کد خبر: 90928
A

پروانه مافی: انتخاب کلمه رجل در قانون اساسی عمدی بوده است/ با مجلس یازدهم در زمینه باز تعریف رجل سیاسی رایزنی می‌کنیم/ کلمه رجل مبتنی بر مبنای جنسیت نیست

عضو کمیسیون شوراها در مجلس دهم گفت: کلمه رجل مبتنی برمبنای جنسیت نیست به شخصیت سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی عام و خاص تاکید دارد، با استناد به این موضوع می توان در بحث رجل تفسیر درست و مناسبی داشت.

پروانه مافی: انتخاب کلمه رجل در قانون اساسی عمدی بوده است/ با مجلس یازدهم در زمینه باز تعریف رجل سیاسی رایزنی می‌کنیم/ کلمه رجل مبتنی بر مبنای جنسیت نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ «پروانه مافی»، عضو کمیسیون شوراها در مجلس دهم، در رابطه با اصلاح قانون انتخابات در مجلس یازدهم گفت: اصلاح قانون انتخابات در دستور کار مجلس دهم قرار داشت، در بخش هایی به آن ورود کردیم و با دقت و وقت به جزئیات پرداختیم اما پس از آنکه بحث استانی شدن مطرح شد و شورای نگهبان با آن موافقت نکرد، بخش‌های دیگر نیز منفک شد و اصلاح قانون انتخابات به نمایندگان مجلس یازدهم سپرده شد. قانون اصلاح انتخابات نیاز به زمان دارد هنوز برای قضاوت خیلی زود است زیرا کار جدی روی آن نشده و فقط کلیات را رای گیری کردند و هنوز اخباری از پیشرفت کار، نرسیده است.

او ادامه داد: به عنوان معاون پارلمانی شهرداری در جلسه کمیسیون شورا ها حضور پیدا کردم دستور جلسه بررسی قانون انتخابات بود که نمایندگان در رابطه با آن اظهارنظر موافق و مخالف می‌کردند. نمایندگان در قانون نظام انتخابات ماده به ماده جلو می روند. 

مافی در رابطه با بازتعریف رجال سیاسی گفت: طی سال‌های مختلف از اول انقلاب تاکنون درباره موضوع رجل سیاسی بحث‌های زیادی صورت گرفته است در مذاکرات تدوین و تنظیم قانون اساسی پیرامون رجل سیاسی صحبت های زیادی شده، در زمان تنظیم و تدوین قانون اساسی چندین خانم حضور داشتند که بر روی این موضوع نظرات متفاوتی داشتند و بحث در آن جا به درازا کشید. انتخاب کلمه رجل به مفهوم تاکید بر مرد بودن یا زن بودن به طور خاص نیست. مفهومی که در کلام عربی در تفسیر کلمه رجل در زبان عربی است به معنای شخصیت و فردی آگاه به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، تفسیر کلمه رجل عمدتا بر شخصیت است نه بر جنسیت.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم تاکید کرد: انتخاب کلمه رجل عمدی بوده زیرا نخواستند بگویند که حتما کاندیدا مذکر و یا حتما مونث باشد. با کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم در زمینه باز تعریف رجل سیاسی رایزنی می کنیم و نظرات خود را به نمایندگان فعلی می رسانیم. کلمه رجل مبتنی بر مبنای جنسیت نیست به شخصیت سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی عام و خاص تاکید دارد، با استناد به این موضوع می توان در بحث رجل تفسیر درست و مناسبی داشت. تلاش می کنیم با نمایندگان فعلی هماهنگ باشیم خصوصا با فراکسیون زنان و بخواهیم این تعابیر و تفسیر را در صحن کمیسیون، مطرح کنند. 

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر