کد خبر: 90419
A

حسین کنعانی‌مقدم: دولت آینده ائتلافی خواهد بود/ انتخابات ۱۴۰۰ بخشی از اصلاح طلبان و اصول گرایان ائتلاف می کنند

کنعانی مقدم؛ فعال سیاسی اصول گرا: طیف اصولگرا و اصلاح طلب طیف وسیعی است و شاید برخی حاضر به هیچ گفتمانی نباشند ولی بخشی از نیروهای ارزشی بین هر دو جناح که نیروهای معتقد به انقلاب هستند و در مسیر خدمت به مردم قرار دارند به دور محوریتی جمع می شوند که دولت ائتلافی خواهد بود.

حسین کنعانی‌مقدم: دولت آینده ائتلافی خواهد بود/ انتخابات ۱۴۰۰ بخشی از اصلاح طلبان و اصول گرایان ائتلاف می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران درباره انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری می گوید: امروز اجماع بر این است که دولتی انقلابی، کارآمد با مدیریت جهادی بر سر کار باشد، ما برای عبور از بحران های مختلف به چنین دولتی نیازمندیم. وی همچنین می افزاید: دو جناح اصلی کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان در دورن خود به یک ائتلاف نیاز دارند و نباید دچار رقابت های درون تشکیلاتی بشوند.

متن گفت وگو با کنعانی مقدم را می خوانید:

_ از چند ماه قبل از هر انتخاباتی شاهد آرایش نیروهای سیاسی کشور هستیم، به عقیده شما انتخابات ۱۴۰۰ از چه اهمیتی برخوردار است؟

به نظر می رسد انتخابات ۱۴۰۰ از این جهت مهم است که ما با بحران کارآمدی و یا بحران ناکارآمدی مواجهیم و باید به فکر بر سر کار آمدن دولتی باشیم که برای حل مشکلات کشور کارآمدی داشته باشد. امروز مساله این جناح و آن جناح مطرح نیست بلکه عقیده دارم باید طرحی شکل بگیرد که انتخابات ۱۴۰۰ با ائتلافی سیاسی بین گروه های مختلف شکل بگیرد و شاهد بر سر کار آمد دولت کارآمدی باشیم.

_ این ائتلاف را بین کدام بخش ها می بینید؟

دو جناح اصلی کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان در دورن خود به یک ائتلاف نیاز دارند و نباید دچار رقابت های درون تشکیلاتی بشوند. باید گفتمانی بین جریان های سیاسی و مستقلین و اصولگرایان و احزاب و تشکل ها شکل بگیرد. بحث ما در آینده این نیست که کدام جناح پیروز است اعتقاد من این است که نباید کشور را جناحی اداره کرد. به عقیده من همه باید بسیج شوند و تمام توان کشور وارد عرصه خدمت شود.

_ آیا منظور شما از ائتلاف، ائتلاف بین اصولگرایان و اصلاح طلبان است؟

طیف اصولگرا و اصلاح طلب طیف وسیعی است و شاید برخی حاضر به هیچ گفتمانی نباشند ولی بخشی از نیروهای ارزشی بین هر دو جناح که نیروهای معتقد به انقلاب هستند و در مسیر خدمت به مردم قرار دارند به دور محوریتی جمع می شوند که دولت ائتلافی خواهد بود.

_ با توجه به مسائل و شرایطی که وجود دارد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی می کنید؟ برخی عقیده دارند برای جلب مشارکت بیشتر باید فضای انتخابات دو قطبی باشد تا جلب آرا کند.

اگر در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فضا را برای مشارکت حداکثری مردم باز کنیم و در انتخاب نامزدهای انتخاباتی میدان را کمی وسیعتر کنیم همراه با باز شدن فضا مشارکت سیاسی مردم بیشتر می شود. ولی با توجه به شرایط فعلی برای اظهار نظر در این مورد زود است.

_ امروز اسامی تعدادی از اصولگرایان برای کاندیداتوری مطرح می شود این اسامی چقدر جدی است؟ جناح اصلاح طلب در این مرحله چطور ارزیابی می شود؟

امروز اجماع بر این است که دولتی انقلابی، کارآمد با مدیریت جهادی بر سر کار باشد، ما برای عبور از بحران های مختلف به چنین دولتی نیازمندیم. ما نگران رقابت های درون حزبی اصولگرایان نیستیم بلکه نگرانیم رقبا بخواهند بازی انتخابات را تحت تاثیر قرار بدهند و باعث دلسردی مردم شوند. باید با این مساله مقابله کرد و حتی اگر ما رای نیاوریم با مشارکت حداکثری پیروزی از آن ما خواهد بود.

_ چه اسامی احتمال مطرح شدن دارند؟

انتخابات آینده از مساله شخص محور خارج خواهد شد و برنامه محور خواهد بود. مساله مهم برای همه این است که دولت آینده توسط چه تیمی با چه برنامه و چه قدرت و چه قابلیت هایی تشکیل می شود. اگر جریانی که در انتخابات شرکت می کند بتواند گفتمان غالبی ایجاد کند و آرا خاکستری را وارد صحنه انتخابات کند پیروز میدان خواهد بود در غیر این صورت نباید منتظر معجزه باشیم.

_ منظور از گفتمان غالب حرفی جدید است یا گفتمانی که در ادوار گذشته مطرح شده می تواند جزو این موارد باشد؟

شاید برخی مجددا حضور پیدا کنند ولی آزموده را آزمودن خطاست. بخصوص در مورد کسانی که قبلا رییس جمهور بودند ورود مجدد به عرصه انتخابات نوعی توهین به شعور مردم است چون مردم در قضاوت خود نسبت به افرادی که عملکردی منفی داشتند منصف بودند و مجددا با ریسمان آنها به چاه نمی روند. ولی شاید چهره های جدیدی مطرح شوند که باید تیم خود و هیات دولت کامل خود را در معرض آرا عمویم قرار بدهد. شاید این شخص ۱۰درصد از انتخاب مردم را به خود اختصاص بدهد و ۹۰درصد انتخاب مردم به هیات دولت او متوجه باشد.

 

منبع:شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر