کد خبر: 91552
A

یوسف مولایی: ماشه فعال نمی‌شود اما برای این که نباید جشن گرفت!

کارشناس حقوق بین الملل: درباره مکانیسم ماشه و امکان فعال کردن آن از سوی آمریکا خیلی صحبت شده اما خلاصه همه آن‌ها این است که ماشه فعال نمی‌شود برای اینکه اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت مخالف هستند و اصلا تشکیل جلسه داده نمی‌شود که بخواهد به نتیجه برسد.

یوسف مولایی: ماشه فعال نمی‌شود اما برای این که نباید جشن گرفت!

به گزارش دیده بان ایران؛ همه نگاه‌ها به ینگه دنیاست تا ببینیم این ماشه را بلاخره می‌چکاند یا نه. البته آقای روحانی از چند روز قبل تبریک گفت و این پیروزی را قطعی دانست. از آنجایی که پیش‌بینی‌هایش معمولا برعکس از آب درمی‌آید اما هنوز جای نگرانی هست. کارشناسان و تحلیل‌گران اما از جهتی با روحانی و همکارانش در دولت هم نظر هستند و معتقدند که امریکا از لحاظ حقوقی ابزاری برای فعال کردن مکانیسم موسوم به ماشه ندارد. این تحلیل‌گران اما به موضوعی اشاره می‌کنند که آقایان مسئول معمولا با مردم در میان نمی‌گذارند و آن هم فشارهای سیاسی و حتی احتمال ترغیب شدن آمریکا به حمله نظامی است.


یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل در همین رابطه گفت: «درباره مکانیسم ماشه و امکان فعال کردن آن از سوی آمریکا خیلی صحبت شده اما خلاصه همه آن‌ها این است که ماشه فعال نمی‌شود برای اینکه اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت مخالف هستند و اصلا تشکیل جلسه داده نمی‌شود که بخواهد به نتیجه برسد. درباره تحریم‌های شورای امنیت هم از همین طور است. اعضای شورای امنیت به خصوص کشورهای اروپایی و چین و روسیه حاضر نیستند که خلاف برجام عمل کرده و از امکانات خود علیه ایران استفاده کنند».


وی افزود: «با این وجود نباید برای این نتیجه طبل پیروزی به صدا درآورد و این رویکرد بیشتر تبلیغاتی است. چون موفقیت و پیروزی برای ما زمانی است که بساط کل تحریم‌های آمریکا برچیده شود و ما تحت فشارهای حداکثری و اقتصادی نباشیم».


مولایی ادامه داد: «شورای امنیت 15 عضو دارد و آمریکا فقط یکی از 5 عضو دائم است. بنابراین آمریکا برای اینکه بتواند از مکانیسم و ظرفیت شورای امنیت علیه ما استفاده کند باید کل جامعه جهانی را علیه ما فعال کند اما وقتی بخواهد از قدرت فردی خود در جهت تحریم‌های یکجانبه و ثانویه استفاده ، فقط مساله قدرت آمریکا مطرح است. آمریکا هم تاحالا نشان داده که از نظر اقتصادی آنقدر قدرت دارد که ما را تحت فشار قرار دهد. لذا اگر آقای روحانی می‌خواهد جشن بگیرد باید برای برچیده شدن بساط تحریم‌ها جشن بگیرد».


حسن بهشتی‌پور، دیگر کارشناس مسائل بین‌المللی هم همین نظر را دارد اما گزینه جنگ را هم در نظر می‌گیرد. او پیش‌تر در گفت‌وگویی گفته بود: «به هر حال آمریکا نمی‌تواند قطعنامه‌های علیه ایران را برگرداند. هر کاری توانسته تا حالا کرده و راه دیگری ندارد مگر آنکه بخواهد وارد جنگ شود».


وی در پاسخ به اینکه این احتمال چقدر است، گفت: «در شرایط کرونایی که امریکا ظرف چند ماه ۴ برابر کشته‌های جنگ ویتنام، قربانی داشته و با توجه به در پیش بودن انتخابات بعید است که وارد جنگ شود. زیرا شروع چنین جنگی دست خودش است، اما پایان آن دست خودش نیست. ضمن اینکه افکار عمومی دنیا با او همراه نیست و مشکلات اقتصادی آمریکا نیز مانع دیگری سر راهش است».
بهشتی‌پور با تاکید براینکه پیش بینی صددرصد ممکن نیست، گفت: «وقتی همه این را کنار ببینیم، احتمال ورود آمریکا به جنگ بسیار اندک است».


به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که زور ترامپ بیشتر است یا زور حقوق بین‌الملل. به این معنی که اگر ترامپ به خاطر قواعدی که دست و پایش را بسته تواند مکانسیم ماشه را فعال و قطعنامه‌های علیه ایران بازگرداند، در گام بعدی چه خواهد کرد؟ و سوال مهم‌تر اینکه اقدام بعدی او هنوز هم جای تبریک و شادمانی برای آقای روحانی می‌گذارد یا زندگی را از اینکه هست به کام مردم ایران تلخ‌تر می‌کند؟

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر