کد خبر: 90071
A

انصاری‌راد: تایید صلاحیت قالیباف در ذهن مردم شائبه ایجاد کرد، تکلیف پرونده فساد اقتصادی شهرداری مشخص شود

انصاری راد فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ورود آقای رئیسی به مبارزات انتخاباتی به شرایط انتخابات بستگی دارد. اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فضای باز وجود داشته باشد همه فرزندان جمهوری اسلامی یعنی حزب اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی بتوانند دغدغه‌های خود را مطرح کنند و گزینه‌های خود را وارد انتخابات ریاست‌جمهوری کنند می‌توان به بهبود وضعیت کشور امیدوار بود

 انصاری‌راد: تایید صلاحیت قالیباف در ذهن مردم شائبه ایجاد کرد، تکلیف پرونده فساد اقتصادی شهرداری مشخص شود
دیده بان ایران: اصولگرایان آرایش انتخاباتی به خود گرفته‌اند. این نکته را به خوبی از سنجش افکار عمومی درباره گزینه‌های خود می‌توان متوجه شد. پرویز فتاح جدید‌ترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در یک رویکرد انتخاباتی از افشاگری به عذرخواهی رسید. حال اصلاح طلبان چه برنامه ای دارند: 
 
متن گفت و گوی حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ذیل آمده است

 

افشاگری فتاح و سپس عذرخواهی وی این شائبه را در فضای سیاسی کشور القا کرده که اصولگرایان به دنبال سنجش افکار عمومی نسبت به گزینه‌های خود برای ریاست‌جمهوری آینده هستند. به نظر شما فتاح می‌تواند گزینه اجماع‌ساز اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد؟

 

آقای فتاح پس از صحبت‌هایی که در تلویزیون کردند خیلی زود عذرخواهی کردند که این عذرخواهی نیز منفعلانه بود. به نظر می‌رسد رفتار آقای فتاح در این مدت در نهایت به سود ایشان نبوده است. وی با طرح مسائل مختلف درباره نهادها و شخصیت‌ها به یک شکل و از سوی دیگر عذرخواهی کردن نشان داد که از کاراکتر لازم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار نیست. هر چند بنده در ایشان حسن‌نیت می‌بینم و ایشان را مدیری قابل احترام می‌دانم. به‌هرحال تاکنون پرونده یا شائبه‌ای درباره دوران مدیریت ایشان مطرح نشده که همین مساله نشان می‌دهد ایشان مدیر قابل احترامی هستند. نکته دیگر با افشاگری و اظهارنظر درباره دیگران کسی نمی‌تواند افکار عمومی جامعه امروز ایران را با خود همراه کند. به‌هرحال امروز مردم از آگاه کافی برخوردار هستند و از سوی دیگر مشکلات واقعی کشور را درک می‌کنند و انتظار دارند کسانی که به دنبال حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند با ارائه برنامه برای حل مشکلات مردم خود را مطرح کنند. مساله املاک از ابتدای انقلاب تاکنون با چالش‌هایی همراه بوده و برخی از املاکی که گرفته شده با حساب و کتاب نبوده است. آقای فتاح در عذرخواهی خود، یک نوع عقب‌نشینی منفعلانه انجام دادند. این در حالی است که شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به گذشته متفاوت شده است.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چه تفاوتی نسبت به قبل خواهد داشت؟

 

واقعیت این است که اگر قرار باشد در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها عده خاصی با شاخص راست‌گرایی و رادیکالیسم فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند وضعیت مشارکت مردم بسیار شکننده و ناامیدکننده خواهد بود. این اتفاق در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد و ما شاهد بودیم میزان مشارکت در بسیاری از شهرها قابل قبول نبود. به‌هرحال در تهران به عنوان پایتخت و مرکز ثقل سیاسی کشور مشارکت مردم در حدود ۲۰درصد بوده که جای تامل و تعمق دارد. نتیجه این انتخابات نیز حضور حداکثری اصولگرایان در مجلس و ریاست آقای قالیباف است که درباره ایشان شائبه‌های مختلفی وجود دارد. به‌هرحال هنوز تکلیف پرونده فساد اقتصادی معاون ایشان مشخص نیست. این در حالی است که پرونده‌های دیگری نیز درباره ایشان مطرح است که هنوز به صورت دقیق بررسی نشده و افکار عمومی جامعه با سوالات متعددی در این زمینه مواجه هستند. به همین دلیل باید شرایط تغییر کند و در یک فضای باز و آزاد یک رئیس‌جمهوری انتخاب شود که دلخواه مردم باشد و در راستای مطالبات اصلی مردم حرکت کند. رئیس‌جمهور بعدی کشور باید از اختیارات کامل برخوردار باشد و در انتخاب اعضای کابینه آزاد باشد. حداقل کاری که باید انجام بدهد این است که در چارچوب قانون اساسی موجود مطالبات مردم را پیگیری کند و تلاش کند مشکلات مردم را حل کند. دولت آینده باید دولت واقعی مردم باشد و از اعتماد مردم برخوردار باشد.
آقای روحانی با حمایت مردم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند. انتظار این بود که ایشان در مقابل برخی فشارها ایستادگی بیشتری کنند و مطالبات مردم را جلو ببرند. این در حالی است که این اتفاق کامل رخ نداد. رئیس دولت اصلاحات در جایی عنوان کردند ممکن است رئیس‌جمهور به جایی برسد که به یک تدارکاتچی تبدیل شود. بنده امروز برای جریان اصلاحات یک رسالت تاریخی قائل هستم و معتقدم جریان اصلاحات به عنوان یک جریان تاثیرگذار در مناسبات سیاسی کشور را به سمت انتخاب یک فرد متعهد و دلسوز برای مردم رهنمون کنند.

 

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در انتخابات تاثیرگذار باشند؟ آیا چالش‌های درونی جریان اصلاحات در این زمینه مانع ایجاد نمی‌کند؟

 

در مرحله نخست نباید به دنبال اصلاح‌طلبان اضطراری و اسمی باشیم. جریان اصلاحات یک جریان سیاسی متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و کسانی که به دنبال براندازی هستند از دایره اصلاح‌طلبی خارج خواهد بود. توصیه بنده این است که اصلاح‌طلبان روی گزینه‌های متعد و مورداعتماد مردم مانند آقای ظریف سرمایه‌گذاری کنند و به ایشان نیز توصیه می‌کنم برای تحقق مطالبات مردم وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. به‌هرحال آقای ظریف هم درک خوبی از مدیریت کشور دارند و هم اینکه در عرصه سیاست خارجی دارای تخصص و تجربه کافی هستند. آقای فتاح که به‌تازگی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری مطرح شده‌اند از کاراکتر کافی برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیستند. البته نوعی خیرخواهی در فعالیت‌های ایشان مشاهده می‌شود اما این مساله به‌تنهایی کافی نیست و کسی که به دنبال حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است باید دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشد. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی کشور در شرایط سخت و خطیری قرار گرفته و به همین دلیل رئیس‌جمهور بعدی کشور باید از توانایی‌های کافی برای مدیریت چالش‌های موجود جامعه برخوردار باشد. به همین دلیل نیز بنده معتقدم در شرایط کنونی فردی مانند آقای ظریف می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای ریاست‌جمهوری معرفی شود. آقای ظریف از آزمونی که در آن قرار گرفته بود سربلند بیرون آمدند و امروز علاوه براینکه مورد اعتماد مردم قرار دارند از اعتماد حاکمیت و به‌صورت دقیق‌تر از اعتماد رهبری نیز برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های اصلی امروز ایران مسائل سیاست خارجی و تنش‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. این در حالی است که آقای ظریف به‌خوبی ویژگی‌های عرصه بین‌المللی را می‌شناسند و می‌توانند زبان گویای صلح و مودت مردم ایران در عرصه بین‌المللی باشند. نکته دیگر اینکه برای انتخاب یک رئیس‌جمهور توانا و متعهد باید فضای سیاسی باز باشد تا ملت بتوانند با مسئولان صحبت کنند و دغدغه‌های خود را انتقال بدهند. در شرایط کنونی نوعی یاس و ناامیدی در بین مردم وجود دارد که در دولت دوم آقای روحانی نیز بیشتر از گذشته شده است. به همین دلیل باید این یاس و ناامیدی جای خود را به امیدواری و خوشبینی به آینده بدهد.

 

اصولگرایان همواره روی ۱۶میلیون رایی که آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته به دست آوردند به عنوان یک ظرفیت بالقوه اصولگرایی حساب می‌کنند. آیا این احتمال وجود دارد که اصولگرایان دوباره روی آقای رئیسی اجماع کنند و ایشان وارد مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شوند؟

 

ورود آقای رئیسی به مبارزات انتخاباتی به شرایط انتخابات بستگی دارد. اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فضای باز وجود داشته باشد همه فرزندان جمهوری اسلامی یعنی حزب اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی بتوانند دغدغه‌های خود را مطرح کنند و گزینه‌های خود را وارد انتخابات ریاست‌جمهوری کنند می‌توان به بهبود وضعیت کشور امیدوار بود. اعضای حزب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی فرزندان جمهوری اسلامی هستند و همه زندگی خود را در برای اعتلای جمهوری اسلامی خود گذاشته‌اند. اصلاح‌طلبان اضطراری نباید به نام اصلاح‌طلبی اقدام کنند و بلکه باید کسانی در انتخابات شرکت کنند که به معنای واقعی اصلاح‌طلب هستند و به دنبال اصلاح هستند. نکته دیگر اینکه باید بین جریان اصلاحات و جریان برانداز تفکیک قائل شد. اگر خدای نکرده کار به دست براندازان بیفتد نه از تاک نشان خواهد بود و نه از تاک‌نشان.

 

گمانه‌زنی‌های موجود مبتنی براین است که اصلاح‌طلبان به احتمال زیاد با اجماع روی محمدرضا عارف وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد. به نظر شما آقای عارف برای پیروزی در انتخابات با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

 

بنده معتقدم آقای عارف گزینه نهایی برای ریاست‌جمهوری نیست و اگر اصلاح‌طلبان چنین تصمیمی گرفته‌اند باید در تصمیم خود تجدید‌نظر کنند. بنده برای آقای عارف احترام قائل هستم و ایشان را فرد متعهدی می‌دانم. با این وجود عملکرد ایشان در دوران نمایندگی مجلس نشان داد که ایشان از مطالبات واقعی مردم فاصله دارد و به همین دلیل نمی‌تواند مطالبات مردم را نمایندگی کند. در شرایط کنونی ایشان جذابیتی برای مردم ندارند و نمی‌توانند با اقبال مردمی مواجه شوند. این در حالی است که ایشان از توانایی‌های لازم برای مدیریت جامعه نیز برخوردار نیستند. امروز در جامعه ایران با جریان اصلاحاتی مواجه هستیم که از آن جریان تاثیرگذار و معتدل گذشته فاصله گرفته و اعتبار خود را از دست داده است. امروز مردم به دنبال آزادی و دموکراسی و نفی تبعیض و اجرای قانون اساسی فراتر از جریان‌های سیاسی هستند. امروز به کسی اصلاح‌طلب گفته می‌شود که به دنبال انتخابات آزاد و مشارکتی است و هیچ قید و بند انتخاباتی را برنمی‌تابد. امروز اصلاح‌طلبی از قامت یک گروه خاص سیاسی خارج شده است. در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان اضطراری در اصلاح‌طلبان واقعی هضم شده‌اند. امروز اصلاح‌طلبی به یک مطالبه جمعی و ملی برای نسل جدید تبدیل شده و نسل جدید تلاش می‌کند با مفاهیم مهمی مانند آزادی و دموکراسی اصلاح‌طلبی را فراتر از قامت یک جریان سیاسی دنبال کند. این سخن به معنای این است که گستره اصلاح‌طلبی با بازبینی در برخی آرمان‌ها به سطوح مختلف جامعه سایه افکنده و قاطبه اصلی جامعه به دنبال آزادی و حکومت قانون در کشور هستند. نسل جدید تفاوت‌های زندگی کنونی با گذشته را درک کرده و به همین دلیل به دنبال قوانینی است که بتواند زندگی بهتری برای آنها فراهم کند. واقعیت این است که هیچ راهی برای نجات کشور از وضعیت کنونی به‌جز انتخابات آزاد و مشارکت همه نیروهای فکری و سیاسی جامعه در تصمیم‌گیری‌‌ها باقی نمانده است. قوه‌قضائیه رویکرد خوبی را برای مبارزه با فساد در پیش گرفته و همه ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم. با این وجود راه‌حل اساسی را باید در انتخابات آزاد و مشارکت فعال مردم در تعیین سرنوشت خود جست‌وجو کرد. واقعیت این است که جامعه امروز ایران دیگر ظرفیت پذیرش مشکلات جدید را ندارد و باید هرچه سریع‌تر مشکلات کنونی مردم حل شود. این وضعیت قابل دوام نیست و خیلی زود نتایج منفی دیگری به همراه خواهد آورد. همه مردم کشور باید در تعیین سرنوشت خود حریص باشند. خداوند حق تعیین سرنوشت را به انسان داده و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از انسان سلب کند. حضرت امام فرمودند ما نباید براساس قوانینی که پدران ما آن را پذیرفته‌اند زندگی کنیم و هر نسلی باید براساس قوانین خاص خود زندگی کنند. امروز نیز این وضعیت در جامعه وجود دارد. نسل جدید امروز می‌خواهد با قوانینی که خودشان تصویب می‌کنند، زندگی کنند و به دنبال این هستند که با این قوانین که متناسب با زندگی آنهاست، زندگی کنند

 

 

منبع:ارمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر