کد خبر: 90328
A

قالیباف چرا «تیم رسانه ای» خودش را تغییر داد؟

ظاهرا محمد باقر قالیباف هنوز چند ماهی از انتخابات مجلس یازدهم نگذشته، دوباره خود را برای یک نبرد انتخاباتی دیگر آماده می‌کند.

قالیباف چرا «تیم رسانه ای» خودش را تغییر داد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ دیروز از آن روزهای شلوغ انتخاباتی بود؛ کمتر از یک‌سال مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که بنا بر آخرین اخبار قرار است واپسین جمعه بهار ۱۴۰۰ برگزار شود، محمدرضا باهنر اصولگرا در مصاحبه‌ای مفصل که البته در نهایت اغلب تکرار همان مسائلی است که حتی می‌توان گفت پس از کناره‌گیری از حضور در انتخابات مجلس دهم به این‌ سو از او شنیده و می‌شنویم، از شرایط کشور گفته و جایی هم با تاکید بر اینکه صحبتش تنها یک «شوخی» بوده، از این که زمانی وقتی نگرانی از کاهش مشارکت در انتخابات مطرح بود، پیشنهاد کرده که خاتمی و احمدی‌نژاد را تایید صلاحیت کنند تا مردم در فضایی دوقطبی پای صندوق رای بیایند. 

 ثبات‌قدم باهنر!

رکورددار حضور در مجالس اما پخته‌تر از این است که چنین پیشنهادی را جز در کلام مطایبه‌آمیز به‌ زبان بیاورد. باهنر اتفاقا برخلاف برخی همفکرانش نسبت به این کاهش مشارکت که در انتخابات مجلس یازدهم بیش از تمامی ادوار گذشته نمود داشت و حالا به نگرانی‌ها نسبت به تشدید این اوضاع در بهار ۱۴۰۰ دامن زده، نگران است و پیشنهادش اینکه با توجه به علت این کاهش مشارکت که در مجموع مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی کشور و ملت است و البته ردصلاحیت گسترده شورای نگهبان، لازم است کاری پژوهشی و دقیق در این باره انجام و راهکاری سنجیده ارایه شود. او البته یک تک‌جمله کلیدی هم در این گفت‌وگوی بلند دارد و آن، اینکه در واکنش به اینکه آیا باید منتظر تغییر جهت دولت بعد نسبت به دولت فعلی باشیم، گفته به «تغییر جهت» به‌ خصوص اگر کورکورانه باشد، معتقد نیست. جمله‌ای که به‌ نحوی می‌تواند خواست او درباره هویت سیاسی رییس‌جمهوری بعد را روشن کند. اینکه اگر قرار به «تغییر جهت» نباشد، احتمالا نباید منتظر حضور چهره‌های اصولگرایی از جمله گزینه‌های مدنظر پایداری‌ها همچون سعید جلیلی و حتی پرویز فتاح باشیم. در این صورت حتی رییسی و قالیباف هم چندان مناسب نیستند و احتمالا بهترین گزینه برای حفظ نسبی شرایط موجود، علی لاریجانی است.

 شروط لاریجانی

آنچه در این روز به ‌نسبت پرخبر انتخاباتی اما از این نظر جلب ‌توجه می‌کند، اخباری است که درباره دو، سه نفر از همین گزینه‌هایی که پیش‌تر نام بردیم، منتشر شد. چنانکه باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی مفصل، نوعی نظرسنجی از حدود ۱۰، ۱۵ چهره سیاسی انجام داده تا نظرشان را درباره احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی به ‌نمایندگی از جناح چپ بررسی کند. این گزارش که با استناد به ادعای سه‌شنبه هفته گذشته روزنامه «صبح نو»، نزدیک به محمدباقر قالیباف، از شروط علی لاریجانی برای دو جناح، فرضیه کاندیداتوری رییس پیشین مجلس برای ریاست‌جمهوری آینده را پیش کشیده، نوشته شرط لاریجانی این است که نه‌ فقط کاندیدای اصلاح‌طلبان میانه‌رو و کارگزارانی‌ها، بلکه همزمان کاندیدای آنها و اصولگرایان میانه‌رو و طیف سنتی جناح راست باشد. این گزارش البته در نهایت حرف تازه‌ای جز آنچه بارها تکرار شده، ندارد؛ اینکه کارگزارانی‌ها تمایلی نسبی به این احتمال انتخاباتی دارند اما دیگر اصلاح‌طلبان حاضر به تکرار تجربه «کاندیدای اجاره‌ای» و آنچه از حمایت از حسن روحانی عایدشان شد، نیستند. 

 تحول قالیباف

فارغ از آنچه برای رییس پیشین مجلس اتفاق خواهد افتاد اما ظاهرا رییس فعلی پارلمان هم هنوز چند ماهی از انتخابات مجلس یازدهم نگذشته، دوباره خود را برای یک نبرد انتخاباتی دیگر آماده می‌کند. ادعایی که پشتوانه آن، تغییرات مدیریتی در روزنامه «صبح‌نو» و رفتن فرشاد مهدی‌پور، مدیرمسوول و موسس این روزنامه و حضور سعید آجرلو در این مقام است. خبری که برخی پایگاه‌های خبری آن را کنار خبر مشابه کنار رفتن محمدصالح فتاح از سایت «فردانیوز» -پایگاه خبری نزدیک به قالیباف– گذاشته و این‌طور تحلیل کردند که این تحرکات در راستای بازسازی تیم رسانه‌ای قالیباف است که البته ممکن است هدفی غیرانتخاباتی داشته باشد اما بعید نیست با اهداف انتخاباتی رقم خورده باشد.

 دوری مصباح از پایداری

جز روسای پیشین و فعلی مجلس اما دیروز خبرهایی هم از تشدید تحرکات انتخاباتی سعید جلیلی مخابره شد. پایگاه خبری نامه‌نیوز که دیروز  نوشته است: «سعید جلیلی این‌روزها عزم خود را جزم کرده تا این‌بار با سازوکاری مشخص در انتخابات حاضر شود و بر اساس اخبار رسیده، برخی نیروهای جبهه پایداری جلساتی در دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی برگزار کرده‌اند تا حمایت ایشان را برای حمایت از جلیلی جلب کنند.» همزمان اما محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا به همین پایگاه خبری گفته «مدتی است کنش سیاسی و بروز رسانه‌ای از آیت‌الله مصباح ندیده‌ایم و شاید بشود این‌ را به معنای این گرفت که ایشان ترجیح می‌دهند، سکوت کنند.»

 سرنوشت جلیلی

این روزنامه‌نگار نزدیک به رییس پیشین مجلس، اگرچه تاکید کرده جلیلی سال ۸۴ هیچ تفاوتی با جلیلی ۱۴۰۰ ندارد اما به تغییر مشی «جبهه پایداری از یک تشکل آرمانگرا به نتیجه‌گرا» اشاره کرده و با یادآوری آنچه به «معامله و چانی‌زنی» پایداری‌ها و قالیباف در جریان تهیه فهرست انتخابات مجلس تعبیر کرده، گفته احتمالا مصباح‌  به‌ دلیل اینکه پایداری‌ها از «روش آرمان‌خواهانه خود دست برداشته‌اند» از آنها فاصله گرفته است.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر