کد خبر: 90913
A

یوسفیان ملا: نمی‌ارزد به خاطر یکسال وزیر استیضاح کنند/ در نامه ای به رهبری خواستار بازنگری در قانون اساسی شدیم/ فضای کشور آماده اجرایی شدن نظام پارلمانی است

نماینده مجلس دهم شوای اسلامی گفت: وظیفه مجلس نظارت بر دولت است، اگر از این ابزار استفاده کند و وزیری را استیضاح کند یا دولت را از حد نصاب بیندازد تا زمانی که وزیر دیگری بیاید عمر دولت به اتمام رسیده است لذا برای یکسال به صرفه نیست که وزیری را برکنار کنند.

یوسفیان ملا: نمی‌ارزد به خاطر یکسال وزیر استیضاح کنند/ در نامه ای به رهبری خواستار بازنگری در قانون اساسی شدیم/ فضای کشور آماده اجرایی شدن نظام پارلمانی است

به گزارش دیده بان ایران؛ «عزت‌الله یوسفیان‌ملا»، نماینده مجلس دهم شوای اسلامی، درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در توضیح ضرورت این طرح گفت: سال 1390 مقام معظم رهبری در سفری که به کرمانشاه داشتند که فرمودند: «خیلی بعید نیست نظام پارلمانی بر روی کار بیاید.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: در رابطه با ضرورت این طرح شرایط فعلی را در نظر بگیرید، شروع به کار مجلس یازدهم با سال آخر دولت همزمان شده است، وظیفه مجلس نظارت بر دولت است، اگر از این ابزار استفاده کند و وزیری را استیضاح کند یا دولت را از حد نصاب بیندازد تا زمانی که وزیر دیگری بیاید، عمر دولت به اتمام رسیده است لذا برای یکسال، به صرفه نیست که وزیری را برکنار کنند، بنابراین امسال نمی‌تواند آن طور که باید وارد عرصه شود.

یوسفیان‌ملا ادامه داد: سال دوم مجلس همزمان با سال اول دولت آینده است، در این صورت اگر مجلس بخواهد نظارت کند و فشار بیاورد همه می‌گویند صبر کنید دولت کار خود را آغاز کند چرا که از دولتی که تازه روی کار آمده، نمی‌توان انتظار نتیجه داشت پس مجلس باید یک سال دیگر دست روی دست بگذارد و منتظر اقدامات دولت جدید باشد، در ادامه مجلس وارد سال سوم و دولت وارد سال دوم می‌شود. در این سال نمایندگان مجلس جهت کسب رأی برای انتخابات سال آینده به حوزه انتخابیه می‌روند، بنابراین هیچ‌وقت آن نظارتی که مدنظر قانون اساسی است، نمی‎تواند محقق شود.

این نماینده مجلس دهم در توضیح فواید اجرای طرح نخست‌وزیری تصریح کرد: اگر مجلس و دولت باهم شروع شوند نه این می‌تواند بگوید تازه آمده‌ام نه آن یکی، در این صورت باهم جلو می‌روند و هر وقت مشکلی پیش بیاید مجلس می‌تواند دولت را جا به جا کند چراکه دولت از خود مجلس است. لذا در مجلس دهم نامه‌ای تهیه و خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم. در ابتدای نامه نوشتیم با توجه به اینکه در سال 1390 نظر حضرتعالی بر برپایی نظام پارلمانی بود بنابراین از حضرتعالی تقاضا می‌کنیم که دستور بازنگری قانون اساسی را ارسال بفرمایید. لازم به ذکر است که هر ده سال، می‌شود در قانون اساسی بازنگری کرد.

یوسفیان‌ملا در ادامه اظهار کرد: تعداد زیادی از نمایندگان این نامه را امضا کرده بودند اما بعدا متوجه شدیم شورای نگهبان درحال انجام تحقیقاتی در این خصوص است، از طرفی به ما گفتند که ممکن از این خواسته تعابیر دیگری شود، مصلحت نیست و باید این طرح مورد بررسی دقیق قرار بگیرد لذا نامه را متوقف کردیم و منتظر نظر پژوهشگاه شورای نگهبان ماندیم اما مجلس به اتمام رسید و این موارد همچنان نزد شورای نگهبان است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه این نامه در شورای نگهبان مسکوت ماند، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد شورای نگهبان همچنان در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد چرا که نشنیدم، متوقف شده باشد.

یوسفیان‌ملا افزود: اگر مقام معظم رهبری با نامه نمایندگان موافقت کنند، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور مطرح می‌کنند که آقای رئیس جمهور در این بخش، این تغییر را انجام دهید که در این صورتی هیئتی تحت عنوان شورای بازنگری قانون اساسی متشکل از اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، اساتید و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل می‌شود.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به اینکه در حال حاضر فضای کشور آماده اجرایی شدن نظام پارلمانی است؟ خاطرنشان کرد: تشخیص با مقام معظم رهبری است، به همین دلیل هم در ابتدای نامه‌ای که خطاب به ایشان نوشتیم، به سخنان مقام معظم رهبری در سال 1390 اشاره کردیم. بنابراین اگر تشخیص بدهند دستور اجرایی شدن نظام پارلمانی را می‌دهند چرا که جزو اختیارت ایشان است.

یوسفیان‌ملا در بخش دیگری از صحبت‌‎های خود ضمن تاکید بر همزمانی آغاز به کار دولت و مجلس ادامه داد: البته به غیر از این نامه از طریق طرحی به نام همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری به دنبال این بودیم که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس باهم برگزار شود، طبق این طرح یا باید یکسال به عمر مجلس افزوده می‌شد که انتخابات ریاست جمهوری می‌رسید و یا یکسال از دوران ریاست جمهوری کم می‌شد، که شورای نگهبان از این طرح ایراد گرفت که به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد، که در نهایت با افزایش دوره شوراها، انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان برگزار می‌شوند

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر