کد خبر: 91187
A

یکسال پس از آزادی «نزار زاکا» با وساطت حزب الله لبنان/ مولاوردی: اتهام انحراف مسیر فعالیت زنان در جهت اهداف کشورهای غربی، واهی بود!

پنج سال پیش در چنین روزی نزار زکا ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۴ به اتهام جاسوسی در خیابان دستگیر شد و در نهایت، با رأی قاضی صلواتی به اتهام جاسوسی، به ۱۰ سال زندان و بیش از ۴ میلیون دلار جریمه محکوم شد. در مقابل، نزار زاکا در مستندی که یکی از رسانه های فارسی زبان منتشر کرد در تماس با «شهیندخت مولاوردی» از او درباره چرایی بازداشت و زندانی شدنش سوال کرد که خانم مولاوردی در پاسخ به این سوال گفت که من هم مثل شما از دلیل بازداشتتان بی خبرم! مولاوردی در پاسخ به این سوال زاکا که سوال کرده بود آیا شما حدس می زدید که در این سفر بازداشت شوم هم گفت: من به عنوان رییس شورای سیاستگذاری یک همایش تنها دعوت نامه را امضا میکردم و هیچ شناختی نسبت به شخص آقای «نزار زاکا» نداشتم. مولاوردی در ادامه این گفت‌و گو به زاکا گفت که ما برای آزادی شما همه کاری کردیم اما آزادی شما نه دست ما بود و نه دست دولت!

یکسال پس از آزادی «نزار زاکا» با وساطت حزب الله لبنان/ مولاوردی: اتهام انحراف مسیر فعالیت زنان در جهت اهداف کشورهای غربی، واهی بود!
به گزارش دیده بان ایران؛ پنج سال پیش در چنین روزی نزار زکا ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۴ به اتهام جاسوسی در خیابان دستگیر شد و در نهایت، با رأی قاضی صلواتی به اتهام جاسوسی، به ۱۰ سال زندان و بیش از ۴ میلیون دلار جریمه محکوم شد. آقای زاکا به دعوت معاون وقت امور زنان ریاست جمهوری یعنی دکتر شهیندخت مولاوردی برای شرکت در همایشی درباره «نقش زنان در توسعه پایدار» به تهران آمده بود. زاکا قبل از این هم سه بار دیگر به ایران سفر کرده بود اما چهارمین سفر او منجر به حبس طولانی‌مدت‌اش شد.
نزار زکا مقاله‌ای با عنوان «نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان» برای این همایش ارسال کرده بود و پس از پذیرش این مقاله با دعوت خانم مولاوردی که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بود، به تهران آمده بود.
روزنامه الاخبار همان وقت گزارش داده بود که نزار زکا فارغ التحصیل آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در سال ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ التحصیلان این آکادمی نظامی است. زاکا تحصیلات خود را در رشته ریاضیات و فناوری اطلاعات در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داده و به‌عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و «مدافع آزادی اینترنت» شناخته می‌شود. او دارای گرین کارت (اجازه اقامت دائم) آمریکا است.
زکا پیش از آخرین سفرش به تهران، در همایش‌هایی درباره اینترنت و فناوری اطلاعات در ایران شرکت کرده بود. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که او به همراه برخی چهره‌های اپوزیسیون، در حال تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضددولتی در ایران به منظور مقابله با طرح «ایجاد اینترنت ملی» بوده است. برخی وب‌سایت‌های خبری اصولگرا گفته‌اند که نزار زکا «پیگیر نفوذ سایبری از طریق برخی مقامات وزارت ارتباطات بوده است».
سردار سیاری جانشین وقت اطلاعات سپاه پاسداران در اسفندماه سال ۹۵ گفته بود: نزار زاکا جاسوسی است که با یک واسطه به اوباما وصل بود. این فرد بعد از دستگیری اعتراف کرد که مأموریت ویژه او، پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است.
خبرگزاری تسنیم هم در همین راستا گزارش داده بود که نزار زکا با پنتاگون و سازمان سیا در ارتباط بوده و حتی با کالین پاول (وزیر امور خارجه آمریکا در دولت جورج بوش) دیدار داشته است.
اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در زمان بازداشت زکا در ایران اعلام کرده بود که موضوع زندانی شدن زکا بر عهده مقامات کشور لبنان است و در واقع، این لبنانی‌ها بودند که با مقامات ایرانی در چند سال گذشته برای آزادی نزار زکا، رایزنی کردند.
 
آزادی زاکا و موضوع تبادل زندانیان
 
محمدجواد ظریف، خردادماه سال گذشته موضوع مبادله زندانیان خارجی در ایران با ایرانیانی که در خارج از کشور و خصوصاً کشورهای غربی زندانی هستند را مطرح کرد. پس از این اظهارات بود که برخی رسانه ها از تبادل نزار زاکا خبر دادند. 
روزنامه اصولگرای صبح نو نزدیک به محمدباقر قالیباف هم در مطلبی پیرامون همین موضوع نوشت: «هرچند که میشل عون، رییس جمهوری لبنان از مسوولین ایران درخواست کرده بود که نزار زکا» را آزاد کنند، اما کسی که در تصمیم مقامات ایران نقش اثرگذار داشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بوده است. با آزادی نزار زکا با پادرمیانی سیدحسن نصرالله، آزاد خواهد شد».

 

 تحویل نزار زکا به حزب الله لبنان

خبرگزاری فارس هم در ادامه این تحلیل ها خبر داد که نزار زکا به حزب‌الله لبنان تحویل داده می‌شود. فارس نوشته بود که آزادی نزار زکا صرفا بنابر درخواست و میانجی‌گری سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان انجام پذیرفته است.
وزارت خارجه ایران هیچگاه صراحتاً درباره شخصی که نزار با او تبادل شده است خبری را منتشر نکرد اما به نظر می رسید که آقای زاکا با «نگار قدس کنی» زندانی ایرانی که در استرالیا بازداشت شده بود مبادله شده است.

 

خبر آزادی مشروط(!) نزار زاکا را غلامحسین اسماعیلی در ۲۱ خرداد ۹۸ در نشست خبری اش اعلام کرد. سخنگوی قوه قضاییه از نقش حزب الله و تایید آنها که زاکا بعد از آزادی دیگر مرتکب جرمی نخواهد شد، خبر داده بود.

 

صداوسیما پس از آزادی نزار زاکا مستندی به نام خارج از دید را در بهمن ۹۸ پخش کرد که یک قسمت آن به نزار زاکا اختصاص داشت. این مستند ادعا می کرد که نزار زاکا برای گمراه کردن جامعه اسلامی ایران فعالیت میکرده است و برای اجرای این پروژه هم میلیون ها دلار بودجه دریافت کرده است.

 

در مقابل، نزار زاکا در مستندی که یکی از رسانه های فارسی زبان منتشر کرد در تماس با «شهیندخت مولاوردی» از او درباره چرایی بازداشت و زندانی شدنش سوال کرد که خانم مولاوردی در پاسخ به این سوال گفت که من هم مثل شما از دلیل بازداشتتان بی خبرم! 
 
مولاوردی در پاسخ به این سوال زاکا که سوال کرده بود آیا شما حدس می زدید که در این سفر بازداشت شوم هم گفت: من به عنوان رییس شورای سیاستگذاری یک همایش تنها دعوت نامه را امضا میکردم و هیچ شناختی نسبت به شخص آقای «نزار زاکا» نداشتم.
 
مولاوردی در ادامه این گفت‌و گو به زاکا گفت که ما برای آزادی شما همه کاری کردیم اما آزادی شما نه دست ما بود و نه دست دولت! وی درباره علت بازداشت زاکا هم گفت که من هم در یک مستندی که در صداوسیما پخش شد از دلیل بازداشت ایشان باخبر شدم.
 
مولاوردی مشخصاً درباره علت بازداشت نزارزاکا می گوید اتهام انحراف مسیر زنان ایران در جهت اهداف کشورهای غربی به نظر بنده اتهام واهی بود که حتی دولت هم در جهت پیگیری وضعیت ایشان هم کاری نمی توانست انجام دهد./ دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر