کد خبر: 91115
A

میرلوحی: اگر خاتمی در زمان حمله 11 سپتامبر بر سر کار نبود آمریکا قبل از افغانستان و عراق به ایران حمله می‌کرد/ اگر ترامپ رای بیاورد در انتخابات سال آینده ما هم تاثیر دارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما جمهوری اسلامی‌ای را داریم که در زمان جنگ با ۶ میلیارد روی پای خود ایستاد اما الان با ۵۰ میلیارد هم نمی تواند اقتصاد را کنترل کند. اقتصاد ما به شدت سیاسی شده است.

میرلوحی: اگر خاتمی در زمان حمله 11 سپتامبر بر سر کار نبود آمریکا قبل از افغانستان و عراق به ایران حمله می‌کرد/ اگر ترامپ رای بیاورد در انتخابات سال آینده ما هم تاثیر دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود میرلوحی اظهار کرد: برای صحبت کردن از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و جریان های سیاسی که می خواهند به این انتخابات ورود پیدا کنند؛ ابتدا باید ببینیم که انتخابات در جمهوری اسلامی و ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی و همین طور جایگاه انتخابات در سال ۱۴۰۰ در جمهوری اسلامی چگونه است. طرح این موضوع پایه ای به ما در تحلیل شرایط پیش رو کمک می کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شخصیت دوم قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی است. برنامه ریزی، استخدام و بودجه بندی کشور، انتخاب هیئت دولت و اداره‌ وزیران و ریاست شورای امنیت ملی و اقتصادی  بر عهده ایشان است.  قرار است چنین فردی با چنین گستره اختیاراتی  انتخاب شود.

این فعال سیاسی گفت: از طرف دیگر خود انتخابات را باید بررسی کنیم. ریاست جمهوری تنها انتخابی است که تمام افراد کشور و خارج از کشور اسم یک نفر را به صندوق می اندازند. بازتابش در تمام دنیا متفاوت تر از سایر انتخابات‌ها است و نماد اصلی جمهوریت در نظام سیاسی ما است.

وی ادامه داد: اخیرا شنیده می شود بعضی از افرادی که به این جوانب توجه ندارند دوست دارند رئیس جمهور در حد  یک رئیس دفتر باشد. درست است که مجلس یا دیوان عالی کشور اگر جرمی مشخصا اتفاق بیافتد می توانند رئیس جمهور را برکنار کنند اما اینکه بخواهیم بدون دلیل این جایگاه را تضعیف کنیم درست نیست. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: ریاست جمهوری  ۱۴۰۰ نشان می دهد رویکرد های کشور در سال های اتی چگونه خواهد بود. در سال ۷۸ مردم رویکرد خود را مشخص کردند و بازتاب آن انتخابات هنوز هست. سال ۹۲ و ۹۶ هم بسیار مهم بود. 

وی افزود: در شرایط فعلی بعد از برجام و تهدید ها و تحریم های بعد از خروج امریکا از این قرارداد؛ شخصی مثل ترامپ امد و به عنوان حامی دولت صهیونیست کارهایی کرد. ترامپ با چین، کره، دیوان لاهه و سازمان های بین المللی هم همین کار را کرد اما چون ورودش به موضوع صهیونیست مشخص تر بود منطقه ما را تا لبه جنگ پیش برد. امروز با کمال تاسف تحریم های ظالمانه امریکا توسط کشورها تبعیت می شود. با اینکه ما فقط با تحریم های امریکا طرف هستیم و شورای امنیت طرف جمهوری اسلامی است اما فشارها بر ما زیاد است . 

میرلوحی گفت: در یک ماه اخیر سه بار امریکا علیه جمهوری اسلامی  به شورای امنیت مراجعه کرد و همه جا نه شنید. شاید بتوان گفت از شکست امریکا در افغانستان و عراق بالاتر بود. 

وی تاکید کرد: البته ایران همچنان مشکلات داخلی اش را دارد. این تنش ها و تلاطم های سیاسی و اقتصادی آزار دهنده است. ما جمهوری  اسلامی‌ای را داریم که در زمان جنگ با ۶ میلیارد روی پای خود ایستاد اما الان با ۵۰ میلیارد هم نمی تواند اقتصاد را کنترل کند. اقتصاد ما به شدت سیاسی شده است. 

این فعال سیاسی یادآور شد: گرچه بسیاری می‌گویند ما نسبتی با آمریکا نداریم اما قابل انکار نیست که اگر ترامپ رای بیاورد در انتخابات ما هم تاثیر دارد و معلوم می شود یک ستیز جدی با او خواهیم داشت اگر بایدن رای بیاورد شرایط ما بهتر است. برخی اصولگرایان ما تمایلشان را به ترامپ نشان می‌دهند اما توصیه من این است که چه ترامپ و چه بایدن بر سر کار بیاید؛ دولت با تدبیر و حقوق دان و اقتصاد دان و برخوردار از یک تیم قوی متوجه که خواست مردم را ارجح بداند باید در ایران سکان را به دست بگیرد. 

وی ادامه داد: اگر شبیه سازی کنیم چیزی شبیه دولت اصلاحات ۷۶ بهتر می تواند کشور را ادراه کند. اگر اقای خاتمی در زمان حمله به برج های دوقلو بر سر کار نبود قبل افغانستان و عراق به ایران حمله می کردند.

 میرلوحی در پایان گفت: احساس می کنم جریان های سیاسی صرف نظر از عملکرد شورای نگهبان برای فراهم کردن شرایط جهت یک انتخابات رقابتی ، نباید از دولتی که می خواهیم دست بکشند.دولتی که اقتصاد را سامان می دهد، با کشورهای همسایه می سازد، به خواست مردم توجه می کند و در پی اجماع سازی حرکت می کند.

 

 

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر