کد خبر: 91028
A

پیر محمد ملازهی: ایران منتظر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است

پیر محمد ملازهی گفت: ترامپ به دلیل قرار گرفتن در فضای انتخاباتی و بروز نشانه‌هایی از احتمال شکست به این نیاز دارد که به یک دست‌آورد شاخص در مواجهه با نظام بین‌الملل برسد.

پیر محمد ملازهی: ایران منتظر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است

به گزارش دیده بان ایران؛ دونالد ترامپ که این روزها استرس زیادی درباره انتخابات ۲۰۲۰ دارد، تلاش‌‌هایش را برای افزایش احتمال ماندن در کاخ سفید هر رئ بیشتر می‌کند. یکی از ملموس‌ترین تحرکات ترامپ تلاش او برای برقراری تعامل و همصدایی بین کشورهای عربی خاورمیانه با اسراییل، در روزهای آخر دولتش وجهه‌ای مثبت را در فضای دیپلماسی به ثبت برساند.

 

پیر محمد ملازهی، کارشناس خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: دونالد ترامپ که برای ماندن در کاخ سفید کار سختی را پیش روی خود می‌بیند، در تلاش برای برقراری رابطه‌ بین اسرائیل و کشورهای عربی‌  خاورمیانه است. البته این تلاش که با امارات کلید خورد، ریشه در دهه‌های پیش دارد که می‌توان به همصدایی مصر با اسرائیل اشاره کرد. مساله اما چیزی جز این نیست که کشورهای عربی تا روزی که کشور فلسطین تشکیل نشود، به این مساله روی خوشی نشان نمی‌دهند.

 

او همچنین تصریح کرد: ترامپ به دلیل قرار گرفتن در فضای انتخاباتی و بروز نشانه‌هایی از احتمال شکست به این نیاز دارد که به یک دست‌آورد شاخص در مواجهه با نظام بین‌الملل برسد . امارات بعد مصر و اردن به عنوان سومین کشور با اسرائیل قرارداد همکاری بست. اما برای اینکه این نقشهِ‌راه به سرانجام برسد، اسرائیل باید درباره شهرک‌های یهودی‌نشین که در کرانه باختری ایجاد کرده است، تجدیدنظر کند تا بلکه کشورهای دیگر عربی برای تعامل با آنها راغب شوند.

 

ملازهی در ادامه گفت: به احتمال زیاد آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند از این موضوع بهره‌برداری لازم کنند،‌ اسرائیلی‌ها را راضی به بازگشت از کرانه باختری می‌کنند که در چنین حالتی، کشور کوچکی به نام فلسطین تشکیل خواهد شد. در اینصورت می‌توان گفت،‌ گرهِ کورِ‌ چند‌ دهه‌ای خاورمیانه به سمت باز شدن خواهد رفت.

 

وی با اشاره به موضعِ‌ دو کشور مهم ایران و عربستان توضیح داد: درباره واکنش دولت سعودی باید گفت، مخالفت آنها با اسرائیل تو خالی است و عربستان از مدت‌ها قبل همکاری‌های جدی با اسرائیل داشته و همچنان دارد. اما مسالهِ‌ ایران با اسرائیل مساله‌ای است که نمی‌توان نقطه پایانی برای آن متصور شد. البته تعامل ایران با اسرائیل در شرایطی محال است که جمهوری‌اسلامی منتظر انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده است تا در صورت برنده شدن جوبایدن، تنش‌زدایی و حتی تعاملی احتمالی را با آمریکایی‌ها برقرار کند. این در حالی است که‌ ترامپ در شرایط کنونی در خاورمیانه دنبال رای است.

منبع: اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر