کد خبر: 90587
A

هاشمی رفسنجانی: گفتند میرحسین موسوی به جای نامعلومی رفته است /نخست وزیر برای اختیارات بیشتر استعفا داده بود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطراتش درباره ماجرای استعفای میرحسین موسوی در تاریخ ۱۵ شهریور سال ۶۷ نوشته بود: احمدآقا نامه امام به مجمع را آورده بود که اجازه تعزیرات حکومتی را از دولت گرفته و به مجمع داده‌اند و آقای موسوی که برای گرفتن اختیارات بیشتر اقدام به استعفاء کرده بود، با گرفته شدن اختیارات مواجه شده است.

هاشمی رفسنجانی: گفتند میرحسین موسوی به جای نامعلومی رفته است /نخست وزیر برای اختیارات بیشتر استعفا داده بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مرکز اسناد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطره‌ای مربوط به سال ۱۵ شهریور سال ۶۷ از کتاب «پایان دفاع، آغاز بازسازی» منتشر کرد.

هاشمی رفسنجانی در این باره نوشته است: «اول وقت خواستم با نخست وزیر تماس بگیرم، گفتند از منزل بیرون رفته و به جای نامعلومی رفته که کسی از ایشان خبر ندارد. از آقای [حمید] میرزاده معاون اجرایی [نخست وزیر] پرسیدم. ایشان هم اظهار بی‌اطلاعی کرد. با احمدآقا و آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی صحبت کردم که به نحوی مانع انتشار خبر شویم، ولی خبر رسید که روزنامه جمهوری اسلامی خبر استعفا را با حروف درشت منتشر کرده است.

کم‌کم به وقت شروع مجلس نزدیک می‌شدیم، چون از این جهت موفق نشدیم، به فکر چاره دیگری افتادیم. گفته شد نخست وزیر دیگری را با همین کابینه به مجلس ببریم و با پیام امام از نمایندگان بخواهیم که به طور موقت کابینه را تأیید کنند، تا دولت مستقر تنظیم شود.

همراه با احمدآقا به دفتر آقای خامنه‌ای رفتیم. آقای موسوی اردبیلی هم بودند. درباره این پیشنهاد و راه حل‌های دیگر بحث شد. مدتی بحث طول کشید، مجلس هم جلسه را شروع کرد اما پس از نطق‌های قبل از دستور، به خاطر نداشتن دستور کار تعطیل شد. قرار شد برای تصمیم نهایی خدمت امام برویم.

من قبل از رفتن به جماران به مجلس رفتم. با چند نفر از اعضای هیأت رئیسه مذاکره کردم. آنها دو نظر داشتند: جمعی اصرار داشتند که استعفاء پذیرفته شود و نخست وزیر جدید بیاید و جمعی می‌گفتند که استعفاء پذیرفته نشود.

ساعت یازده همراه آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی و احمدآقا خدمت امام رسیدیم. بعد از بحث طولانی قرار شد که استعفاء پذیرفته نشود و امام خودشان مسئله را حل کنند. ناهار منزل احمدآقا ماندیم.

ساعت چهار همراه اتومبیل آقای خامنه‌ای به مجلس رفتم. اعضای کمیسیون برنامه آمدند. پیش‌نویس شور اول برنامه پنج ساله را برای مشورت و گرفتن نظر سران سه قوه آوردند که از طرف امام مرجع نهایی سیاست‌گذاری معین شده‌اند. مطالب خوبی دارد و درباره استعفاء نخست وزیر و عواقب آن و راه حل بحث شد. گفتم باید منتظر اقدام امام باشیم.

آقای [حمید] میرزاده اطلاع داد که نخست وزیر تلفنی تماس گرفته و گفته در استعفاء جدی است ولی برای انجام وظایف تا تعیین دولت جدید، فردا به نخست وزیری می‌آید. اعضای ستاد اجرایی آتش‌بس ستاد کل [فرماندهی کل قوا] آمدند. از نبود مدیریت درست و مشکلات پشتیبانی و غیره گفتند. آقای دکتر روحانی مسئولیت را به عهده گرفته و آقای شمخانی کنار رفته و با سفر آقای روحانی، بی نظمی پیش آمده است.

احمدآقا اطلاع داد امام نامه تندی به مهندس موسوی نوشته‌اند که به رسانه‌ها داده شده است. ساعت هشت شب نامه امام پخش شد، خیلی تند است و بعید است که آقای موسوی با این نامه بتواند نخست وزیر نیرومندی بماند. اجازه تعزیرات حکومتی را هم از نخست وزیر گرفته‌اند.

به جلسه مجمع تشخیص مصلحت رفتم. احمدآقا نامه امام به مجمع را آورده بود که اجازه تعزیرات حکومتی را از دولت گرفته و به مجمع داده‌اند و آقای موسوی که برای گرفتن اختیارات بیشتر اقدام به استعفاء کرده بود، با گرفته شدن اختیارات مواجه شده است. اصلاحاتی در قانون اراضی کشت موقت برای سهولت اجرا انجام شد. بعد از شام جلسه سران قوا داشتیم. در این جلسه درباره امور جاری مذاکره شد. دیر وقت به خانه رسیدم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر