کد خبر: 9170
A

مروری بر روزنامه های دوشنبه ۲۹ آذرماه

روزنامه های امروز گفت و گوهای هسته ای میان ایران و آژانس با حضور آمانو را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، موضوع عملکرد صدا و سیما در قبال دولت و همچنین انتخابات و اعلام رشد اقتصادی کشور، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های دوشنبه ۲۹ آذرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز موضوع دیدارهای آمانو با مقامات ایرانی را در کانون توجه قرار داده اند

 
 
 
 

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «روز پرکار «آمانو» در تهران» با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات کشورمان دیدار و مذاکره کرد نوشت: «وکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی  اتمی در بحبوحه اختلاف ایران و امریکا بر سر تمدید یک قانون تحریمی از سوی واشنگتن به تهران سفر کرد و به دیدار مقامات بلندپایه کشورمان شتافت. حضوری که به واسطه بالا گرفتن اختلاف نظرها و فرمان جدید روحانی به سازمان انرژی اتمی برای کلید زدن تحقیق و بررسی یک برنامه جدید هسته‌ای در برابر قانون تحریم‌های آیسا اهمیتی دوچندان می‌یابد.

چنانکه آمانو این بار مأمور به ارسال این پیام از جانب تهران به کشورهای طرف توافق هسته‌ای بویژه امریکا شد که ایران به اما و اگرهای واشنگتن در روند عملیاتی شدن برجام تنها به اعتراض بسنده نکرده و گامی متناسب و متناظر با تحریم‌هایی که قانونی شدن آن نقض محتوایی برجام به حساب می‌آید، برداشته است. در این میانه حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی به عنوان مرجعی که گزارش‌های نظارتی‌اش تاکنون بر پایبندی تمام و کمال ایران به تعهدات برجامی آن مهر تأیید زده، می‌تواند فرصت خوبی باشد تا با جدی گرفتن هشدارهای تهران، دستور جدید روحانی را برای مسئولان کاخ سفید رمزگشایی کند. آمانو در حالی در سفر یک روزه‌اش به ایران، با رئیس جمهوری، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار کرد که از او خواسته شد ملاحظات سیاسی را در ارزیابی فنی‌اش بر روند نظارت برجام کنار بگذارد و بیطرفانه به قضاوت اجرایی شدن تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای بنشیند.»

روحانی دستور غنی سازی 90 درصد داده است؟!/ داستان پردرد گرفتن ویزا/ اولین گفته‌های جنتی پس از استعفا 
 

روزنامه جوان در گزارشی با اشاره به اظهارنظر صالحی بعد از دیدار با آمانو با عنوان «صالحی: دستور روحانی غنی‌سازی تا 90درصد است » نوشت: «رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی  در مورد دستور رئیس‌جمهور برای تحقیق و تولید ‏پیشران‌ها و اینکه در دیدار با آمانو  این بحث مطرح شد، گفت: در مورد این موضوع سه ماه فرصت داریم که این مسئله را بررسی ‏کنیم و این مسئله ساده‌ای نیست که بخواهیم امروز تصمیم بگیریم و فردا عملیاتی کنیم. ‏ وی توضیح داد: این بحث بسیار مهم فنی است، ولی به طور معمول غنای این محرک‌ها از 5 درصد کمتر و تا 90 درصد هم ‏است و این بسته به نوع محرک دارد که برای چه منظور و مدت زمانی استفاده شود، مثلاً شما تعویض سوخت را طولانی بکنید ‏غنا بالا می‌رود و اینها مطالب تخصصی و فنی است که ما قطعاً در چارچوب برجام و در چارچوب موافقتنامه‌های پادمانی آنها را ‏انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری انجام نخواهیم داد.»

انتقاد و حمایت از صدا و سیما

روحانی دستور غنی سازی 90 درصد داده است؟!/ داستان پردرد گرفتن ویزا/ اولین گفته‌های جنتی پس از استعفا 
 

روزنامه آفتاب یزد امروز تیتر اول خود را به موضوع عملکرد صدا و سیما اختصاص داده است. آفتاب یزد در این گزارش با عنوان «غشبزرگ به سمت راست» هفت برنامه گفت وگو با محور سیاسی و اجتماعی را در صدا و سیما از اول فروردین امسال تا پانزدهم آبان ماه بررسی کرده و نتیجه گرفته که در این برنامه ها اکثر کسانی که به عنوان کارشناس شرکت داشته اند، از جناح راست بوده اند؛ بدین معنا که در ۱۱۷ برنامه هفتاد و سه چهره راست ۱۳۴ بار حاضر شده اند، در حالی که فقط ۱۳ میهمان اصلاح طلب در ۱۷ نوبت در این برنامه ها بوده اند. غش کردن صدا و سیما به جناح راست، باعث شده که حضور مخالفان دولت هشت برابر اصلاح طلبان بوده است.

 

با این حال، روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به قلم محمد صرفی با عنوان «یک نقد و هفت خوان!» به حمایت از صدا و سیما پرداخته و نوشت: «اگر سخنرانی بدون مجوز کسی در جایی لغو شد باید هیاهو به راه انداخت و از شرمساری دم زد اما اگر ده‌ها هموطن در آتش بی‌کفایتی عده‌ای سوختند و بر دل کشوری داغی ماند، باید فلان آقای متخصص در امور لابی پارلمانی را گسیل کرد تا امضا و رای نمایندگان را پس بگیرد، مبادا بر دامن خود ژنرال پندارها گرد بی‌کفایتی بنشیند.»

داستان پردرد گرفتن ویزا

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان « بازار سیاه ویزا » از مشکلات ایرانیان برای دریافت ویزا از سفارتخانه‌های خارجی گزارش می‌دهد. این روزنامه در بخشی از این گزارش نوشت: «رفتار نامناسب با مسافران ایرانی نه‌ تنها در سفارتخانه‌ها که در پروازهای خارجی و فرودگاه‌های کشورهای خارجی سال‌هاست تجربه مشترک بسیاری از مسافران است، تجربه‌هایی که گاهی می‌تواند تمام لذت یک سفر را در روزهای پایانی و مسیر بازگشت به نقطه صفر برساند. اینها تنها بخشی از ماجراست و بخشی از مصایب مسافرت در ایران از نوع خارجی‌اش پیش از سفر و در فرآیند دریافت ویزاست که گریبان مسافران را می‌گیرد. سفارتخانه‌های خارجی مسافران را مجبور می‌کنند در صف‌های طولانی چه در سرما و چه در گرما پشت در سفارتخانه‌ها بایستند، وجوهی که از آنها دریافت می‌کنند حتی در صورت عدم صدور ویزا هرگز به آنها بازگردانده نمی‌شود و مجموعه‌ای از مشکلات دیگر که خیلی‌ها را از سفر خارجی منصرف می‌کند یا فرصتی برای دلالان ویزا ایجاد کرده که بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. جدا از افرادی که به دلیل سهولت کار راضی‌اند مبلغی را پرداخت کنند اما برای دریافت ویزایشان زودتر به نتیجه برسند، بخشی از مشتریان دلالان وقت و ویزا در تهران همان کسانی هستند که آشنایی چندانی با اینترنت و فرآیند وقت گرفتن و ارسال فرم‌های آنلاین ندارند و حرف‌هایشان رنگ‌وبوی استیصال دارد در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبلیغات برای تقاضای ویزای تضمینی هیچ وجاهت قانونی ندارد.

 روحانی دستور غنی سازی 90 درصد داده است؟!/ داستان پردرد گرفتن ویزا/ اولین گفته‌های جنتی پس از استعفا

آنها آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی را از تبلیغات با این مضمون منع کرده‌اند چرا که به گفته آنها صدور ویزا توسط کشورهای اتحاد شینگن موضوعی نیست که بتوان آن را ضمانت کرد و چنین تبلیغاتی جز این‌که درنهایت منجر به افزایش شکایت‌های حقوقی از دفاتر خدمات مسافرتی و نارضایتی مشتریان شود، حاصلی ندارد اما سوی دیگر و در بازار مشتریان عمدتا به دنبال تضمین هستند. هر تضمینی که آنها را مطمئن کند می‌توانند مهر و ویزای شینگن را در پاسپورت‌هایشان داشته باشند. بسیاری از آنها زیروبم‌ها و فرازوفرودهای بازارهای سیاه ویزای کشورهای خارجی را نمی‌شناسند، با ساده‌ترین وعده‌ها جذب افرادی می‌شوند که تنها با یک شماره تلفن ایرانسل و البته وعده‎‌هایی باورنکردنی کلاه خیلی‌ها را پشت در سفارتخانه‌ها یا از طریق تبلیغات روزنامه و اینترنت برداشته‌اند و حالا خیلی‌وقت است که دیگر از دسترس خارج شده‌اند و در این میان البته آنچه به جایی نمی‌رسد فریاد اعتراض مسافرانی است که همچنان حداقل حقوق و شأنشان به‌عنوان یک مسافر چه در فرآیند صدور ویزا و چه در دیگر مراحل سفر به رسمیت شناخته نمی‌شود.»

کاریکاتور از روزنامه شهروند

روحانی دستور غنی سازی 90 درصد داده است؟!/ داستان پردرد گرفتن ویزا/ اولین گفته‌های جنتی پس از استعفا 
 

اولین گفته‌ها پس از استعفا

روزنامه اعتماد در گفت و گو با علی جنتی با تیتر « اولین گفته‌ها پس از استعفا » به نقل از وی مطالب زیادی را بیان کرده است. در ادامه خلاصه ای از مهمترین حرف های جنتی را ملاحظه می نمایید؛

روحانی دستور غنی سازی 90 درصد داده است؟!/ داستان پردرد گرفتن ویزا/ اولین گفته‌های جنتی پس از استعفا 
 

می‌خواستند بروم، رفتم

روحانی تمایل نداشت بروم

باید از سلطان آواز ایران حمایت شود

اطلاع دارم که اتاق‌های فکر علیه ارشاد فعالند

٨٠٠ امام جمعه، برای هدایت جامعه چه کرده‌اند؟

آنقدر نیرو دارند که هر شب، ١٠٠ تئاتر را می‌بینند

نام ٥٠ ناشر را داده بودند که ممنوع‌الفعالیت هستند

اهالی فرهنگ با وزارت ارشاد قطع رابطه کرده بودند

کسی معترض مجوز تک‌خوانی زنان دردولت قبلی نشد

از اتهام زنندگان شکایت نمی‌کنم، «ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا!»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر