کد خبر: 90524
A

قالیباف؛ سایت «نظارت میدانی» برای پیگیری آنلاین و مداوم اقدامات راه اندازی می کند

​رئیس مجلس شورای اسلامی از راه اندازی سایتی خبر داد که در آن اطلاعات مربوط به نظارت میدانی خوزستان قرار خواهد گرفت تا در معرض مشاهده و رصد مردم قرار گیرد.

قالیباف؛ سایت «نظارت میدانی» برای پیگیری آنلاین و مداوم اقدامات راه اندازی می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان عصر روز جمعه ۱۴ شهریور با حضور محمدباقر قالیباف، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استان و جمعی از مسئولان و مدیران استان برگزار شد.

 محمدباقر قالیباف در این نشست، گفت: نخستین سفر نظارتی مجلس یازدهم با جمعی از همکاران از جمله رئیس دیوان محاسبات، روسای کمیسیون‌های عمران و انرژی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و نمایندگان استان خوزستان انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خون پاک بهترین جوانان در استان خوزستان بر زمین ریخته، لذا این سرزمین محل ایثار، شهادت و شهامت است، تصریح کرد: در مجلس یازدهم به مردم قول دادیم که نمایندگی همه آنها را در مجلس برعهده بگیریم، از این رو هر تصمیمی که اتخاذ شود، از هموطنان ساکن در دورترین روستا تا کلانشهرها ذی‌نفع آن هستند؛ البته اولویت رسیدگی به محرومان و مستضعفین سرلوحه کار ما قرار دارد.

وی تصریح کرد: کاملا شفاف و روشن عنوان می‌کنیم هر جا محرومیت وجود دارد، وظیفه رسیدگی برای رفع آن در بُعد قانونگذاری و نظارتی انجام خواهد شد.

قالیباف بیان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است»، از این رو ما نیز برای توجه به این سرزمین دین برعهده داریم، زیرا باید اقرار کرد خوزستان به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه در نظارت میدانی بر استان خوزستان برخی افراد نکاتی را نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی عنوان کردند، تصریح کرد: نمی‌شود با مردم حرف نزد؛ در شب‌های عملیات و حتی میدان آموزش باید با رزمندگان حرف می‌زدیم و اگر رزمنده‌ای فرمانده را در کنار خود نمی‌دید، احساس امنیت نمی‌کرد؛ بنابراین وقتی قول دادیم با مردم زندگی کنیم، باید با آنها حرف بزنیم.

وی گفت: مشکلات و تضاد دو موضوعی است که مردم این سرزمین را رنج می‌دهد، به عنوان مثال در نظارت میدانی از برخی مناطق مانند شهرک طالقانی و شهرک بعثت، مردم دغدغه‌هایی را مطرح کردند که بیانگر موضوع یاد شده است.

قالیباف افزود: استان خوزستان حدود ۳۰ درصد از منابع آبی کشور را در خود جای داده، اما حداقل ۷۰۰ روستای آن با تنش آبی مواجه هستند و این اصلا زیبنده نیست؛ البته نباید کارهایی که انجام شده را نادیده گرفت، اما باید تضادها نیز برطرف شود. روستاهایی وجود دارد که در بالادست، کناردست و حتی زیردست سد قرار گرفته‌اند، اما از آب آشامیدنی برخوردار نیست. 

قالیباف ادامه داد: نمی توان پذیرفت بالادست، کناردست و پایین دست یک شهر دچار مشکل کم آبی باشند. به طور مثال یک شهر از سه طرف در محاصره آب قرار دارد، اما مشکلاتی مانند فاضلاب و کم آبی به چالش این منطقه تبدیل شده است که این وضعیت نشان‌دهنده اشکالات ما در نوع قانونگذاری، نظارت و اجرا است، بنابراین باید به این بخش‌ها سامان بدهیم. وی تاکید کرد: براین اساس در مجلس یازدهم اولویت نخست ما نظارت و اولویت بعدی قانونگذاری است و در حوزه قانونگذاری نیز در گام نخست قوانین مزاحم حذف شده و در گام بعدی در حد ضرور قوانین جدید مصوب خواهد شد.

قالیباف که در پایان ۴ روز نظارت میدانی فشرده بر خوزستان سخن می گفت، تاکید کرد: نظارت ما از نوع نظارتی که در تهران بنشینیم نیست، البته نمایندگان در مجلس از سراسر کشور در پارلمان حاضر شده‌اند، از این رو نمی‌توانند در تهران بنشینند، حال شاید کسی تهران‌نشینی مثل من بوده و در تهران بنشیند، اما نمایندگان حداقل در هر ماه مکلف هستند به حوزه‌های انتخابیه رفته و به امور مردم بپردازند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه نظارت میدانی و نظارت کامل سیستمی نیاز کنونی کشور است، تصریح کرد: این نظارت باید به گونه‌ای باشد که در حقیقت نهاد مجلس، کمیسیون‌های تخصصی، هیات رئیسه و رئیس مجلس، معاونان و سیستم اداری پارلمان در خدمت نمایندگان باشند تا خواسته‌های مردم محقق شود، بنابراین در این نظارت پروژه‌های کوچک و بزرگ موضوعیت ندارد و ما به دنبال حل مشکل مردم هستیم. شاید در یک روستای ۲۰ خانواری مهمترین مسئله و مسئله امنیت ملی اش تامین آب باشد، بنابراین باید به آنها هم توجه داشته باشیم، از طرفی هم حتما باید به مسائل کلان مانند کاهش ارزش پول ملی توجه کنیم، ما در سه قوه مدیر هستیم تا همین مسائل و موضوعات را بررسی و حل کنیم.

قالیباف با بیان اینکه نظارت باید میدانی، بی رودربایستی و به‌روز باشد، گفت: قطعاً نظارت باید در حین اجرا صورت گیرد، نه اینکه یک سال بعد از آن گزارش ارائه شود. به همین دلیل نظارت میدانی بسیار موضوعیت دارد. البته مجلس و دیوان محاسبات هرگز به دنبال مچ‌گیری از مدیران نیستند.

وی تصریح کرد: ما در مجلس از هر مدیری که قوی، امین و در تصمیم‌گیری شجاع باشد، حمایت می‌کنیم، از این رو مدیران قوی و امین ما را یار و یاور خود بدانند. برخی اوقات مدیران نیازمند یک تصمیم بجا هستند، به طور مثال در سال‌های گذشته یکبار آب وارد متروی تهران شد، در آن زمان یکی از کارکنان ما در کنترل قطار متوجه این مسئله شده و بدون دستور از بالا و درست در زمان مناسب برق ریل را قطع کرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، فاجعه صورت می‌گرفت، از این رو باید همواره از فردی که در مواجه با بحران به تشخیص و تصمیم درست رسیده، حمایت کنیم. قطعاً در شرایطی در کشور هستیم که نیاز به مدیران قوی، امین و شجاع در تصمیم‌گیری داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یقیناً ما در حوزه نظارت و دوستان در حوزه اجرا باید در کار، تعهد داشته باشند و در این عرصه معطل ماندن ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ ساله یک پروژه معنی نداشته و جای دفاع ندارد، لذا این مسائل را از سفر به خوزستان و نظارت میدانی بر آن آغاز کردیم و ان‌شالله این استان پیش قراول این رویکرد باشد. از سوی دیگر ان‌شالله بلافاصله در هفته پیش روی، دوستان ما در مجلس سایتی را راه‌اندازی می‌کنند و تمام موضوعات و تصمیمات این سفر در آن بیان می‌شود. البته حداقل ما از ۴۰ روز قبل تمام موضوعات و مشکلات استان را در پایتخت با حضور وزار، معاونان، کمیسیون های مجلس، مجمع نمایندگان و استانداری خوزستان بررسی کردیم. من به شخصه با وزرای مربوطه چندین جلسه داشتم و نشست‌های متعددی نیز در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد، همچنین جلسات متعددی در تهران با استاندار خوزستان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی ۴ رویکرد اصلی مجلس یازدهم است، ادامه داد: در هفته پیش رو سایت مذکور راه‌اندازی می‌شود و پس از آن مدیران استانی، اعضای مجمع نمایندگان و مردم شریف می‌توانند نتایج اقدامات و  کارهایی را که باید انجام دهیم را مشاهده کنند. زمانی من وقتی در شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌ها تابلوی زمان بندی نصب میکردم، برخی می گفتند که تو خیلی ناشی هستی چرا که کسی خود را بدهکار مردم نمی‌کند!، زیرا من در آن زمان برای هر طرح و پروژه زمان افتتاح اعلام می‌کردم، به نظر من مردم حق دارند، بدانند اگر آن وعده و زمان محقق نشد، تصمیم غلط گرفته شده یا ما توضیح دهیم که علت این تاخیر در افتتاح و راه‌اندازی چه بوده است.

قالیباف با بیان اینکه مردم از بی‌تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌گیری غلط ناراحت هستند، افزود: ما قطعاً در سایت مذکور تمام پروژه‌های استان را قرار داده و پیگیری می‌کنیم. این نیست که فقط پروژه‌های بازدید شده در این چند روز پیگیری شود. در این رابطه توافقات و نتایجی نیز حاصل شده است، به طور مثال با وزارت نیرو و مدیران استان به این توافق رسیده‌ایم که بحث آب شرب و کشاورزی، فاضلاب و آب‌های سطحی چالش‌های جدی استان هستند و متاسفانه این فرصت بزرگ به تهدید تبدیل شده و مردم از این مسئله رنج می‌برند. البته همه می‌دانند که این مسائل طی ۲ یا ۳ سال حل نمی‌شود، اما مشخص کرده‌ایم که کدام اقدامات تا سال ۱۴۰۰ قابل رفع بوده و کدامیک تا ۲ سال دیگر به نتیجه می‌رسد، و حتی برخی موضوعات باید در برنامه هفتم توسعه دیده شود، اما در کل مردم توقع دارند که وضعیت بحرانی کنونی تا ۵ سال آینده به سامان برسد.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: خوشبختانه ۷۰۰ روستایی که با تنش آبی مواجه هستند، شناسایی شده و تا پایان دولت و با کمک دوستان اجرایی این مناطق  سامان خواهند یافت. از سوی دیگر در بخش تخصیص آب فاز اول و فاز دوم نیز در سایت اقدامات و توافقات اعلام خواهد شد تا با هماهنگی کارها را پیش ببریم.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعات مشکل پساب فاضلاب است، به طور مثال شهر گتوند از کنار رودخانه آغاز می‌شود، و علیرغم اینکه از همان ابتدا تا انتهای شهر پساب فاضلاب خانه‌ها و صنایع به این رودخانه سرازیر می‌شود، متاسفانه از همین رودخانه برای تامین آب شرب و صنایع استفاده می‌شود که این زیبنده نیست.

قالیباف افزود: قطعاً ما حامی بخش‌های صنعتی و حوزه تولید کشور هستیم، اما نمی‌شود که مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی اقدام به تولید محصول کنند و آن تولید به مردم و سلامت آنها خسارت وارد کند. شاید این نقطه از بخش‌هایی است که ما درخصوص رفع آن به قانونگذاری نیاز داریم. در برخی اوقات لازم است که کارخانه‌ها و صنایع در نقاط خاصی ایجاد شود، از این رو ما باید در سال جاری، بودجه ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه این موضوعات را در یک بازه ۶ ساله سامان دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات مردم را بحث بیکاری و نبود شغل برشمرد و ادامه داد: این مسئله باید با اولویت  پیگیری شود بنابراین ایجاد اشتغال برای ۳۰ هزار نفر باید در اولویت قرار گیرد و ما مکانیزم آن را در سایت مذکور خواهیم گفت.

قالیباف اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات، بحث زنان سرپرست خانوار در استان خوزستان است، این مسئله در این استان حادتر است، از این رو به دنبال ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار هستیم و این مسئله مختص به شهر و روستا نبوده و تلاش می‌کنیم با اولویت به این موضوع بپردازیم.

وی با اشاره به بازدید از پروژه پالایشگاه بید بلند، بیان کرد: من با حضور در این منطقه به مجریان آن خداقوت گفتم، قطعاً باید دست این مجریان را بوسید و تشکر کرد و مایه افتخار است که در شرایط سخت و تحریم این اقدام را انجام دادند و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرکت لوله‌سازی اهواز که در گذشته مجموعه‌ای ورشکسته به شمار می‌رفت، امروزه توانسته به خودکفایی برسد که بیانگر بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی است، گفت: قطعاً تحریم‌ها سخت و مشکل‌ساز هستند، اما اینکه بگوییم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، صحیح نیست، مدیران شجاع می‌توانند با تصمیمات خود کارهای بزرگی را انجام دهند. وی بیان کرد: متاسفانه در کشور برای کارهای نکرده از افراد سوال نمی‌کنند، اما کسی کاری انجام دهد باید به ۲۰۰ نفر پاسخگو باشد.

قالیباف بیان کرد: در شهر اهواز ۳۰ نقطه در حوزه آسیب‌های اجتماعی شناسایی شده و در بازدیدهای میدانی از این مناطق از نزدیک با مشکلات آشنا شدیم. همچنین ۱۷ نقطه مربوط به آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌ها شناسایی شدند که امیدواریم با فعالیت گروه‌های جهادی و هماهنگی دستگاه‌ها مشکلات تا رفع شدن، پیگیری شوند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نهادهای دولتی و مردمی، ستاد اجرایی حضرت امام راحل و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر بخش‌ها باید برای برطرف کردن مشکلات با یکدیگر همکاری کنند.

وی در رابطه با گلایه‌های جوانان خوزستانی، گفت: مسائل استخدامی و عدم بهره‌گیری مناسب از افراد بومی، از جمله گلایه‌های جوانان است که باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. همچنین مسائل مربوط به منطقه آزاد اروند و اسکله‌ها و شیلات نیز باید برطرف شود.

قالیباف افزود: متاسفانه برخی شهرها مانند اندیکا آنقدر محروم هستند که شهرداری و دهداری آنها نیز نمی‌توانند خودشان را اداره کنند، بنابراین باید همه دستگاه‌ها بسیج شوند تا شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم. همچنین مسائل مربوط به اوقاف در رامشیر و شهرک‌های جنگ‌زده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توجه به اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند موجب رشد اقتصادی در سال جهش تولید شود، تصریح کرد: این موضوع با اولویت در مجلس پیگیری خواهد شد، زیرا در صورت تحقق، بسیاری از نابسامانی‌ها حل و فصل می‌شود؛ تیم خاصی نیز برای پیگیری این موضوع پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اگر تک تک مردم قوی شوند، ایران قوی می‌شود، وقتی مردم قوی شوند، دولت و جمهوری اسلامی قوی می‌شوند. بنابراین تا پایان امسال ۴ مرکز نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی خواهد شد تا این مجموعه‌ها به صورت پرشتاب مسائل را دنبال کنند؛ از ظرفیت مراکز نوآوری در تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و... نیز در این خصوص بهره خواهیم گرفت.

قالیباف درباره بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی که در نظارت میدانی از آنها مطلع شده، گفت: به عنوان مثال در بازدید از حصیرآباد شاهد مشکلات جدی بودیم؛ بافت فرسوده و زندگی دلخراش و فرسوده دو آسیب اجتماعی به شمار می‌روند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه طبق قانون در هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده باید نوسازی شوند، ادامه داد: به عنوان مثال در شهر تهران وقتی موضوع نوسازی بافت فرسوده به عنوان اقتصاد مردمی پیش‌بینی شده و دخالت در تصدی‌گری‌ها انجام نشد، بیش از قانون پیش بینی شده شاهد نوسازی بودیم.

قالیباف درباره با اهمیت دوچندان برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: احکام برنامه توسعه نباید کلی باشد، بلکه باید برای هر استان نسخه خاص و قابل رصد و پیگیری پیش‌بینی شود؛ در واقع وقتی صحبت از نظارت می‌شود، اجرای و اجراسازی قانون دو موضوع مهم تلقی می‌شوند که نباید از آنها غفلت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولیت اجراسازی قانون برعهده مجلس است و نباید قانونی تدوین شود که امکان اجرایی شدن نداشته باشد و این اولین بی‌احترامی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی احکام هدفمند برای رهایی از مشکلات، اضافه کرد: باید سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در همه سطوح ملی، استانی و شهرستانی دست به دست یکدیگر دهند تا در اوج همکاری و همدلی دین خود را به مردم ادا کنیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر