کد خبر: 91734
A

سفیر سابق ایران در فرانسه: باید نازنین زاغری و عادلخواه را مبادله کنیم/ موضوعی به نام دوتابعیتی نداریم

ابوالقاسم دلفی گفت: نازنین زاغری و عادلخواه کسانی هستند که بنا به پرونده‌های قضائی موجود، جرائمی در جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده‌اند و دادگاه‌های صالح آنها را محاکمه کرده و رأی صادر کرده‌اند.

 سفیر سابق ایران در فرانسه: باید نازنین زاغری و عادلخواه را مبادله کنیم/ موضوعی به نام دوتابعیتی نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالقاسم دلفی که بین سال ۹۶ و ۹۷ سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه بود و پیش‌تر یعنی سال ۷۹ تا 84 نیز سفیر ایران در بروکسل بود درباره تاثیر وضعیت نازنین زاغری، پرونده خانم عادل‌خواه و دیگران در این سال‌ها روی رابطه ایران و انگلیس و فرانسه گفت: 

در درجه اول لازم است به این نکته اشاره کنم که از نظر قوانین در جمهوری اسلامی ایران، موضوعی به‌عنوان اتباع دوتابعیتی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران فقط تابعیت ایرانی را برای اتباع خودش رسمی تلقی می‌کند. البته کشورهای مختلف در دنیا و به‌ویژه اروپایی‌ها به تک‌تابعیتی مانند ما نگاه نمی‌کنند و بعضا هستند کسانی در این کشورها که سه یا بیشتر تابعیت دارند. نکته بعدی اینکه در جمهوری اسلامی ایران هرکسی دچار خلاف و مشکلی شود، قانون و مقررات باید توسط دادگاه‌های صالح به این امر رسیدگی کند. افرادی که شما یاد کردید کسانی هستند که بنا به پرونده‌های قضائی موجود، جرائمی در جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده‌اند و دادگاه‌های صالح آنها را محاکمه کرده و رأی صادر کرده‌اند. این افراد چون در کشورهای دیگری هم تابعیت دارند مانند فرانسه و انگلیس این کشورها پیگیر منافع و وضعیت اتباع خودشان هستند. اگر به سابقه این موضوع اختلاف‌برانگیز در روابط دو کشور برگردیم، تا‌به‌حال راه‌حل‌های مختلفی برای خروج از این مشکل وجود داشته، چرا‌که بعضا برخی اتباع ما را به بهانه‌های مختلف در کشورهای مختلف دستگیر کردند، به‌ویژه در ارتباط با تحریم، اتهاماتی مبنی بر اینکه این افراد و ایرانی‌ها تلاش می‌کردند تحریم را دور بزنند در دادگاه‌های این کشورها یا به درخواست آمریکا مورد محاکمه قرار گرفتند؛ بنابراین راه‌حلی که در سال‌های گذشته برای این‌گونه پرونده‌ها و مشکلات بین کشور ما و بسیاری از کشورها حتی با ایالات متحده عملیاتی بوده، مبادله این افراد بوده که انجام شده و همواره هم مذاکرات بین کشورها مستقیم یا از طریق واسطه انجام می‌گیرد تا مبادله آنها صورت بگیرد. در هر حال وجود چنین پرونده‌هایی در روابط کشورها تسریع‌کننده و فراهم‌کننده وضعیت همکاری برای کشور ما و دیگر کشورها نیست، بودن اتباع ما هم در کشورهای مختلف و زندانی‌بودن آنها هم برای خانواده‌هایشان و برای بستگانشان و برای کشور امتیازی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین بهترین راه‌حل، مذاکره و پیداکردن راه‌حلی برای مبادله این افراد است تا پرونده روابط از این‌گونه گرفتاری‌ها خلاص شود.

برخی سفرای اروپایی سابق در مصاحبه‌ها یا توییت‌هایشان از این سخن گفته‌اند که رابطه ایران و اروپا منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست. هر گزینه‌ای در انتخابات آمریکا که پیش‌رو باشد می‌تواند روی رابطه ایران و اروپا هم تأثیر بگذارد؟ مثلا انتخاب دوباره ترامپ و تعیین‌تکلیف برجام، انتخاب بایدن و تلاش برای بازگشت به برجام؟
اینکه معتقد باشیم انتخابات آمریکا تعیین‌کننده سرنوشت ما و آینده کشور خواهد بود، موضوع بسیار بی‌پایه و اساسی است که فکر نمی‌کنم کسی آن را به‌صورت جدی مد نظر داشته باشد. البته از این منظر که رئیس‌جمهور آینده آمریکا ممکن است در نگاهش نسبت به روابط با دنیا به گونه دیگری برخورد کند، حتما باید در محاسبات مدنظر باشد. این‌طور نیست که آقای بایدن و آقای ترامپ سیاست‌هایشان در چهار سال آینده حکومت آمریکا شبیه هم باشد. ما چون تجربه کارکردن با رؤسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه را در سال‌های گذشته در آمریکا داشتیم، علی‌الاصول باید ظرفیت و توانایی رویارویی با هرگونه شرایط که در آمریکا به وجود می‌آید، داشته باشیم و از قبل خود را آماده آن کرده باشیم. روابط ما و اروپا در موضوع برجام تشابهاتی با همدیگر پیدا کرده از جمله اینکه هردو طرف با مواضع ترامپ در قبال برجام موافق نیستند بنابراین از این منظر تغییر در ریاست‌جمهوری آینده آمریکا می‌تواند به حل مشکلی مشترک بین ما و اروپا کمک کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر