کد خبر: 9112
A

کواکبیان:گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه ششم اجرایی نیست/ لاریجانی:اشکالات لایحه برنامه در صحن علنی برطرف می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا افکار دولت و مجلس در زمینه برنامه ششم توسعه به هم نزدیک شود تا اشکالات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی برطرف شود.

کواکبیان:گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه ششم اجرایی نیست/ لاریجانی:اشکالات لایحه برنامه در صحن علنی برطرف می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مصطفی کواکبیان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۲۸ آذرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۱۸ آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هیات رئیسه قسم خورده است که با مراعات انصاف مسائل را بررسی کند. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث بنده و شما از سه ماه پیش آغاز شد که افتخار لقب پرفسوری را به بنده دادید. پیش از این گفته شد که برنامه‌ای در مجلس تصویب نشود که دولت نتواند آن را اجرایی کند. نماینده دولت هم صریحا عنوان کرد که گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه ششم اجرایی نیست. 

وی با بیان اینکه بهتر است از این بعد رئیس مجلس تشخیص دهد چه تذکری مطرح شود، گفت: متاسفانه کلیات لایحه برنامه ششم با ۱۵۲ رأی تصویب شد اما سوال اینجاست که چرا‌‌ همان طور که می‌توان بودجه را به کمیسیون تلفیق برگشت داد نمی‌توان لایحه برنامه ششم را به کمیسیون ارجاع داد چرا که ماده ۱۸۴ در این باره سکوت کرده است. 

کواکبیان تاکید کرد: طبق آئین نامه داخلی هر لحظه که نماینده‌ای خواهان ارائه اخطار باشد، هیات رئیسه باید مذاکرات را قطع کند تا اخطار مطرح شود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از رئیس مجلس خواست در بررسی جزئیات اجازه دهد موادی که برخلاف سیاست‌های مقام معظم رهبری است، اصلاح یا حذف شود. 

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: بنده هم با مطلب آخر موافقم و عنوان کردم که اگر کلیات برنامه ششم توسعه رد شود راه‌حلی برای آن نداریم و نمی‌توان آن را با لایحه بودجه قیاس کرد و بعد از ۷۲ ساعت مجددا با برخی اصلاحات به صحن علنی آورد. 

وی ادامه داد: برخی نمایندگان به ذیل بند (هـ) ماده ۱۸۴ آئین نامه اشاره می‌کنند اما این بخش از آئین نامه به بعد از تصویب کلیات برمی‌گردد بنابراین راه‌حلی برای کلیات لایحه برنامه توسعه نیست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تعداد رأی به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه گفت: ۶۱ درصد نمایندگان به کلیات لایحه رأی دادند و این کمتر اتفاق می‌افتد که چنین رأی‌ای در مجلس داده می‌شود. نمایندگان راه را برای اصلاح مواد باز کردند و آینده کشور را مشخص کردند. 

وی تاکید کرد: اما اگر موردی خلاف قانون اساسی در این لایحه دیده شود می‌توان با ارائه تذکر ماده را به کمیسیون ارجاع داد یا در صحن علنی آن را اصلاح کنیم. 

لاریجانی عنوان کرد: من هم قبول کردم مشکلاتی در لایحه برنامه ششم وجود دارد، چند وقت پیش با نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نشستی در خصوص بررسی موادی خلاف قانون اساسی برگزار شد و در‌‌ همان جلسه نکاتی در خصوص برنامه ششم و سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری گفت‌و‌گو کردیم. 

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور ادامه داد: اعتقاد داریم تا جایی که ممکن است دولت و مجلس با همفکری هم لایحه برنامه ششم را پیش ببرند ابتدا بحثی پیش آمد که لایحه برنامه ششم در مجلس نهم نهایی نشود چرا که باید با عجله این کار انجام می‌گرفت بنابراین تاخیر در بررسی برنامه به دلیل تغییر دو مجلس بود. 

لاریجانی گفت: با این حال دولت برنامه‌ای ارائه نکرد بلکه همانطور که همه اعتقاد دارند تعدادی مواد از سوی دولت ارائه شد، آقای عارف نیز به خاطر دارند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص شئونات دولت در زمینه برنامه ششم توسعه بحث شد اما نظام قبول نکرد و با ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری مشخص شد که دولت باید لایحه جدیدی ارائه کند. 

وی اظهار داشت: تذکرهایی در این زمینه داده شد تا دولت لایحه‌ای مدون کند، منکر آن نیستیم که چند جدول کمی و کیفی به موضوع گذشته افزوده شد و به مجلس ارائه شد اما ماهیت آن، ماهیت برنامه‌ای نبود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقام معظم رهبری عنوان کردند که لایحه را دولت بدهد اما مجلس چکار باید می‌کرد آیا باید کشور بدون برنامه پیش می‌رفت یا برنامه‌ای با کمک دولت طراحی می‌کردیم، نظر ما آن بود که دولت لایحه‌ای بدهد اما در ‌‌نهایت با کمک کمیسیون تلفیق سامانی به لایحه‌ای که دولت ارائه کرد داده شد. 

لاریجانی ادامه داد: نمایندگان با نیت خیرخواهانه نکاتی در برنامه ششم افزودند با این حال تلاش می‌کنیم افکار دولت و مجلس به هم نزدیک شوند برداشت بنده این است که مجلس عاقلانه و خیرخواهانه با کلیات لایحه برنامه ششم موافقت کردند که برای کشور اتفاق خوبی است، مجلس تمام سعی خود را برای نزدیک شدن افکار دولت و مجلس به کار خواهد بست تا موضوع جلو برود.

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر