مثلا در زمینه کرونا باید قاطعانه‌تر عمل می‌کرد. دولت به مردم می‌گوید برای قطع زنجیره شیوع کرونا به مسافرت نروید، ولی سهمیه آزاد بنزین را تا هر اندازه که مردم بخواهند در اختیار آنان می‌گذارد. در حالی که دولت می‌توانست از ابزارهای خود برای مبارزه با این بیماری استفاده کند.

هاشمی طبا، شاخص ترین دستاورد دولت روحانی را برجام دانست و گفت: نقطه درخشان سیاست خارجی دولت روحانی تصویب معاهده برجام بود. این باعث شد که قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما رد شود و پیروزی بزرگی برای کشور بدست بیاید. البته برجام تصمیم و  سیاست دولت روحانی به تنهایی نیست و تصمیم مجموع حاکمیت در مورد برجام است.

این دولتمرد سابق، راه مقابله با آمریکا را مقاومت و ترتیب دادن سیستمی در داخل کشور برای بی اثر کردن تحریم‌ها ارزیابی کرد.

شکل گیری مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی

هاشمی طبا در بخش دیگری از  این گفت و گو هدف از تشکیل مجمع ادوار وزیران جمهوری اسلامی را استفاده از تجربیات مقام‌های سابق نظام برای بهره‌گیری مسوولان فعلی عنوان کرد و گفت: مجمع وزیران از معاونان ریاست جمهوری در ادوار گذشته هم دعوت کرده است تا مسائل روز کشور را تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادات خود را به دولت و سایر نهادها ارائه کنند.  هدف کلی و عمومی از تشکیل این مجمع ارائه راهکار بهتر برای تجزیه و تحلیل مسائل روز کشور است.

معاون رئیس جمهوری دولت اصلاحات افزود: وزرا و شخصیت‌های حاضر در مجمع در دوران‌های مختلف، تفکرات متفاوتی دارند و نمی‌توان گفت هم‌نظر و هم‌فکرند و یا از یک نظام فکری تبعیت می‌کنند. به همین دلیل برای رسیدن به یک نتیجه مشخص برای کمک به دولت ناکام مانده اند.

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه مجمع وزرا تاکنون در برخی موارد، تذکر و پیشنهاداتی به دولت ارائه داده است، خاطرنشان کرد: مجمع باید پیشنهادات مختلفی را برای ارائه به دولت در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تدوین کند، اما  مجمع، دوران ابتدایی خود را می گذراند و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

وی گفت: وزیران پیشین نمی‌توانند وقت زیادی به این مجمع اختصاص دهند و اغلب به‌شکل پاره وقت در این مجمع شرکت می‌کنند، در  صورت وقت گذاشتن بیشتر و تداوم کار می‌توانیم پیشنهادات خوبی به دولت ارائه دهیم.

هاشمی طبا با بیان اینکه این مجمع اساسنامه مصوب مورد تصویب وزارت کشور را دارد، گفت: این مجمع به عنوان یک انجمن، ساز و کار مختلفی دارد.  البته بحث‌های مختلف و سنگینی در پاره ای از مسایل کشور وجود دارد که به سادگی نمی‌توانیم به نتیجه واحد برسیم چون برای چنین مجمعی، اجماع لازم است. بهتر است مسائل مهم با اجماع فراگیر حل شود و پیشنهادی که به دولت ارائه می‌شود باید با اقناع و اجماع باشد که بتوان بر اجرایی شدن آن پافشاری کرد.

 

منبع: خبرگزارس جمهوری اسلامی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر