کد خبر: 91125
A

فعال سیاسی اصولگرا: مجلس تنها قانون‌گذار است، نه مجری قانون!/ هیچ قوه‌ای نمی‌تواند در کار قوه دیگر دخالت کند!

واعظ آشتیانی گفت: مجلس یازدهم اصولا یا طرح دارد یا لایحه برای همین هم نمی‌شود گفت که عملکرد مجلس یازدهم بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تاثیر دارد. این مهم به عملکرد دولت بستگی دارد زیرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که ما تفکیک قوا داریم و هیچ قوه‌ای نمی‌تواند در کار قوه دیگر دخالت کند.

فعال سیاسی اصولگرا: مجلس تنها قانون‌گذار است، نه مجری قانون!/ هیچ قوه‌ای نمی‌تواند در کار قوه دیگر دخالت کند!

به گزارش دیده بان ایران؛ امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا نوشت: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است معتدلان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا با یکدیگر ائتلاف کرده و یک کاندیدای مشترک معرفی کنند اما این کار اساسا اشتباه و به نوعی تعیین تکلیف برای مردم است. رقابت باید بین گروه‌های سیاسی وجود داشته باشد. رقابتی که به دنبال سیاست‌بازی نباشد و سیاست‌ورزی را پیشه کند. رقابت باید به‌طوری باشد که پس از پایان آن، تبدیل به عناد و انتقام‌‌جویی نشود و رقابت باقی بماند.

ما نیاز به رقابت داریم و همچین فرضیه‌ای به‌هیچ‌وجه درست نیست. اینکه دو گروه سیاسی جمع بشوند و یک کاندیدای مشترک معرفی کنند، یعنی تعیین تکلیف برای مردم. لذا منطق ندارد. اگر در یک چارچوب منطقی و در یک فضای سالم رقابت کنند، بسیار خوب است. گروه‌های سیاسی باید مردم را ترغیب و تشویق کنند که در انتخابات حضور داشته باشند تا یک انتخابات با حضور حداکثری برگزار شود اما ائتلاف این دو گروه، توهین به شعور مردم است. با این وضعی که مجلس یازدهم سر کار آمد، به این معنا که ابتدای کار مجلس یازدهم مصادف شد با انتهای کار دولت دوازدهم. دولت دوازدهم، دولتی است که مردم از عملکرد آن به‌خصوص در زمینه اقتصاد و اشتغال ناراضی هستند. این مصادف شدن، یک تقابل نامتجانس است. دولتی که همه چیزش را از دست داده، هیچ بعید نیست که با مجلس یازدهم هم همکاری نکند و بخواهد این نهاد را به چالش بکشد. هرچند که رسانه‌ها در این گزاره را در بوق و کرنا کردند که مجلس یازدهم برای دولت شمشیر را از رو بسته است و این را مکرر تکرار کردند تا مجلس یازدهم را منفعل نشان دهند اما این عملکرد دولت است که مردم را خوش‌بین می‌کند. معلوم نیست که دولت می‌خواهد چه سازوکاری را پیشه کند تا رضایت نسبی مردم را به دست آورد و آنها را برای انتخابات 1400 و آَشتی با صندوق‌های رای راضی کند.

مجلس تنها قانون‌گذار است، نه مجری قانون. مجلس یازدهم اصولا یا طرح دارد یا لایحه برای همین هم نمی‌شود گفت که عملکرد مجلس یازدهم بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تاثیر دارد. این مهم به عملکرد دولت بستگی دارد زیرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که ما تفکیک قوا داریم و هیچ قوه‌ای نمی‌تواند در کار قوه دیگر دخالت کند. هر کدام از آنها عملکرد خود را دارند. همان‌طور که پیش‌تر از اینها اعلام شده و همه بر سر آن اتفاق نظر دارند، این است که مردم ایران در بحث‌های مربوط به انتخابات قابل پیش‌بینی نیستند. این فرضیه که می‌گوید: «هر آنچه فکر کنی می‌شود، نمی‌شود و هر آنچه فکر می‌کنی نمی‌شود، می‌شود.» صحیح است. علت آن هم این است که ما در کشور احزاب تاثیرگذار نداریم و به همین علت در مواقع انتخابات موجی ایجاد می‌شود و یک‌دفعه فردی مطرح می‌شود که مردم تحت‌تاثیر موج‌ انتخاباتی به آن فرد رای می‌دهند.

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر