کد خبر: 92539
A

فعال سیاسی اصولگرا: ترکیه می خواهد امپراتوری عثمانی را دوباره برپا کند/ می خواهند یک امارت اسلامی با وجود داعشی‌ها و گروه های تروریستی ترک و عرب ایجاد کنند

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: به دنبال تشکیل سرزمینی جعلی به مانند اسرائیل در شمال ایران هستند.

فعال سیاسی اصولگرا: ترکیه می خواهد امپراتوری عثمانی را دوباره برپا کند/ می خواهند یک امارت اسلامی با وجود داعشی‌ها و گروه های تروریستی ترک و عرب ایجاد کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی در رابطه با جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اظهار داشت:  درگیری‌ها میان ایروان و باکو به شکل نگران کننده‌ای افزایش پیدا کرده است و ایران باید تلاش کند تا از گسترش آن جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این جنگ‌ها جز کشته شدن افراد بی‌گناه نتیجه دیگری ندارد و اگر دعوای ارضی نیز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد، باید تمهیداتی در نظر گیرند که از طریق دیپلماتیک این موضوع حل شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: پشت این درگیری‌ها نقشه‌ای وجود دارد تا در کنار مرزهای ما یک امارت اسلامی با وجود داعشی‌ها ایجاد کنند. در حال حاضر برخی کشورها از فرصت پیش آمده سواستفاده می‌کنند و برخی عناصر داعش را از عراق و سوریه به مرزهای شمالی ایران منتقل می‌سازند تا یک اسرائیل جدیدی را در منطقه ایجاد کنند.

کنعانی مقدم افزود: ما باید مراقب باشیم که در دام نقشه آمریکایی‌ها نیفتیم، دو طرف را به آرامش دعوت کنیم و مراقب باشیم که تبعات آن در داخل کشور موجب ناامنی نشود.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه نقش ترکیه در مناقشه اخیر میان ایروان و باکو، عنوان کرد: سیاست جدید ترکیه در منطقه یک سیاست نوعثمانی و بازگشت به شکوه و قدرت امپراتوری عثمانی در منطقه است.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: ترکیه به دنبال آن است که ایران را از قدرت منطقه‌ای خارج کرده و خود جایگزین شود. ما شاهد هستیم در تمامی حوادثی که در منطقه ورود می‌کند، تلاش دارد تا ایران را کنار بزند.

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: ترکیه به دنبال گسترش نفوذ خود در میان کشورهای اسلامی بوده و در مقابل کاهش نقش ایران را در جهان اسلام دنبال می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر