کد خبر: 90332
A

خبرگزاری وابسته به وزارت ورزش ادعا کرد/ اسحاق جهانگیری بی میل نیست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند

جهانگیری، همواره چهره صبور و قانعِ کرمانی‌گونه خود را داشته و همچنان حفظ کرده و اکنون نیز از چهره‌هایی است که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه از سوی فعالان سیاسی و چه از سوی رسانه‌ها مطرح است. چهره‌ای اصلاح طلب که در دوره قبل کاندیدا شد اما به نفع روحانی کنار کشید.

خبرگزاری وابسته به وزارت ورزش ادعا کرد/ اسحاق جهانگیری  بی میل نیست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان نوشت: کرمانی‎های سیاست، تعدادشان کم نیست آن هم به ویژه در حوزه سیاست، از اسحاق جهانگیری و مرعشی اصلاح طلبان گرفته تا محمدرضا باهنر اصولگرایان.

 
«به یک نام ار بیاید سوی کرمان، ز کرمان صدهزاران نام بیند» این بیت شاید توصیف کننده شهری باشد که به دیدار کریمان معروف است. کرمان شهری که چهره‎های ماندگاری را در حوزه‎های مختلف فرهنگی تا سیاسی و اجتماعی به خود دیده. این شهر شناسنامه چهره‌های شاخص و مشهوری چون مرحوم هاشمی رفسنجانی است. چهره‌ای که کمتر کسی است که او را نشناسد. کرمان همچنین دیار نام آورانی چون سردار شهید سلیمانی است که همواره به عنوان سرباز وطن خدمت کرد و در این راه به شهادت رسید.

 

کرمانی‎های سیاست، تعدادشان کم نیست آن هم به ویژه در حوزه سیاست. از اسحاق جهانگیری و مرعشی اصلاح‌طلبان گرفته تا محمدرضا باهنر اصولگرایان. هر چند به عقیده برخی وزنه اصلاح‌طلبی چهره‌های کرمانی به اصولگرایان آن غالب است. در میان این چهره‌های کرمانی، اما آن که نامش بیشتر بر سر زبان‌ها گشته و همچنان می‌گردد اسحاق جهانگیری زاده هرمزگان و بزرگ شده کرمان. او که در گعده کرمانی‌های سیاست از بانفوذترین چهره‌های اصلاح طلب کرمانی است که در دو دولت حسن روحانی از دولت اول تاکنون به عنوان معاون اول روحانی، فعالیت دارد.

 

او که به نفع حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید همواره از چهره‌های بالقوه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده  است. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با تاکید بر اینکه اسحاق جهانگیری از چهره های بالقوه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ است، به خبرنگار سیاسی برنا گفته است: «اصلاح طلبان در دو دوره گذشته ریاست جمهوری، یعنی سال ۹۲ و ۹۶، در کنار روحانی، دو کاندیدای دیگر یعنی عارف و جهانگیری را وارد میدان انتخابات کردند که هر دو چهره نیز در مناظره شرکت کردند. این دو نفر به صورت بالقوه کاندیدای اصلاح طلب هستند.»

 

جهانگیری که با عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود از موسسان حزب کارگزاران سازندگی به شمار می‌رود. این چهره کرمانی سابقه دو دوره نمایندگی مردم جیرفت در مجالس دوم و سوم را نیز داراست. جهانگیری که پیش از نماینده شدن، سابقه حضور در جهاد سازندگی و سازمان جهاد کشاورزی را در کارنامه خود دارد شاید به نوعی راه پدرش مرحوم حسن جهانگیری کوهشاهی را ادامه داد. پدرش، ابتدا کارگر معدن کرومیت آبدشت (از معادن توابع اسفندقه) بود، که بعد‌ها به سیرجان نقل مکان کرد و تا پایان بازنشستگی، کارمند اداره کشاورزی سیرجان بود.

 
اسحاق جهانگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عنوان مسئول جهاد سازندگی شهرستان جیرفت مشغول به کار شد و سال ۱۳۶۳ در جهاد کشاورزی فعالیت کرد.

 

او دومین پسر خانواده جهانگیری است البته با دو برادر شهید. دو برادر جهانگیری از اعضای سپاه پاسداران بودند که در خلال جنگ ایران و عراق شهید شدند؛ محمد جهانگیری در سال ۱۳۵۹ در منطقه سوسنگرد و یعقوب جهانگیری در سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر به شهادت رسیدند. دو برادر دیگر اسحاق جهانگیری نیز کمابیش در فعالیت‌های سیاسی حضور دارند.

جهانگیری که  خود از خانواده‌های شهدا محسوب می‌شود هر از چندگاهی به دیار کرمان برای دیدار با مادرش می‌رود و همواره خود را پیگیر امور خانواده‌های شهدا نشان داده است.   

 

او جزو وزرایی بود که در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی حضور داشت. جهانگیری در سال ۱۳۷۱ در دولت سازندگی به اصفهان رفت و جایگزین غلامحسین کرباسچی، استاندار اصفهان، شد. همچنین او در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی شد و پس از ادغام وزراخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت.

 

در سوابق تحصیلی جهانگیری کوهشاهی، آنچه بیشتر به چشم می‌خورد حوزه صنایع است. حوزه‌ای که سمت وزارت آن را نیز در دولت اصلاحات برعهده داشت. او تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در سیرجان گذراند و سپس به کرمان رفت؛ مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان گرفت و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف رفت.

 

او که نشست‌های بسیاری نیز با فعالان این حوزه و همچنین حوزه تولید برگزار می‌کند بر سیاسی نشدن حوزه تولید، تاکید دارد. جهانگیری با اشاره به اینکه مسائل کارخانه ها و مشکلات کارگری واحدهای تولیدی نباید وارد فاز سیاسی شود، گفته است: «مسائل کارخانه ها باید در سطح دستگاه های اجرایی ذیربط و با تدبیر مدیران استان ها و ستاد تسهیل و رفع موانع، حل و فصل شود چرا که اگر این مسائل سیاسی شود، مشکلات پیچیده تر خواهد شد».

 

جهانگیری که در جریان سیاسی‌اش یعنی اصلاح‌طلب از نفوذ بسیاری برخوردار است در عین حال، دارای محبوبیت نیز هست تا جایی که محمدتقی فاضل میبدی، حضور او را در بدنه اجرایی کشور بسیار موثر دانسته و در یادداشتی تحت عنوان "اسحاق جهانگیری در قامت سیاست مداری فرهیخته" همزمان با مناظرات سال ۹۶ نوشته است: «صداقت، عقلانیت، اخلاق و دلسوزی که سنگ بنای سیاست است، تاروپود سخنان جهانگیری را تشکیل می‌داد. نگاه بسیار عمیق و دورنگر این سیاست مدار، حاکی از این بود که تجربه‌های بزرگی در پس افکارش وجود دارد و این سیاست می تواند، تاثیر شگرفی بر زیرساخت های کشور داشته باشد.»

 

در حالی که بسیاری به این چهره کرمانی انتقاد دارند اما جهانگیری، همواره چهره صبور و قانعِ کرمانی‌گونه خود را داشته و همچنان حفظ کرده و اکنون نیز از چهره‌هایی است که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه از سوی فعالان سیاسی و چه از سوی رسانه‌ها مطرح است. چهره‌ای اصلاح طلب که در دوره قبل کاندیدا شد اما به نفع روحانی کنار کشید. به نظر می‌رسد حالا بی میل نیست با قامت اصلاح‌طلبی مجددا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بازگردد. در نتیجه باید دید اسحاق جهانگیری این بار نیز پا به میدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌گذارد یا دوباره بنا به مصلحت اصلاح‌طلبی و حزبی خود، پای کار خواهد ماند؟ 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر