کد خبر: 91664
A

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: همکاری ایران با چین و روسیه باید تقویت شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معتقد هستیم متناسب با کار آمریکایی‌ها باید اقدام بازدارنده طراحی شود به همین علت مسئولیت طراحی این اقدام با مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: همکاری ایران با چین و روسیه باید تقویت شود

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل عمویی با اشاره به رفتار آمریکا در قبال ایران اظهار کرد: آمریکا با سوء‌استفاده از برخی بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران نقض اساسی در توافق هسته‌ای داشته و به تبع آن باید قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران مجدد فعال شود.

وی ادامه داد: این حرف‌های آمریکا ادعای بلاوجه بوده و مبنایی ندارد و همانطور که همه دیدند، ۱۳ عضو شورای امنیت این موضوع را نپذیرفتند و این ادعای آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از کشورها بیانیه مشترکی داده و ادعای آمریکایی‌ها را رد کردند، افزود: در همین چهارچوب باید بگوییم گویا آمریکایی‌ها در دنیای موازی زندگی می‌کنند و فکر کردند، توانسته‌اند مکانیزم ماشه را بچکانند، در حالی که از نظر ما مکانیزم ماشه فعال نشده و باروت خیسی  در آن بوده که اثری نداشته است.

آمریکایی‌ها سعی می‌کند تحریف و تفسیر خود را معتبرسازی کنند

وی با تأکید بر اینکه ما معتقد هستیم که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند تحریف و تفسیر خود درباره برجام اعتبار ببخشند، گفت: ممکن است آمریکایی‌ها طرح‌هایی مدنظر قرار دهند تا بتوانند بر ادعاهای بی‌اساس علیه منافع ما اقداماتی را انجام دهند که در همین چهارچوب امروز رئیس مجلس کمیسیون امنیت ملی را مکلف کرد که ضمن رصد این شکست حقوقی ایالات متحده مورد به مورد بررسی‌هایی را در دستور کار قرار دهد تا اگر آمریکایی‌ها دست به اقداماتی در جهت معتبرسازی این تفسیر غلط زدند واکنش مناسبی داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون در بین نمایندگان در حدود ۶ الی ۷ ایده مطرح برای مقابله با اقدامات آمریکا مطرح شده است، افزود: ما در همین چهارچوب روز گذشته جلسه غیر رسمی در کمیسیون امنیت ملی برگزار و نظرات کارشناسان امر را احصا کردیم.

متناسب با اقدام آمریکایی‌ها باید اقدام بازدارنده طراحی شود

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم متناسب با اقدام آمریکایی‌ها باید اقدام بازدارنده طراحی شود که مسئولیت طراحی این اقدامات و الزام قانونی بخشیدن به آن‌ها مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که کمیسیون با تجمیع این نظرات طرح را به صحن ارسال می‌کند.

عمویی با بیان اینکه این بار شاهد تصمیم نهایی از سوی دولت و مجلس در مقابل اقدامات آمریکا خواهیم بود، افزود: تصمیم متناسب و در واکنش به اقدام آمریکایی‌ها در دستور کار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها مدتی است که در تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها در قالب کمپین کارزار فشار حداکثری به صورت یک‌جانبه هستند، گفت: اقداماتی که آمریکایی‌ها علیه ملت ما مانند اقدام ناجوانمردانه در ترور سردار سلیمانی انجام دادند، واکنش‌هایی در مقاطع مختلف به همراه داشته است.

آمریکا دیگر همراهی ندارد

وی با بیان اینکه زیاده‌خواهی آمریکا و دولت ترامپ برای همه روشن و شفاف شده و خیلی از کشورها با این حرکت‌ها دیگر همراهی نمی‌کنند، بیان کرد: به هر حال این نافی اقدامات طراحی شده از جانب جمهوری اسلامی نبوده، مجموعه دستگاه‌های مختلف کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای مسلح در این زمینه فعال شده و مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به شان و جایگاهی که در مباحث قانون‌گذاری و تقنینی کشور دارد به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر در این مسیر فعال خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در حال حاضر درباره ادعای خود در خصوص فعال شدن مکانیزم ماشه تنها هستند و هیچ کشوری با آن‌ها همراهی نمی‌کنند، افزود: در شورای امنیت ۱۳ کشور با این ادعا مخالفت کرده و یک کشور نیز از مجموع ۱۵ کشور سکوت کرده است.

وی ادامه داد: ما اجازه نخواهیم داد که تنهایی آمریکا از بین رفته به بیش از این کشور سرایت کند از این رو در واکنش به این منتظر هستیم که ببینیم چه اقداماتی صورت می‌گیرد تا در واکنش به آن اقدامات متناسب طراحی شود.

اقدامات آمریکا علیه ایران وجاهت ندارد

عمویی افزود: از دید ما این نوع اقدامات آمریکا وجاهت قانونی نداشته و  نهادهای بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی نیز آمریکایی‎‌ها را در اعمال تحریم‌ها علیه ایران محکوم کرده است.

وی با بیان اینکه نوع عملکرد دولت ترامپ بیشتر برای مسائل داخلی بوده و اکنون نیز ما فکر می‌کنیم ترامپ در پی عکس یادگاری برای انتخابات است، گفت: این عکس از دید ما خیلی تار و مبهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ایده‌هایی موجود بیشتر در چارچوب اقدام متناسب علیه آمریکا است، افزود: ما به صورت کلان‌تر راهبردها را برای سیاست خارجی کشور احصا می‌کنیم و در تلاش هستیم تا در مقابله با فشارهای ایالات متحده و همراهی برخی از نهادهای غربی با آن راه‌های کلان‌تر را برای حل مسائل پیدا کنیم.

ایران باید وارد فاز ارتباط‌گیری با کشورهای همسایه شود

وی با بیان اینکه ایران باید با کشورهای دیگر ارتباط تجاری برقرار کند، خاطرنشان کرد: نمونه راهبردهایی که مدنظر قرار گرفته توجه به همسایگان است زیرا ایران از موقعیت همسایگی با ۱۵ کشور با جمعیت بیش از ۵۰۰ میلیون برخوردار است که می توانیم با آن‌ها توسعه روابط داشته باشیم.

عمویی افزود: سهم جمهوری اسلامی در تجارت با این کشورها چیزی بین ۲ تا ۳ درصد است که باید با جدی شدن روابط آن را افزایش دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه همکاری‌ها باید با کشورهای آسیایی افزایش یابد، گفت: چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر ظرفیت‌های خوبی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارند که باید همکاری با آن‌ها تقویت شود زیرا توجه به این کشورها می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دولت‌ها نسبت به فشارهایی که آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر علیه آن‌ها ایجاد می‌کنند آماده افزایش همکاری با کشورهای مستقل هستند، افزود: ما نیز ارتباط با چنین کشورهایی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

تفاوتی در عملکرد حزب جمهوری‌خواه یا دمکرات وجود ندارد

عمویی در پاسخ به این سؤال که روی کار آمدن بایدن می‌تواند تحولی در روابط ایران و آمریکا ایجاد کند یا خیر، گفت: واقعیت این است که جمهوری‌خواه‌ها و دمکرات‌ها سیاست‌ها و اهداف یکی و واحدی علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند و تنها اختلاف نظر آن‌ها در تاکتیک‌ها است.

وی با اشاره به بیانیه اخیر بایدن که در «سی.ان.ان» منتشر شد، افزود: اخیراً بیانیه‌ای بایدن در سی.ان.ان مبنی بر اعمال فشار بر ایران منتشر شد که نشان داد آنها در اهداف و رویکردها علیه ایران اختلاف زیادی ندارند و همانقدر قائل به دشمنی با ملت ما هستند که تیم ترامپ دنبال می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جو بایدن از دید خود ادعا کرده که روش‌های هوشمندتری را برای دشمنی با ایران در پیش خواهد گرفت از این رو تفاوت چندانی بین این جناح‌ها دیده نمی‌شود.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر