کد خبر: 92623
A

دادگاه آمریکا، ایران را ۱.۴۶میلیارد دلار جریمه کرد/ رابرت لوینسون کجاست؟

دادگاهی در واشنگتن خواستار پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار از سوی ایران به خانواده یک مأمور سابق «اف‌بی‌آی» شده است.

دادگاه آمریکا، ایران را ۱.۴۶میلیارد دلار جریمه کرد/ رابرت لوینسون کجاست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ یک قاضی آمریکایی، ایران را به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار به عنوان غزامت به خانواده «رابرت لوینسون» محکوم کرده است.

برخی گزارش‌ها، «رابرت لوینسون» کارمند سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) راهی ایران شده بود.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی با لباس زندانیان گوانتانامو منتشر شد.

به نوشته پایگاه نشنال، خانواده رابرت لوینسون گفته‌اند حکم این دادگاه در واشنگتن «اولین گام برای پیگیری عدالت» برای لوینسون است.

«تیموثی کلی»، قاضی آمریکایی گفته که خانواده لوینسون احتمالاً تنها بخش کمی از این ۱.۶۴ میلیارد دلار را دریافت خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران از شرکت در جلسه دادگاه مذکور برای رسیدگی به این پرونده خودداری کرده و قرار است غرامت‌های مذکور از محل صندوق ویژه‌ای که دولت آمریکا ایجاد کرده پرداخت شوند. منابع مالی این صندوق از جریمه‌های ناشی از نقض تحریم‌ها تأمین خواهد شد.

همه چیز درباره لوینسون

لوینسون مامور اطلاعاتی آمریکا بر اساس مستندات سال ۸۵ و به قصد نامعلومی وارد جزیره کیش می شود. از سرنوشت این مامور آمریکایی اطلاعی در دست نیست و جمهوری اسلامی ایران همان زمان و پس از آن بارها اعلام کرده است این فرد از سوی مقامات ایرانی بازداشت نشده است.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که رابرت لوینسون به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است.

آسوشیتدپرس در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی گزارش داد که یک مامور سازمان سیا بدون کسب مجوزهای لازم او را به کار گرفته است.

گفته می‌شود که این پرونده احتمالا به فعالیت گروه‌های قاچاق روسی ارتباط داشته است.

پس از این رسوایی سه نفر از تحلیلگران با سابقه سازمان سیا اخراج شدند و با هفت نفر دیگر نیز برخورد انضباطی صورت گرفت.

شایعات پیرامون این مامور سابق اف‌بی‌ای سال‌هاست که ادامه دارد و پلیس فدرال آمریکا ۲۰ میلیون دلاری برای یافتن لوینسون تعیین کرده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر