کد خبر: 89961
A

صادق زیباکلام: اگر شورای نگهبان خاتمی را هم تأیید صلاحیت کند، باز هم بدنه اصلاح طالبان پای صندوق رأی نمی‌رود/ از سال ۹۶ شرمنده مردم هستم

صادق زیباکلام گفت: اگر شورای نگهبان شخصِ آقای سید محمد خاتمی را هم تأیید صلاحیت کند، باز هم بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان پای صندوق رأی نمی‌رود؛ بنابراین از همین حالا باید دور آن 24میلیون رأیی که آقای روحانی را روی کار آورد را خط قرمز بکشیم.

صادق زیباکلام: اگر شورای نگهبان خاتمی را هم تأیید صلاحیت کند، باز هم بدنه اصلاح طالبان پای صندوق رأی نمی‌رود/ از سال ۹۶ شرمنده مردم هستم
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ این‌روزها نام‌های زیادی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 از جبهه اصلاحات به گوش می‌رسد و این نام‌ها را نمی‌توان از یک طیف اصلاح‌طلب دانست و به قول حجاریان که سال‌ها پیش می‌گفت اصلاح‌طلبی «بین‌العباسین» شده است، یعنی از عباس عبدی تا عباس دوزدوزانی در دایره اصلاح‌طلبی جای دارند، اکنون هم وضعیت بین‌العباسینی در مشاهده نام نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان دیده می‌شود اما چه‌قدر می‌توان بر اساس این نام‌ها شرایط انتخابات سال آینده را پیش‌بینی کرد؟ و اصلا هدف جریان اصلاحات از طرح نام شخصیت‌های مختلف چیست؟

 

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره این موضوع  گفت: «کم نیستند اصلاح‌طلبانی که به دقیقه نود انتخابات امیدوارند زیرا در انتخابات ریاست‌جمهوری این تجربه جامعه‌شناختی را داریم که معمولا در هفته آخر یا یکی دو روز پایانی یا حتی ساعات آخر موجی اجتماعی شکل می‌گیرد که نتیجه پیش‌بینی‌شده را تغییر می‌دهد؛ آخرینِ این موج را در سال96 دیدم که تا بعد از ظهر صف‌های طولانی در حوزه‌های انتخابیه شکل گرفته بود. اصلاح‌طلبان هنوز امید دارند که موج سال76، 92 و 96 دوباره شکل بگیرد. با چنین تصوری اکنون نام شخصیت‌هایی مانند آقایان عارف، جهانگیری و حتی معین و محمدرضا خاتمی مطرح می‌شود تا ارزیابی اجتماعی صورت گیرد و آرام آرام تا روز انتخابات بر یکی از این افراد موج شکل بگیرد»

 

او در ادامه تصریح کرد: «اما من واقعا خوش‌بین نیستم که چنین موجی ایجاد شود. کار از این حرف‌ها گذشته است و آقای روحانی با عملکردش بلایی سر صندوق انتخابات آورد که بسیاری از مردم از رأی‌دادن سرخورده شده‌اند؛ به بیان دیگر آن 24میلیونی که به روحانی رأی داده بودند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تغییری از صندوق انتخابات ایجاد نمی‌شود. در این سه‌سال یعنی از سال 96 تا کنون هیچ تغییر مثبتی در کشور ایجاد نشد. واقعا آقای روحانی نمی‌تواند بگوید در دوره ریاست‌جمهوری‌ام یک تحول مثبت ایجاد شده است؛ در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و فرهنگ هیچ تغییری احساس نشد و بلکه وضعیت اقتصادی مردم روز به روز تضعیف شد. با چنین وضعیتی بسیار بعید است که اتفاق خاصی تا روز انتخابات1400 رخ دهد».

 

این استاد دانشگاه موضع خود را با ذکر شرایطی که در انتخابات مجلس در سال98 تجربه شد، افزود: «بالاترین دلیلی که بر بی‌میلی مردم نسبت به انتخابات می‌شود ارائه داد، انتخابات مجلس در اسفندماه سال پیش است. آقای عارف چهارسال قبل با رأی یک‌میلیون و نیمی به عنوان نفر اول تهران وارد مجلس شد اما در انتخابات98 لیست اصلاح‌طلبان مجموعا 80هزار رأی هم نیاورد».

 

او درباره اینکه صحت‌وسقم تصور برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه ممکن است شورای نگهبان برای بالابردن مشارکت برخی شخصیت‌های سرشناس اصلاح‌طلب را تأیید صلاحیت کند، گفت: «این تصور از دو وجه دارای اشکال است. نخست آنکه بعید می‌دانم شورای نگهبان برای تحقق مشارکت حداکثری این کار را انجام دهد و وقتی حتی افرادی مانند محمود صادقی، علی مطهری یا پروانه سلحشوری تأیید صلاحیت نمی‌شوند، بعید است که برای مشارکت بالای مردم در انتخابات محمدرضا خاتمی یا مصطفی معین صلاحیت‌شان تأیید شود و دوم آنکه به فرض که شورای نگهبان برای مشارکت حداکثری همه نامزدهای اصلاح‌طلبان را تأیید کند و حتی فراتر از این‌ها شخصِ آقای سید محمد خاتمی را هم تأیید صلاحیت کند، باز هم بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان پای صندوق رأی نمی‌رود؛ بنابراین از همین حالا باید دور آن 24میلیون رأیی که آقای روحانی را روی کار آورد را خط قرمز بکشیم».

 

زیباکلام در پایان درخصوص این سخن حسین انصاری‌راد که شخصیتی مانند صادق زیباکلام باید در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، گفت: «من از سال96 تاکنون شرمنده مردم هستم. خیلی‌ها بودند که در آن سال نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند و من آنها را راضی به حضور در انتخابات کردم و اکنون پاسخی به آنها ندارم که بدهم و باور کنید نمی‌توانم به چشم‌شان نگاه کنم. با چنین وصفی اگر من نامزد شوم و شورای نگهبان هم من را تأیید کند و از قضا رأی هم بیاورم، راهی پاستور نمی‌شوم زیرا می‌دانم برای برون‌رفت از بحران‌های کنونی هیچ قدمی نمی‌شود برداشت. به همه افرادی که از همین حالا در سودای ریاست‌جمهوری به‌سر می‌برند هم می‌گویم از همین حالا فکر پاستور را از سر بیرون کنند تا شرمنده مردم نشوند».

 

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر