کد خبر: 91617
A
دیده بان ایران:

مخاطب امروز سخنان آیت الله خامنه ای چه کسانی بودند؟/ چه کسانی دوست دارند جنگ را تحریف کنند؟

طی این سالها طیف موسوم به تندروهای انقلابی بارها با پیش کشیدن موضوع پایان جنگ سعی کردند تا میرحسین موسوی و آیت الله هاشمی را مقصر خوراندن جام زهر به امام معرفی کنند.

مخاطب امروز سخنان آیت الله خامنه ای چه کسانی بودند؟/ چه کسانی دوست دارند جنگ را تحریف کنند؟

«در همان ایام دفاع مقدس من خودم از برخی شخصیت‌های طراز اول امروز شنیدم که می‌گفتند که ما تا کی باید با آمریکا بجنگیم! همین‌ها طراحی کردند و جام زهر را به امام نوشاندند و الان هم به این کار افتخار می‌کنند.»

به گزارش دیده بان ایران؛ این جملات آیت ا... مصباح یزدی است که دی ماه سال 95 بیان شد و بار دیگر روایتی عجیب از «جام زهر» را بیان کرد. روایتی که در دیدار مجازی امروز آیت الله خامنه ای با یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس اینگونه بیان شد: قبول قطعنامه که امام از آن به عنوان جام زهر یاد کردند، مدبرانه بود، اگر مدبرانه نبود امام آن را نمی‌پذیرفت.

طی این سالها طیف موسوم به تندروهای انقلابی بارها با پیش کشیدن موضوع پایان جنگ سعی کردند تا میرحسین موسوی و آیت الله هاشمی را مقصر خوراندن جام زهر به امام معرفی کنند. آیت الله مصباح یکی از همین افرادی بود که بارها و بارها این موضوع را در جمع هوادرانش عنوان کرد. تا جاییکه روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به یکی از همین اظهارت مصباح نوشت: «درست یادم هست که آن روز‌های سرد را فرمانده که از ستاد اهواز آمده بود با خواندن پیام فرمانده قدرتمند آن روز جنگ، آیت‌ا...‌ هاشمی رفسنجانی، به ترمیم روحیه رزمندگان پرداخت؛ همان فرماندهی که امروز «بدهکاران دیروز جنگ» به دنبال عامل نوشاندن جام زهر به امام در لباس او هستند. آنان که به دنبال مقصرند، اگر جلو آینه بایستند مقصر را خواهند یافت که اگر آن روز پای کار بودند، اگر خود را از قم و تهران و مشهد آن طرف‌تر می‌رساندند، ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد... حداقل با چند سخنرانی به یاری رزمندگان می‌آمدند؛ نه این که همه سخنرانی‌های شهادت‌طلبانه‌شان و تکریم جهادشان تاریخ سال‌های بعد از دفاع مقدس را داشته باشد!» البته تنها روزنامه جمهوری اسلامی نبود که به اظهارات مصباح یزدی واکنش نشان داد. آیت‌ا... محسن غرویان هم به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «از نظر من امام خمینی (ره) کسی نبودند که کسی بتواند به ایشان جام زهر را بنوشاند یعنی ایشان خود قوی‌تر از اینها بودند و اراده بالاتری داشتند. کسی قدرت این که جام‌ زهر را به امام خمینی (ره) بنوشاند، نداشت. ایشان خود به این نتیجه رسیدند که قطعنامه به مقتضای مصلحت جامعه است. شرایط زمان و مکان را لحاظ کردند و قطعنامه را پذیرفتند. این جام زهر توسط کسی به امام خورانده نشد، اگر این طور بود که ایشان می‌گفتند که جام زهر را به من خوراندند.»

روایت‌هاشمی از جام زهر

لازم به یادآوری است که برخی جملات آیت‌ا...مصباح یزدی درباره جام زهر را کنایه‌ای به مرحوم آیت‌ا...‌ هاشمی می‌دانند؛ یعنی شخصیتی که در زمان جنگ جامه فرماندهی بر تن داشت. اما آیت‌ا...‌ هاشمی این ادعا را رد می‌کند؛ چنان‌ که در گفت و گویی با اشاره به دوران انتهایی دفاع مقدس صراحتاً توضیح داده بود: «وقتی برای خداحافظی خدمت امام آمدم و وضع جبهه را توضیح دادم، این نظر را مطرح کردم که ما باید ضربه محکمی داخل خاک عراق به نیروهای عراقی بزنیم و نقطه مهمی از عراق را بگیریم و بعد بگوییم که مذاکره می‌کنیم، سپس جنگ متوقف شود تا حقمان را بگیریم و این نظر را دادم که باید جاهایی از عراق را بگیریم که باعث شود عراق از خلیج فارس دور بماند و از دریا و نفت محروم شود و در این زمان شروع به مذاکره کنیم تا صدام محاکمه شود و خسارت‌های ما را بدهد. در آن ملاقات امام پس از صحبت‌های من نگاهی به من کردند و لبخند خاصی زدند و جواب من را ندادند اما گفتند که به برکت خدا بروید تا ببینیم چه می‌شود.»

او با اشاره به این که سران قوا با امام (ره) جلسه‌ای داشته‌اند، گفت: «وقتی شرایط را برای امام توضیح دادیم و امام (ره) قطعنامه را پذیرفتند از آن تعبیر به جام زهر کردند و از ما خواستند تا این موضوع را به مردم بگوییم اما وقتی دیدند این کار از ما ساخته نیست، خودشان بیانیه دادند و پس از دو، سه ماه که جنگ پایان یافت، وقتی خدمت امام (ره) رسیدم، به من فرمودند جام زهر آن روز برایم تلخ بود اما امروز برایم شیرین شده است چون ما کارمان را خوب انجام داده‌ایم و خداوند نصرتی را که وعده داده بودند، عنایت کردند.»

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر