کد خبر: 90404
A

سردار سعید محمد؛ فرمانده خاتم‌الانبیاء سپاه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود؟!

چند هفته‌ای است که حضور یک نامزد نظامی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری بحث برانگیز شده و برخی رسانه‌ها از حضور یک فرد نظامی در پاستور دفاع می‌کنند.

سردار سعید محمد؛ فرمانده خاتم‌الانبیاء سپاه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چند هفته ای است که حضور یک نامزد نظامی در انتخابات آینده ریاست جمهوری بحث برانگیز شده و برخی رسانه ها از حضور یک فرد نظامی در پاستور دفاع می کنند.

البته درباره مصداق این نامزد نظامی اختلاف نظرها بسیار است. سردار دهقان که سابقه وزارت دفاع را در کارنامه خود دارد، ازجمله گزینه هایی است که به عنوان نامزد احتمالی ۱۴۰۰ از او نام برده می شود.

اما به جز او، از محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی شمخانی که هر یک سابقه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارند، به عنوان دیگر گزینه هایی نام برده می شود که می توانند با سابقه نظامی، در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حضور داشته باشند.

 

با این حال چند روزی است که برخی کانال های تلگرامی از چهره ای دیگر به عنوان نامزد نظامی سال آینده نام می برند. کسی که ناشناخته بودنش ممکن است شانس پیروزی اش را بیشتر کند.

 

سعید محمد که بر مهمترین نهاد اقتصادی سپاه پاسداران تکیه زده است، چهره ای است که گفته می شود می تواند نامزد انتخابات سال آینده باشد. البته اگر شورای نگهبان او را به عنوان یک رجل سیاسی تایید کند.

 

۱۵ مهر ۱۳۹۷ سعید محمد به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. او جانشین سردار عبادالله عبدالهی شد که از سال ۱۳۹۱ در این سمت حضور داشت. سعید محمد ۵۰ سال دارد و از جمله فرماندهان جوان در سپاه به حساب می‌آید.

 

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، قرارگاهی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که در حال حاضر می‌توان گفت بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پس از پایان جنگ ایران و عراق و به دستور مقام معظم رهبری و با حکم محسن رضایی تشکیل شد و هدف از تأسیس آن کمک به سازندگی کشور اعم از مشارکت در پروژه‌های «آب‌رسانی، نفت و گاز، سدسازی، انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» بود. این قرارگاه تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد. برخی منتقدان، قرارگاه خاتم را به دلیل اعتبارات بالا و حضور گسترده در صحنه های اقتصادی کشور، نوعی «دولت در سایه» می نامند.

 

انتصاب تازه فرمانده سپاه از دو جهت قابل توجه بود. اول آنکه سعید محمد برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران از چهره‌های جوان و نسل دوم سپاه پاسداران است که در کوران دفاع مقدس در سپاه فعالیت زیادی نداشته‌اند. از طرف دیگر سعید محمد برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی سابقه نظامی‌گری ندارد و با وجود اینکه در سپاه پاسداران حضور داشته، او را با القاب نظامی نمی‌شناسند. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از عنوان «دکتر» برای معرفی او استفاده می‌کنند و او با لباس نظامی در محل کار خود حاضر نمی‌شود. در حالی که فرماندهان پیشین قرارگاه خاتم عموما از نظامیان باسابقه و حرفه‌ای بودند، در رزومه‌ای که برای سعید محمد ذکر شده است هیچ ردی از فعالیت نظامی دیده نمی‌شود.

 

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اگرچه سابقه نظامی ندارد، اما در رزومه اش سوابق علمی قابل دفاعی وجود دارد. او در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه شد. همچنین کسب تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها از انجمن ملی مدیریت پروژه ایران در سال ۱۳۹۲؛ کسب لوح تقدیر جایزه تعالی منابع انسانی از انجمن ملی منابع انسانی ایران در سال ۱۳۹۳؛ کسب رتبه دوم در جایزه ملی مدیریت دانش در سال ۱۳۹۳؛ کسب لوح تقدیر حامیان زمین از اجلاس جهانی حامیان زمین سال ۱۳۹۲؛ کسب لوح تقدیر از وزیر نیرو در جشن خودکفایی صنعت سدسازی در سال ۱۳۹۱؛ برگزیده در همایش برترین مدیران جهادی در عرصه سازندگی کشور در سال ۱۳۹۴ دیگر جوایز و افتخارات کسب‌شده توسط سعید محمد است.

 

 از سوابق علمی و پژوهشی او می‌توان به تألیف کتاب‌های «تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن»، «مدیریت طرح‌های عمرانی»، «طراحی و اجرای روسازی بلوکی بتنی»، «انتخاب، طراحی و اجرای خط با دال بتنی در خطوط قطار شهری» و «بهسازی خاک با نگرشی ویژه به سد‌های خاکی»؛ همچنین ترجمه دو کتاب «زمین‌شناسی مهندسی در کارست» و «کاربرد بتن غلطکی» اشاره کرد.

 

سردار جعفری، زمانی که سعید محمد را به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا معرفی کرد، انتصاب او را مصداق جوانگرایی در سپاه پاسداران نامید. همان رویکردی که به نظر می رسد باید در رویکرد «دولت جوان انقلابی» مورد نظر رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۰ نیز قابل مشاهده باشد.

 

شاید برای همین است که برخی رسانه ها در فضای مجازی از حالا دکتر محمد را گزینه ای برای انتخابات ۱۴۰۰ می دانند. کسی که هم نظامی است، هم تخصص دانشگاهی در حوزه های عمرانی دارد و هم به مدت دو سال در راس مهمترین نهاد اقتصادی سپاه تکیه زده و همین تجربه می تواند به او در مدیریت اقتصادی کشور کمک کند.

 

با این همه، فقدان سابقه سیاسی برای سعید محمد باعث شده تا ناظران سیاسی، تایید صلاحیت این چهره کمتر شناخته شده در فضای سیاسی را بعید دانسته و تاکید کنند که سعید محمد به دلیل عدم برخورداری از سوابق سیاسی و اجرایی، نمی تواند به عنوان یک رجل سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد.

 

گرچه انتخاب چهره هایی چون سید محمدخاتمی در سال ۷۶ و محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ نشان می دهد که ناشناخته بودن نامزدها می تواند به سود آنها تمام شود، اما به نظر می رسد سعید محمد برای اینکه به عنوان یک چهره ناشناخته و «سفید» وارد عرصه انتخابات شود، هنوز به رزومه بیشتری نیاز دارد. رزومه ای که بعید است او بتواند مانند مهرداد بذرپاش در چند ماهه منتهی به انتخابات برای خود دست و پا کند.

 

منبع: خبرفوری 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر