کد خبر: 91356
A
دیده بان ایران:

ادعای تازه خبرگزاری فارس: عامل اعدام «نوید افکاری» رسانه ها بودند!

خبرگزاری فارس در ادعای عجیب و شائبه بر انگیز بدون توجه به محتوای دادگاه ها، اظهارات مقامات قضایی و پرونده نوید افکاری مدعی شده، طرح این موضوع در رسانه ها عامل اعدام افکاری بوده است.

ادعای تازه خبرگزاری فارس: عامل اعدام «نوید افکاری» رسانه ها بودند!

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری فارس در گزارشی پیرامون ماجرای اعدام «نوید افکاری» با اشاره به نقش رسانه های فارسی زبان و کاربران شبکه های اجتماعی نوشته است که: تغییر ماهیت پرونده از حقوقی به سیاسی، استخدام وکلایی عموما سیاسی و تلاش آنها برای بین‌المللی کردن پرونده و نادیده گرفتن حقوق خانواده مقتول سه عاملی است که پرونده‌های امثال نوید افکاری را به سمت قصاص سوق می‌دهند.

این خبرگزاری نزدیک به شخصیت های بانفوذ که بعضاً قبل از انتشار رای دادگاه و یا اعلام محکومیت شخصیت های سیاسی از محتوی پرونده اطلاع دقیق دارد با نام بردن از سه شخصیت معروف (بهنود شجاعی- شهلا جاهد و ریحانه جباری) که پرونده آنها با واکنش بسیار زیاد مردم و رسانه ها مواجه شده است می نویسد: معمولا روال بدین شکل است که وقتی فردی به قتل می رسد، همه دور خانواده مقتول جمع می‌ شوند و او را دلداری می‌دهند تا مرهمی بر آلام‌شان باشند. معمولا خانواده قاتل نیز به دلیل این اقدام ننگین نمی‌توانند در شهر یا محله خود سر بلند کنند ولی به لطف رسانه‌ها و نهادهای به اصلاح مدافع حقوق بشر این مسئله در بسیاری از پرونده‌های قصاص دقیقا برعکس اتفاق می افتد و  می‌توان گفت که به نعش مقتول نامردانه لگد می‌زنند.

همین موج سنگین رسانه‌ای که غمی مضاعف بر دل خانواده مقتول می‌گذارد، راه هرگونه رحم و بخشش را برآنان می‌بندد حال آنکه در حالت عادی و بدون جنجال رسانه‌ای بسیاری از احکام قصاص با بخشش اولیای دم ختم به خیر می‌شوند.

در بخشی از این گزارش خبرگزاری فارس مشخصاً به ماجرای اعدام «ریحانه جباری» اشاره می کند و از قول حسن تردست، قاضی بازنشسته‌ای که حکم قصاص «ریحانه جباری» را صادر کرده بود می نویسد: «اگر خانم جباری بر خلاف تعلیمات وکلای سیاسی‌منش خود (که با خوراک این‌گونه پرونده‌ها زمینه پذیرش پناهندگی سیاسی برای خود فراهم کرده‌اند)، از خود صداقت نشان می‌داد و می‌گفت که در شرایط روحی و روانی سخت دچار اشتباه شده و از کرده خود اعلام پشیمانی و طلب بخشش می‌کرد، مانند خیلی از پرونده‌ها می‌توانست رضایت اولیای دم را که دارای تمکن مالی هستند، بگیرد».

این خبرگزاری سرانجام با اشاره به پرونده نوید افکاری متهم به قتل حسن ترکمان می نویسد: در تحقیقات و در بررسی دوربین‌ها اثبات شد که این قتل توسط نوید انجام شده و حتی چندین شاهد هم هویت او را تایید کردند.

همچنین بررسی های مخابراتی انجام شده نشان دهنده انتساب جرم به نوید افکاری است و در لحظه وقوع جنایت بررسی‌های فنی حاکی از حضور داشتن تلفن همراه نوید افکاری در منطقه وقوع قتل است.

یکی از مواردی که جریان ضدانقلاب روی آن تاکید داشت، اعتراف تحت شکنجه بوده است که این ادعا بدوا در مرحله تحقیقات از سوی خانواده وی مطرح شده بود و بنا بر درخواست وکیل تعیینی وی دستور اعزام نوید افکاری به پزشکی قانونی صادر شد؛ اما نوید افکاری در حضور وکیل تعیینی خود اعلام کرد که شکنجه نشده است و  به پزشکی قانونی نمی‌رود که در این خصوص نیز صورتجلسه‌ای که به تایید وکیل وی رسیده موجود است.

همچنین نوید افکاری دارای وکیل تعیینی (وکیلی که از سوی خودش تعیین شده بود) بوده است و دادگاه رسیدگی به اتهامات نوید افکاری به صورت علنی برگزار شد و اعضای خانواده وی و وکیلش نیز در جلسه دادگاه حاضر بودند، بنابراین برگزاری دادگاه به صورت غیرعلنی و یا عدم حضور وکیل مدافع وی در دادگاه ادعایی کذب است و وی از تمامی حقوقی که متهمان بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری از آن ها برخورد هستند، برخوردار بود.

این خبرگزاری مطلع از پرونده های سیاسی همچنین در  گزارش خود با اشاره به نقش وکلا در چنین پرونده هایی که سیاسی می شوند هم می نویسد: حسن یونسی فرزند علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب وکالت پرونده نوید را برعهده می گیرد و طبق همه پرونده‌های مشابه، یک پرونده قتل تبدیل به پرونده‌ای سیاسی می شود و در کمال تعجب، رسانه‌های آن‌ور آبی خیلی زودتر از رسانه های داخلی از تحولات پرونده خبر دارند و خبر اختصاصی می زنند.

این رسانه در پایان گزارش خود با مقصر شمردن اطرافیان خانواده نوید افکاری به این نکته هم اشاره می کند که تنها رسانه‌ای که در این میان حاضر به مصاحبه با خانواده مقتول شد، صدا وسیما بود که البته گزارشی مفصل از اعترافات، فیلمی از لحظات پیش از قتل و سخنان خانواده مقتول منتشر کرد و به همین خاطر هم با هجمه گسترده رسانه‌های مدعی حقوق بشر و هشتگ های سازمان‌دهی شده مجازی مواجه شد.

البته خبرگزاری فارس به این موضوع اشاره نکرد که آیا اگر رسانه ای خواستار گفت و گو با خانواده ترکمان می شد آنها حاضر به نقل واقعه و جزییات آن می شدند یا خیر؟! و اگر موضوع اعدام تنها به خانواده ترکمان مربوط میشد پس ماجرای اتهام محاربه نوید که در حکم اولیه او آمده است چه بود.؟

 

نوید افکاری، ورزشکار ایرانی بود، که در سال ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت وصبح روز شنبه (۲۲ شهریور) در زندان عادل‌آباد اعدام شد.

کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، اعدام نوید افکاری را «اجرای حکم قصاص نفس» خواند و گفت: «حکم قصاص صبح روز شنبه ۲۲ شهریور پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد.»

این حکم در حالی اجرا شد که عمادالدین باقی، بنیانگذار کمیته دفاع از حقوق زندانیان، در انتقاد از اجرای حکم قصاص نوید افکاری نوشت: «وظیفه شرعی و قانونی دستگاه قضایی تمهید جلب رضایت از اولیای دم است... علیرغم اطلاع مقامات قضایی از تلاش‌‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده با خانواده اولیای دم و مذاکره روز یکشنبه ۲۳ شهریور از سوی دو خانواده با حضور عده‌ای از موجهین شهر... نوید افکاری به وسیله کسانی که می‌خواهند با این روش‌ها اقتدارنمایی کنند اعدام شد.»

نوید افکاری به اتهام قتل حسن ترکمان، کارمند حراست اداره آبفای شیراز و همچنین اتهام محاربه به «دو بار اعدام» محکوم شده بود ولی برخی از حقوقدانان و فعالان مدنی معتقد بودند پرونده وی دارای ابهاماتی است.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر