کد خبر: 90954
A

میرزایی نیکو: بازگشت به «نخست وزیری» مشکلی را حل نمی کند/ مشکلی اصلی ما رفع دوگانه رهبری و ریاست جمهوی است/ اگر مردم در انتخاب رئیس جمهور آزادتر بودند الان رئیس جمهور این همه بازی درنمی‌آورد

این نماینده پیشین مجلس گفت: نکته مهم دیگر این است که هر حرکت و اقدامی که موجب کم‌رنگ شدن جمهوریت و حضور مردم شود، ناموفق خواهد بود و کشور را به سمت تک‌سالاری می‌رود. کسانی که دنبال این رویه هستند باید متوجه ضربات سهمیگن آن بوده و عواقب آن را نیز بپذیرند.

میرزایی نیکو: بازگشت به «نخست وزیری» مشکلی را حل نمی کند/ مشکلی اصلی ما رفع دوگانه رهبری و ریاست جمهوی است/ اگر مردم در انتخاب رئیس جمهور آزادتر بودند الان رئیس جمهور این همه بازی درنمی‌آورد

به گزارش دیده بان ایران؛ تغییر نظام سیاسی و تبدیل نظام ریاستی فعلی به نظام پارلمانی موضوع تازه‌ای نیست و بار‌ها مطرح شده و البته به نتیجه هم نرسیده است. این بار، اما اظهارات سید امیر حسین قاضی‌زاده، نایب رئیس مجلس آن را مورد توجه قرار داده است. او گفته بود: «لازم است که در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریعا افراد را عوض کنیم و نظام ما یک نظام ریاستی است، باید برای برای پاسخگو کردن مسئولان باتوجه به توزیع اختیارات در کشور فکری جدی کرد که نیازمند برنامه‌های بنیادی‌تر است.»

اظهارت نایب رئیس مجلس در روزهای اخیر با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بوده و سبب شده که بسیاری از کارشناسان نگران تلاش مجلس برای دور شدن از اصل جمهوریت شوند. برای مثال قاسم میرازیی نیکو، نماینده اصلاح طلب تهران در مجلس دهم  از این ایده انتقاد کرد و گفت: « ما قبلا هم در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی تجربه نظام تقریبا پارلمانی را داشتیم و شاهد بوده‌ایم که اختلافات و مسائل بیشتر بود و حتی کار را به پا درمیانی امام کشاند».

وی تاکید کرد: «به نظر من مشکلی اصلی ما رفع دوگانه رهبری و ریاست جمهوی است. یعنی باید فکری کرد و به سمتی رفت که یا رهبری تصمیم گیرنده باشد ویا اینکه به نحو دیگری شاهد کاهش این همه کج‌سلیقگی و … باشیم.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: « نکته مهم دیگر این است که هر حرکت و اقدامی که موجب کم‌رنگ شدن جمهوریت و حضور مردم شود، ناموفق خواهد بود و کشور را به سمت تک‌سالاری می‌رود. کسانی که دنبال این رویه هستند باید متوجه ضربات سهمیگن آن بوده و عواقب آن را نیز بپذیرند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به اینکه گاهی اوقات برخی از تئوریسین‌ها اصلاح طلب نیز به کنایه به ضرورت پارلمانی شدن نظام اشاره کرده و معتقد هستند که کاهش شکاف در مجموعه حاکمیت می‌تواند مسائل راحل کند، گفت: «ممکن است که مسائل و مشکلات را کاهش دهد اما سبب خواهد شد که نظام دموکراسی کشورسامان نگیرد. با این رویکرد نظام فعلی که پایه گذاری آن بر اساس مبانی متقنی که اسلام، آزادی و جمهوریت است، کمر رنگ خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «اگر مردم رای دهنده باشند و قیچی نظارت استصوابی کنار برود، در همین چارچوب و با همین قانون اساسی که البته نیاز به بازنگری‌هایی دارد، می‌توان مشکلات را حل و کشور را اداره کرد. به اعتقاد من هر رویه که ما را به این سمت نبرد موجب بسته شدن فضا، انسداد و تضییع حق انتخاب مردم است و نتیجه مثبتی ندارد».

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه مشکلات فعلی صرفا در سطوح عالی نیست ، گفت: «ما در سطح انتخاب یک وزیر هم مشکلاتی داریم. مثلا رئیس جمهور برای وزارت صمت سرپرست تعیین کرده و درحال بررسی است. از سوی دیگر مجلس می‌گوید که ما به این فرد رای می‌دهیم یا نمی‌دهیم. از طرف دیگر رئیس دفتر رئیس جمهور یک جور تصمیم می‌گیرد و نظر خود را دارد. ازسوی نهادها و ارگان‌های دیگر نیز نظارت دیگری بیان می‌شود.همه این‌ها به خاطر عدم انتخاب و حضور جدی مردم در تصمیم‌گیری‌ها است. اگر مردم در انتخاب رئیس جمهور راحت‌تر بودند الان رئیس جمهور این همه بازی درنمی‌آورد یا دروغ نمی‌گفت و وعده محقق شده نداشت. مشکل اصلی ما همین بحث آزادی مردم در انتخاب است».

منبع خبر : آزادی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر