کد خبر: 91938
A
دیده بان ایران:

درخواست آیت الله سیستانی از نماینده سازمان ملل چه بود؟/ وقتی شریعتمداری از درک مطلب «مرجع بزرگ شیعیان» عاجز است

اظهارات جامع و روشن آیت الله سیستانی پس از گذشت دو هفته، امروز واکنش «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان که پیشتر رئیس جمهور فرانسه را برای دخالت در امور لبنان مورد سرزنش (!) قرار داده بود را به دنبال داشت.

درخواست آیت الله سیستانی از نماینده سازمان ملل چه بود؟/ وقتی شریعتمداری از درک مطلب «مرجع بزرگ شیعیان» عاجز است

به گزارش دیده بان ایران، 23 شهریورماه گذشته بود که سایت شفقنا از جزییات دیدار حضرت آیت الله سیستانی با خانم «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق خبر داد و نوشت که در این دیدار مرجعیت بزرگ عراق فرموده اند که" انتخابات پارلمانی که قرار است سال آینده در عراق برگزار شود، از اهمیت بالایی برخوردار است و باید شرایط ضروری را برای آن فراهم آورد که به نتایج آن درجه بالایی از اعتبار بدهد تا شهروندان را به مشارکت گسترده در آن ترغیب کند و برای این هدف باید مطابق با یک قانون منصفانه و عادلانه و به دور از منافع شخصی برخی فراکسیون‌ها و طرف‌های سیاسی انجام شود، همچنان که باید در مراحل مختلف برگزاری آن، روند شفافیت مراعات شود و نظارت و کنترل بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیات سازمان ملل متحد صورت گیرد."

اظهارات جامع و روشنی که پس از گذشت دو هفته، امروز واکنش «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان که پیشتر رئیس جمهور فرانسه را برای دخالت در امور لبنان مورد سرزنش (!) قرار داده بود را به دنبال داشت.

شریعتمداری که مطابق مانفیست خود و روزنامه اش دخالت در امور سیاسی عراق، لبنان، یمن و سوریه را حق طبیعی روزنامه اش می داند اما اظهار نظر یا دخالت هیچ کشوری را درباره مسائل ایران بر نمی تابد در یادداشت امروز خود با انتقاد از اظهارات مرجع عالیقدر نجف نوشت: روز ۲۳ شهریور ماه، حضرت آیت‌الله سیستانی یکی از مراجع عالیقدر و فرهیخته شیعیان، خانم «جینین هینیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق را در دفتر خود به حضور پذیرفتند و مواضع ارزشمند خویش در امور عراق را که حاکی از نگاه عالمانه و گره‌گشای معظم‌له درباره مسائل جاری عراق بود با ایشان در میان گذاشتند. تاکید بر شفافیت و سلامت انتخابات پارلمانی پیش‌روی، ضرورت مبارزه جدی با فساد، اجتناب از گزیده‌گرایی و تبعیض، مجازات عادلانه مفسدان در هر جایگاهی که قرار دارند، اعمال حاکمیت دولت و پرهیز از ایجاد قلمرو‌ها و مناطقی تحت عناوین مختلف و خارج از قوانین جاری کشور‌، مجازات عوامل ترورهای اخیر و...

حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزّه) در این دیدار از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواستند که انتخابات پارلمانی عراق تحت نظارت نمایندگانی از سازمان ملل متحد انجام پذیرد! که با عرض پوزش باید به محضر ایشان عرضه داشت این درخواست اولاً؛ دون ‌شأن و جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت‌الله سیستانی است. در واقع این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد و ثانیاً؛ با جایگاه و منزلت عراق به عنوان یک کشور مستقل که استقلال و آزادگی خود را با ایثار‌ها، از خودگذشتگی‌ها، خون‌دادن‌ها و خون‌دل خوردن‌های مردم شریف و مخصوصاً جوانان غیور آن سرزمین مقدس به دست آورده است، همخوانی ندارد. دعوت از سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات یک کشور، اعلام ورشکستگی آن کشور، بدبینی به ملت و خوشبینی به بیگانگان است و بدیهی است که این دو مقوله از ساحت‌قدسی حضرت آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر جهان تشیع به دور است.

انتقاد حسین شریعتمداری خطاب به آیت الله سیستانی در شماره امروز روزنامه اَش در حالی منشر شد که سایت شفقنا درباره این نوع نتیجه گیری برخی افراد تندرو و بدون نام بردن از شخص خاصی نوشت: در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی پس از ملاقات با خانم «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق آمده بود: (باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات)، روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت گیرد).

ولی بعضی اینگونه برداشت نموده اند که حضرت آیت الله سیستانی خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده اند! واز این درخواست انتقاد نموده اند، در حالیکه بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات  توسط سازمان ملل سخن نمی گوید بلکه از  هماهنگی نظارت با ضوابط  سازمان ملل سخن می گوید،  ومعنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی ها صورت گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر وضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد، تا جای هیچگونه اعتراض وایراد از طرف بعضی گروه های ذی ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر