کد خبر: 90398
A
دیده بان ایران:

چرا در حمله افراطی ها به حرم حضرت معصومه (ع) کسی به صورت مشکوک هم بازداشت نشد؟

طی چند روز گذشته هم برخی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هیات ها گلایه داشتند و هیات ها هم از مردمی که از تعطیلات استفاده کرده و به سمت دریا کوچ کرده بودند انتقاد می کردند و می گفتند اگر مبتلا شدید به پای امام حسین (ع) ننویسید.

چرا در حمله افراطی ها به حرم حضرت معصومه (ع) کسی به صورت مشکوک هم بازداشت نشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم امسال از مدت ها پیش با اما و اگر های فراوانی مواجه بود. برخی از پزشکان از طرفی با اظهار نگرانی از برگزاری جمعی مراسم عزاداری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به رییس جمهور هشدار می دادند و برخی دیگر از جمله شخص رییس جمهور انجام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی را امری واجب دانسته و از مردم تقاضا می کرد که با رعایت موازین بهداشتی به عزاداری خود بپردازند. 

طی چند روز گذشته هم برخی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هیات ها گلایه داشتند و هیات ها هم از مردمی که از تعطیلات استفاده کرده و به سمت دریا کوچ کرده بودند انتقاد می کردند و می گفتند اگر مبتلا شدید به پای امام حسین (ع) ننویسید.

اما با این وجود هر چه که هست نتیجه این چند روز و میزان رعایت یا عدم رعایت پروتکل ها توسط مردمِ مسافر یا هیاتی ها دو هفته دیگر مشخص می شود. 

در بین حادثه ای هم در حرم حضرت معصومه (ع) اتفاق افتاد که توجه بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی را به خودش جلب کرد. برخی رسانه ها عصر روز عاشورا خبر دادند که "عده‌ای هنجارشکن در قم با شعار «حیدر حیدر» و با تخریب موانع موجود در ورودی‌های حرم حضرت معصومه علیه السلام وارد حرم شدند."

برخی رسانه های دیگر هم ادعا کردند که در این ماجرا و درگیری حدود ۲۰ نفر از مردم و چند نفر از ماموران هم مجروح شدند. هر چند پس از انتشار این خبر هیچ مسئول رسمی درباره این ناهنجاری توضیحی ندادند.

و سوال مهم اینکه چرا در این گونه موارد یا تجمعات هیچ فردی به صورت مشکوک هم که شده «بازداشت» نمی شود؟

اما روز گذشته حسین ذالفقاری، معاون رحمانی فضلی هم در نشست خبری خود ضمن اشاره به حوادث مهم چند ماه گذشته به نکته ای اشاره کرد که موضوع بحث بسیاری از رسانه های دو طرف شد.

معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور هم ضمن اظهار این نکته که بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در مراسم عزاداری داشتیم به اعتراضات بنزینی سال گذشته هم گریزی زد و در خلال این توضیحات کنایه‌ای هم به رییس‌جمهوری زد و گفت: «آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه ‌کسی به آنها گفته شده است.» البته این موضوع پیش از این به ‌صورت تلویحی از سوی معاون سیاسی وزارت کشور نیز تکذیب شده‌ بود که پس از ساعاتی وزارت کشور اظهارات این معاون را تلطیف شده، منتشر کرد. اما به نظر می‌رسد هر قدر وزیر کشور بیشتر در مظان استیضاح قرار می‌گیرد، پرده‌های بیشتری از ارتباط این وزارتخانه و رییس بر‌می‌افتد. 

اعتراضات جنجالی که به گفته علی مطهری، در مجلس دهم تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار استیضاح وزیر کشور بودند اما با مانع تراشی علی لاریجانی این اتفاق هیچ وقت رخ نداد.

موضوع مهم دیگری که در این بین بی پاسخ ماند تعداد کشته های اعتراضات آبان 98 بود. هر چند برخی مقامات رسمی تعداد جان باختگان را 230 نفر اعلام کردند اما نکته مهم اینکه بنا بر اظهارات این مقامات تعداد بسیاری از این کشته شدگان در تظاهرات حضور نداشته اما جان خود را از دست داده اند.

به طوریکه دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیداری که آذر ماه سال گذشته با برخی از این خانواده ها انجام داد صراحتاً اعلام کرد که "جانباختگان حوادث آبان ماه به صورت مشکوک کشته شدند و ۸۵ درصد کشته شده‌ها در تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند."

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر