کد خبر: 9048
A
علی اکبر صالحی در جمع خبرنگاران:

اگر غرض سیاسی در رویکرد آژانس نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت/ ما درباره پیشران‌ها به تفصیل صحبت کردیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سفر آقای آمانو در سفر دوهفته پیش من به وین هماهنگ شد و آنجا ایشان ابرازعلاقه کردند که به ایران بیایند.

اگر غرض سیاسی در رویکرد آژانس نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت/ ما درباره پیشران‌ها به تفصیل صحبت کردیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی‌اکبر صالحی، در جمع خبرنگاران درباره میزان غنای پیشران‌های هسته ای گفت: این موضوع ساده‌ای نیست که به سرعت بتوان درباره آن تصمیم گرفت و ما سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم. به طور معمول غنای این نوع محرک ها از ۵ درصد تا ۹۰ درصد است. بستگی دارد به نوع محرک و زمان و هدفی که می خواهیم داشته باشیم.

وی افزود: اگر تعویض سوخت تند تند انجام شود غنای سوخت می تواند پایین باشد و اگر تعویض سوخت در مدت زمان طولانی صورت گیرد غنا می‌تواند بالا باشد. در عین حال ما این کار را در چارچوب تعهدات پادمانی انجام می‌دهیم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم را به عنوان اقدام متقابل رسانه‌ای کنیم اما برای هر اقدام مقتضی آمادگی داریم. اما الان طرف مقابل پیام واکنش ایران در قبال نقض تعهدات را دریافت کرده است.
صالحی ادامه داد: در دیدار با آمانو یکی از گله‌هایی که داشتیم این بود که وقتی ۱۳۰ تن تولید داریم اگر ۱۰۰ کیلو اضافه شود امری نیست که در سطح رسانه مطرح شود. ضمن اینکه در برجام آمده تولید بیش از حدود ۱۳۰ تن را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار می دهیم. اما آنها گاهی تفسیر خودشان را دارند که البته این مساله حل شد.
رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر رویکرد بی طرف آژانس گفت: اگر غرض سیاسی در رویکرد آژانس نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت.
صالحی سفر آمانو به تهران و دیدار با مقامات کشورمان را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این سفر از آن جهت که از مسئولان کشور شرایط ایران برای برپا نگه داشتن برجام را می شنوند مهم است. ما بارها اعلام کردیم که ناقض عهد نخواهیم بود مگر طرف مقابل اقدام به این کار کند.

وی گفت: ما درباره پیشران‌ها به تفصیل صحبت کردیم. اگر برای مقاصد تجاری باشد پیشران ها به یک شکل و اگر نظامی باشد ترتیب خاص خودش را دارد و بر همین اساس چارچوب و تعهدات پادمانی‌اش متفاوت خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر