کد خبر: 90059
A

سعید لیلاز: هر بلایی سرمان بیاید از مدیریت‌های داخلی خودمان است/ دفاع از دولت روحانی شجاعت می خواهد

در ابتدای کرونا پیش‌بینی کردم دو تا سه درصد GDP ایران از دست خواهد رفت و این اتفاق افتاد. در ابتدای کرونا در اسفندماه پیش‌بینی کردم که بهار بسیار تلخ و سیاهی در پیش داریم و این اتفاق افتاد. از تیرماه 96 همه می‌گفتند جمهوری اسلامی دچار فروپاشی خواهد شد و من می‌گفتم نمی‌شود. همه می‌گفتند ما در مقابل تحریم‌ها تسلیم خواهیم شد ولی من معتقد بودم که نمی‌شویم.

سعید لیلاز: هر بلایی سرمان بیاید از مدیریت‌های داخلی خودمان است/ دفاع از دولت روحانی شجاعت می خواهد

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید لیلاز نوشت: کلیات حرف‌های رئیس‌جمهور در جلسه دیروز دیدار با مسئولان ارشد مطبوعات و رسانه‌ها کاملا درست است. آقای حسن روحانی بجز اشتباهات بسیار بزرگ و البته نابخشودنی در چند ماه اول تحریم‌ها، مبتنی بر توزیع بی‌حساب و کتاب دلار 4200 تومانی که با ارزپاشی یا طلاپاشی می‌تواند در برابر روند تحریم‌ها مقابله و موج تحریم‌ها را خنثی کند، منجر به از‌دست‌رفتن 25 تا 30میلیارد دلار و حدود 70 تا80 تن طلا شد، اشتباه قابل‌توجهی دیگری نداشته و مجموع عملکرد دولت نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین فشار وارده بر تاریخ ایران تا آنجا که به یاد داریم و در تاریخ خوانده‌ایم، منجر به فروپاشی اقتصاد ایران نشده است.

نشانه درستی این ادعای من این است که آمریکایی‌ها وقتی در آذرماه 1396 اعلام کردند که از برجام خارج می‌شوند هیچ‌وقت تصورشان این نبود- مثل اغلب ناظران یا فعالان سیاسی، اقتصادی داخل ایران که من جز معدود کسانی بودم که همان موقع این فکر را نمی‌کردم- دولت آمریکا هم هیچ‌وقت تصور نمی‌کرد که جمهوری اسلامی ایران و دولت آقای روحانی بتواند بیش از دو سال در برابر تحریم‌ها نه‌تنها دوام بیاورد بلکه بحران کرونا و بحران سیل 1398 را هم پشت سر بگذارد. به همین دلیل الان می‌بینید آمریکایی‌ها دچار یک تناقض و بحران بزرگ در درون خودشان شده‌اند.

خودِ کنار گذاشته شدن جان ‌بولتون و برایان هوک، نشان‌دهنده این سردرگمی سیاست خارجی آمریکاست و اینکه سیاست خارجی آمریکا در حوزه سازمان ملل اینطور دچار سردرگمی است، باز نشان‌دهنده درست بودن سخنم است. تصور آنها این بود که اقتصاد ایران ظرف دو سال و نیم تا زمان رفع تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه 2231 یا فروپاشیده یا تسلیم می‌شود. در مجموع تداوم سیاست «نه جنگ و نه مذاکره» جمهوری اسلامی بر مبنای نیرومندی اقتصاد ایران اتفاق افتاده و مبنای دیگری نداشته و نمی‌توان گفت که خوبی‌های این نیرومندی اقتصاد ایران به عهده اقتصاد ایران است و بدی‌هایش به عهده دولت روحانی است! نه، تمامش، چه خوبی‌ها و چه بدی‌هایش برعهده دولت روحانی است.

از ابتدا معتقد بودم این تحریم‌ها هم بلندمدت است و هم باید با آن آخرالزمانی برخورد کرد وگرنه غیر از این دو مشکل مجموعه شواهد نشان می‌دهد که موج بزرگ‌ترین بحران تحریم تاریخ ایران که البته سومین و بدترین تحریم تاریخ بشر یعنی بعد از کوبا و عراق است و بر ما اعمال شده را از سر گذرانده‌ایم. رکورد محمد مصدق را در تحریم‌ها و اقتصاد بین‌الملل را پشت سر گذاشتیم. سیلاب فروردین 1398 که یک‌ونیم تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی یعنی 35 تا 40هزار میلیارد تومان را از بین برد را از سر گذراندیم. بحران کرونا که در بعضی کشورها تا 25 درصد تولید ناخالص کشورها را از بین برده از سر گذرانده‌ایم. و الان از حدود اواسط اردیبهشت به این طرف رشد اقتصادی ایران مثبت شده است. همانطور که پیش‌بینی می‌کردم اگر تا مرداد و شهریور دوام بیاوریم، دیگر جسته‌ایم، الان با خوشحالی باید بگویم که این اتفاق افتاده است. البته اینکه این نظام را هزار خطر تهدید می‌کند. وجود دارد ولی همه ناشی از مدیریت‌های داخلی است و ما دیگر بابت تحریم و کرونا خطر فروپاشی نخواهیم داشت و هر بلایی سرمان بیاید از مدیریت‌های داخلی خودمان است. از حدود خرداد رشد صنعت خودروسازی مثبت بوده و عملکرد 5ماه اول در صنعت خودروسازی چه سبک، چه سنگین مثبت و با رشدی دورقمی همراه است. رشد فولاد دورقمی و رشد بخش کشاورزی مثبت است. همچنین به نظر می‌رسد رشد بخش ساختمان هم مثبت است و اگر حادثه غیرمنتظره‌ای مثل حوادث سیاسی یا نظامی اتفاق نیفتد یا بحرانی مثل کرونا که دامنگیر شد و هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد، معتقدم رشد اقتصادی ایران امسال مثبت خواهد بود. و همه اینها نشان می‌دهد دولت روحانی در مجموع موفق شده با وجود دو خطای بزرگ، عملکرد مثبتی داشته باشد.

این خبر را می‌دهم که واقعه بسیار بزرگ رشد وحشتناک بورس را که همه تصور می‌کردند به فروپاشی بینجامد را از سر گذراندیم و دیگر اتفاق نخواهد افتاد. تلاطم‌ها و نوسانات شدید حتما در کار خواهد بود ولی شاهد سقوط وحشتناک در بازار بورس کشور نخواهیم بود. دولت اگر بخواهد می‌تواند جلوی روند کاهشی بورس را هم بگیرد. شواهدی که دارم، نشان می‌دهد با وجود رشد نقدینگی شدید و بی‌سابقه در سال‌های 98 و 99 که ناشی از سقوط وحشتناک درآمد نفت و سپس ماجرای کرونا و قبل از آن که سیلاب 98 بود را از اواخر خرداد و تیرماه پشت سر گذاشتیم. به نظر می‌رسد رشد نقدینگی به طرز موثری در حال کاهش است. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم نرخ تورم هم کاهش پیدا کند. می‌دانید نرخ تورم تیرماه (4/6)درصد بوده که دومین رکورد بالا در تاریخ 40 سال اخیر ایران بعد از مهر 97 است ولی نرخ تورم مرداد نسبت به تیرماه یکباره نصف شد و به 3ونیم درصد یا کمتر رسیده. حدس می‌زنم نرخ در شهریور حتما دوونیم درصد یا کمتر است که نشان می‌دهد موج تورمی که ناشی از رشد شدید نقدینگی به خاطر ویروس کرونا بوده داریم پشت سر می‌گذاریم. اگر دولت موفق شود در وهله اول به بی‌انضباطی تاریخی شبکه بانکی بخصوص بانک‌های خصوصی و شبه‌دولتی که تقصیر دولت روحانی هم نیست، لگام بزند و در وهله دوم جلوی ریخت‌وپاش‌های هزینه‌های جاری در دولت را بگیرد ولی این هزینه‌ها را به هزینه‌های عمرانی منتقل کند که بتوانیم در سال 99، هفتاد تا 100هزارمیلیارد تومان هزینه عمرانی انجام دهیم، معتقدم سال 1399 در اقتصاد ایران برخلاف همه اقتصادهای جهان سال رشد اقتصادی مثبت خواهد بود...

 در ابتدای کرونا پیش‌بینی کردم دو تا سه درصد GDP ایران از دست خواهد رفت و این اتفاق افتاد. در ابتدای کرونا در اسفندماه پیش‌بینی کردم که بهار بسیار تلخ و سیاهی در پیش داریم و این اتفاق افتاد. از تیرماه 96 همه می‌گفتند جمهوری اسلامی دچار فروپاشی خواهد شد و من می‌گفتم نمی‌شود. همه می‌گفتند ما در مقابل تحریم‌ها تسلیم خواهیم شد ولی من معتقد بودم که نمی‌شویم. حتی مافوق انتظار من اقتصاد ایران از خود تاب‌آوری نشان داده که نشان می‌دهد این اقتصاد ظرفیت‌هایی دارد که حتی مقامات ایران هم نمی‌دانند! و بسیار امیدوار هستم به اینکه اگر موفق شویم موج و گرفتاری‌های صادرات غیرنفتی‌مان را که به خاطر کرونا از اول اسفند تا آخر اردیبهشت متوقف شد پشت سر بگذاریم، همچنان معتقدم اقتصاد غیرنفتی ایران به قدری است که بتواند نیازهای واردات ایران را کاملا پوشش دهد. هنوز که هنوز است، هزینه‌های بسیار سنگینی در واردات کالاهای غیرضروری داریم که حتی اگر ضرورت ایجاب کند، کشور می‌تواند واردات خودروی سواری را هم کم یا متوقف کند. سیاست‌های دولت در تثبیت قیمت خودروی سواری، سیاست نادرستی است. بزرگ‌ترین ماموریت دولت آقای روحانی مقابله با تحریم‌ها و به زانودرآوردن تحریم‌های آمریکاست چون این تحریم‌ها جمهوری اسلامی را هدف قرار نمی‌دهد، ایران را هدف قرار گرفته. هرگونه تلاش برای بی‌ثبات‌سازی جمهوری اسلامی، منجر به بی‌ثبات‌سازی ایران می‌شود. هرکسی که ایران را دوست دارد با توجه به اینکه هرگونه تلاش برای بی‌ثبات‌سازی یا تضعیف جمهوری اسلامی، معنایی جز تضعیف و بی‌ثبات شدن و آشفته شدن و سقوط ایران به دامن ناآرامی‌هایی که تمام خاورمیانه را گرفته، ندارد، باید به‌شدت در برابر تحریم‌ها بایستند. الان امارات عربی متحده پول برای خرید جنگنده اف 35 به منظور مقابله با ایران بدهد! درحالی‌که اسرائیلی‌ها گفته‌اند امنیتش را تامین می‌کنند و لازم نیست جنگنده بخرد. کدام ایرانی است که حاضر باشد چنین ذلتی را بپذیرد؟ کشوری که امنیتش را به آمریکا واگذار کند همه هستی‌اش را به آمریکا واگذار کرده و یقین دارم که هیچ ایرانی زیر بار این ماجرا نخواهد رفت. کارنامه آقای روحانی را موفق می‌دانم. به‌ویژه اینکه از تابستان 1397 به این طرف دولت اشتباه بزرگ و نابخشودنی مرتکب نشده. می‌دانید که اقتصاد ایران از پاییز 98 وارد رشد شد و اگر بحران کرونا را نداشتیم سال 98 رشد اقتصادی‌مان مثبت بود ولی بحران کرونا همه دنیا 5 درصد GDP را کاهش داد ولی در ایران این فشار خیلی کمتر است و خوشبین هستم که ما بر همه مشکلات و بحران‌های ناشی از تحریم، سیل و کرونا را غلبه کردیم و این به هیچ وجه نافی این نیست که ملت ایران رنج‌ کشیده و معلوم است که ملت ایران ایستادگی کرده تا توانسته این کار را بکند. دولت، نظام، سپاه و بسیج مگر چیزی جز ملت ایران هستند؟ اگر موفق به ایستادگی شدیم، فشاری است که ملت ایران تحمل کرده و یقین دارم تقریبا همه مشکلات و گرفتاری‌ها را پشت سر گذاشتیم. و البته می‌دانم این تحلیل با نگاه‌های عوامانه که الان وجود دارد و در شبکه‌های مجازی باعث دشنام به من شده، متفاوت است ولی نگرانش نیستم و معتقدم الان دفاع از دولت روحانی شجاعت بسیار بیشتری می‌خواهد تا حمله کردن به این دولت. در حمله کردن به این دولت هیچ فضیلتی نمی‌بینم و تصور می‌کنم گفتن حقیقت مهم‌تر از هرگونه تمجید و تعریف است.

منبع: آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر