کد خبر: 90333
A

محمدرضا خباز: در انتخابات سال۷۶ همه ارکان کشور دست به دست هم داده بودند تا ناطق نوری انتخاب شود/ مردم در این ۴۰ سال به جز یک مورد، هیچ‌گاه به رئیس جمهور اصولگرا رأی ندادند

عضو حزب اعتماد ملی گفت: طی این ۴۰ سال گذشته در انتخابات ریاست‌ جمهوری به جز دوره احمدی‌نژاد، که مردم به یک رئیس‌جمهور اصولگرای صرف یا تند رأی دادند، هیچ‌گاه به رئیس‌جمهور اصولگرا رأی ندادند.

محمدرضا خباز: در انتخابات سال۷۶  همه ارکان کشور دست به دست هم داده بودند تا ناطق نوری انتخاب شود/ مردم در این ۴۰ سال به جز یک مورد، هیچ‌گاه به رئیس جمهور اصولگرا رأی ندادند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اعتماد ملی، درباره اینکه بسیاری به ویژه اصولگرایان بر این باورند که با در اختیار گرفتن مجلس، دولت آینده هم اصولگرا خواهد بود، گفت: ما در طول عمر انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌های فراوانی را داشتیم و در آینده هم خواهیم داشت. در عین حال تجربیات فراوانی داریم به گونه‌ای که گاهی اوقات، مجلس اصولگرا بوده و دولت اصلاح‌طلب شده یا بالعکس مجلس، اصلاح‌طلب بوده اما دولت اصولگرا شده است. حال گاهی اوقات هم مجلس و دولت هر دو اصلاح‌طلب و گاهی هم اصولگرا بودند. در نتیجه برای هر کدام‌شان هم نمونه‌های فراوانی هم داریم.

 

او افزود: اولین اتفاقی که به رسمی معمول تبدیل شد و حرف و حدیث‌های فراوانی نیز به وجود آورد در مجلس چهارم بود. مجلس چهارم که مصادف با اولین دوره نمایندگی بنده نیز بود، تعداد ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس به وسیله شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. بنابراین اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان، اصلاح‌طلب بودند و تعداد اعضای فراکسیون اصولگرایان نیز بسیار کم بود. همزمان نیز دولت دوم آقای هاشمی رفسنجانی انتخاب شد.

 

خباز ادامه داد: در مجلس پنجم، اصلاح‌طلبان، اقلیت ضعیفی نبودند. تقریبا ۵۰ الی ۶۰ نفر بودیم اما همین ۵۰، ۶۰ نفر اصلاح‌طلب در مجلس پنجم دو بار آبستراکسیون کردیم و تا آن زمان هم آبستراکسیون در کشور رسم نبود. این آبستراکسیون نیز به این دلیل صورت گرفت که قرار بود دو قانون در مجلس تصویب شود دو قانونی که ما آنها را به ضرر کشور می‌دانستیم. وقتی ما ۵۰، ۶۰ نفر از جلسه علنی خارج شدیم، مجلس از اکثریت افتاد.

 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اتفاقا یکی از آن جلسات را همین آقای روحانی به عنوان نایب رئیس اول مجلس اداره می‌کردند اما از درون همان مجلس پنجم، به‌رغم اینکه همه ارکان کشور دست به دست هم داده بودند تا ناطق نوری انتخاب شود اما مردم تصمیم دیگری گرفتند. حتی به یاد دارم وقتی خاتمی با اصرار فراوان اصلاح‌طلبان برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری روبرو شد، گفت: من حداکثر ۵ میلیون رأی بیشتر ندارم اما بحمدالله یک انتخاباتی برگزار شد که آن را حماسه دوم خرداد سال ۷۶، نامگذاری کردند. 

 

این فعال سیاسی عنوان کرد: چون مجلس اصولگرا بود تصمیم گرفت به چهار وزیر از وزرای دولت خاتمی رای اعتماد ندهد. آقایان عبداله نوری، مصطفی معین، حسین مظفر و عطاءالله مهاجرانی این وزرا بودند. شب قبل از رأی‌گیری، همه یکدل و یکدست گفتند به دولت خاتمی رأی نمی‌دهیم. رای کتبی هم گرفتند و این چهار نفر نیز رأی نیاوردند. البته آن زمان آئین نامه داخلی مجلس این‌گونه بود که در یک روز، رأی‌گیری برای کابینه تمام می‌شد. هم دفاع فوق‌العاده خود خاتمی و هم به آب و آتش زدن این ۵۰، ۶۰ اصلاح‌طلب و مهمتر از همه انصاف فوق‌العاده خود ناطق‌نوری به عنوان رئیس مجلس، نمایندگان را مجاب کرد که آنجا تسویه حساب سیاسی نکنند. یکی از دلایلی که امروز ناطق‌نوری هم در میان اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان محبوبیت دارد، آن انصاف و مروت فوق‌العاده او بود.

 

او با مقایسه شرایط فعلی کشور با شرایطی که منجر به روی کارآمدن دولت اصلاحات شد، تصریح کرد: در آن زمان شرایط کشور به گونه‌ای بود که فضای مجازی تا این حد تاثیرگذار نبود بلکه چشم مردم به صدا و سیما بود؛ حال هر چند تعدادی ماهواره داشتند اما فضای مجازی و رسانه‌ها مانند زمان حاضر، تا این حد گسترده نشده بود. در عین حال اطلاع رسانی خود مردم، سینه به سینه، دست به دست هم داد و آن اتفاق افتاد و دولت اصلاحات، روی کار آمد. 

 

خباز اشاره کرد: حال اینکه بگویند اگر مجلس اصولگرا باشد حتما باید رئیس جمهور اصولگرا هم رأی بیاورد، نه چنین چیزی درست نیست چراکه تاکنون چنین اتفاقی نیز رخ نداده است. به عنوان مثال در انتخابات ریاست‌جمهوری به جز دوره احمدی‌نژاد، که مردم به یک رئیس‌جمهور اصولگرای رأی دادند،  طی این ۴۰ سال هیچ‌گاه به رئیس جمهور اصولگرا رأی ندادند یعنی چه مجلس اصلاح‌طلب بوده و چه اصولگرا، این اتفاق رخ نداده است. در واقع  مردم، تنها در دو دوره، به صورت پی در پی، به احمدی‌نژاد رأی دادند که آن هم باز دلیل خاص خودش را دارد.

 

این عضو حزب اعتماد ملی اظهار کرد: پس اینکه بگویند چون مجلس، مجلس اصولگراست حتما رئیس جمهور هم اصولگرا خواهد بود، تجربه این ۴۰ سال، این قضیه را نشان نمی‌دهد اما یک ویژگی  مجلس یازدهم، این است که تاکنون چنین مجلسی را شاهد نبوده‌ایم. مجلسی که نتوان روی تصمیمات و اظهارنظرهایش حساب باز کرد یعنی این مجلس، مجلسی غیرقابل پیش بینی است که آیا با رئیس دولت آینده، اگر اصلاح‌طلب باشد همان انصاف و مروت مجلس پنجم را خواهد داشت یا خیر. این قضیه را نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد. به این دلیل که همین رفتار کمتر از سه ماه نمایندگان این مجلس نشان داد افراد تندرو، مجلس را اداره می‌کنند و افرادی که علاوه بر داشتن نگاهی سیاسی،  به مصالح و منافع ملی کشور توجهی ندارند، این تفاوت نسبت به مجلس پنجم برجسته است. مسلم است در دو، سه سال اخیر، سیاستی در حال شکل گیری است که برخی می‌گویند انتخابات حداکثری نمی‌خواهیم یعنی می‌گویند اگر انتخابات به‌صورت حداقلی هم بود، ایرادی ندارد.

 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: از نظر این عده، اینکه میزان مشارکت در انتخابات مجلس ۹۸، ۴۲ درصد بوده و حتی ممکن است در انتخابات بعدی، این میزان مشارکت، ۳۵ درصد باشد هیچ ایرادی ندارد در صورتی که از نظر بنده، مشارکت پایین در انتخابات و برگزاری انتخابات حداقلی، سمّ مهلکی  برای کشور است چون هر کشوری یا با تکیه بر مردم خودش، حکومتش را ادامه می‌دهد و یا مانند بعضی از کشورهای مرتجع منطقه با تکیه بر خارجی‌ها، مانند آمریکا و اسرائیل، به حکومت خود ادامه می‌دهد.

 

او با تاکید بر اینکه خوشبختانه ما با استقلالی که داریم، وابستگی به کشورهای استکباری نداریم، گفت: ما باید از درون تقویت شویم یعنی انتخابات‌مان حداکثری باشد به ویژه انتخابات ریاست جمهوری. چون رئیس جمهور نماینده کشور در همه مجامع شناخته می‌شود از این رو هر چه میزان رأی بیشتری داشته باشد از نفوذ کلام بیشتری برخوردار است. پس اگر قرار است، آن سیاست حداقلی که از این مجلس آغاز شده و به کام اصولگرایان هم شیرین آمده، در کشور اجرا شود و کاری کنند که اکثریت مردم پای صندوق‌های رأی نیایند و ناامید از اداره کشور شوند، طبیعتا رئیس جمهور بعدی هم اصولگرا خواهد بود اما اگر مردم، به‌رغم ناراحتی‌هایی که از شرایط کشور به ویژه از بعد اقتصادی دارند در عین حال احساس کنند رأی ندادن مشکل‌شان را حل نمی‌‌کند بلکه اوضاع را وخیم‌تر می‌کند  یقینا نتیجه به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

 

این نماینده پیشین مجلس با انتقاد از برخی اقدامات نمایندگان مجلس تصریح کرد: یکی از کارهایی که این مجلس انجام داده پیگیری طرح محدود کردن فضای مجازی است. آنها معتقدند اگر فضای مجازی در اختیار مردم باشد مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند و اطلاعات فقط از طریق صداوسیما نخواهد بود. از این رو مردم به دنبال اصلح رفته و انتخابات به صورت حداکثری برگزار می‌شود در نتیجه اصولگرایان رأی نمی‌آورند. از این رو این مجلس به دنبال این است که ابزار فضای مجازی را از مردم بگیرد. یعنی باید انتخابات حداقلی و ضعیفی برگزار کرد تا اکثریت مردم  نیز ناامید شوند و در خانه‌هایشان بنشینند تا در نهایت رئیس‌جمهوری انتخاب شود که با مجلس فعلی، هماهنگ شود. بنابراین این نگاهی است که عده‌ای در کشور دارند و به منافع ملی نیز توجه نمی‌کنند.

 

خباز اظهار امیدواری کرد مردم عزیزمان تجربه انتخابات اسفند سال گذشته و کاهش شرکت‌کنندگان را بار دیگر تجربه نکنند و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در انتخابات شرکت کنند.

 

او گفت: اگر انتخابات، به صورت حداکثری برگزار شود یقینا شخصیت برجسته و لایقی انتخاب خواهد شد که می‌تواند، کمبودی که اکنون در مجلس داریم را با ملایمت، مدارا، همکاری و برنامه‌هایش به پیش ببرد. 

 

منبع: برنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر