کد خبر: 92640
A

اختلافات در جبهه اصولگرایی بالا گرفت/ برگزاری جلسات هماهنگی به ریاست قالیباف برای کم کردن فشار بر مجلس یازدهم

علیرضا زاکانی نیز که در فرآیند انتخاب رئیس‌مجلس از دور رقابت‌ها حذف شد و حالا مدتی است با نشستن بر مرکز پژوهش‌های مجلس به حاشیه رفته است، به هیات‌رئیسه مجلس انتقاد کرده و می گوید: «برای مجلس متاسف هستم چرا که زبان گویایی ندارد تا از خودش دفاع کند. هیئت رئیسه تصمیمی گرفته و باید در‌خصوص آن با مردم صحبت کند.»

اختلافات در جبهه اصولگرایی بالا گرفت/ برگزاری جلسات هماهنگی به ریاست قالیباف برای کم کردن فشار بر مجلس یازدهم

به گزارش دیده بان ایران؛ جریان اصولگرا که با فشار توانستند پایداری و دیگر جریان های مجلس را با خود همراه کرده و از ترس تًکرار سیدمحمد خاتمی در شب آخر انتخابات لیست واحد ارائه کردند، در اداره مجلس و حواشی آن دچار مشکل شدند.

یک سو جریان قالیباف است که مدیریت ارشد مجلس را در دست دارد، اما در داخل صحن علنی مجلس وزنه سنگینی به حساب نمی‌آید. برعکس آنها پایداری‌ها و جریان احمدی‌نژاد (به سردستگی نیکزاد) از انسجام بسیار خوبی برخوردار هستند. به اینها باید جریان نزدیک به بذرپاش را هم اضافه کرد.

با‌ گذشت چند‌ماه از آغاز مجلس جدید اما هیچ حرکتی از آنها دیده نشده است. وعده‌های پرکردن سفره‌های مردم به دوبرابر شدن نرخ ارز و سکه انجامید و حتی طرح‌هایی مانند مسدود کردن فضای مجازی (که برای رضایت قلوب هواداران تند رو کلید زده شده بود) هم از ترس بازخوردهای منفی مسکوت مانده است. ماجرا تنها به سفرهای تبلیغاتی به خوزستان محدود شده است. 

شرایط به گونه‌ای است که یکی از کانال‌هایی که تمام قد از جریان اصولگرا حمایت می‌کند در این باره می‌نویسد: «متاسفانه عملکرد مجلس یازدهم تا حال بسیار ضعیف بوده و نتوانسته پاسخگو امیدها و مطالبات ایجاد شده باشد و می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از ناکارآمدی جریان راست در افکارعمومی مورد بهره‌برداری وسیع قرار گیرد و علاوه بر آن هر‌روز حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود که می‌تواند پاشنه‌آشیل شخصیت‌ها کلیدی چون قالیباف در انتخابات پیش‌رو شود حاشیه‌هایی از داستان‌سازی استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور که با ورود رهبری ختم شد و تا دناپلاس، طرح‌ها حاشیه‌ساز و حرکات شاذ برخی نمایندگان که هر‌روز هر‌کدام به‌طور مجزا مورد بهره‌برداری رسانه‌ها و شبکه طرف مقابل قرار می‌گیرد.»

از طرف دیگر علیرضا زاکانی نیز که در فرآیند انتخاب رئیس‌مجلس از دور رقابت‌ها حذف شد و حالا مدتی است با نشستن بر مرکز پژوهش‌های مجلس به حاشیه رفته است، به هیات‌رئیسه مجلس انتقاد کرده و می گوید: «برای مجلس متاسف هستم چرا که زبان گویایی ندارد تا از خودش دفاع کند. هیئت رئیسه تصمیمی گرفته و باید در‌خصوص آن با مردم صحبت کند.» 

او همچنین بدون نام بردن از فردی می گوید: «نماینده‌ای که با پیمانکاران عهد و قرارداد می‌بندد و شبکه‌سازی می‌کند لایق حضور در مجلس نیست.» مشخص است که زاکانی مخاطب خاصی دارد و کدهایی که در مورد «شبکه‌سازی» و «ارتباط با پیمانکاران» می‌دهد گزینه‌ها را محدود و روشن می‌کند منظور او کدام جریان تازه شکل گرفته درون مجلس است.

در این شرایط خبرها حاکی از این است که قالیباف برای مدیریت حواشی و اختلافات درون مجلس جلساتی را به طور منظم و با محوریت رئیس دفتر حدادعادل با حضور 30 تن از نمایندگان برگزار می‌کند تا «حواشی مجلس را کم کند».

یکی از مهمترین دلایل قالیباف برای برگزاری جلسات این است که اگر حواشی مجلس ادامه پیدا کند، به وجهه او در انتخابات لطمه وارد می‌شود. از همین‌رو قصد دارد مجلس را تا بهار سال آینده هر‌طور که هست با کمترین حاشیه مدیریت کند. گفته می‌شود منتقدان اصلی ریاست بذرپاش بر دیوان محاسبات از اساس نسبت به برگزاری این جلسات انتقاد داشته و آن را «بدون توجیه» ارزیابی می‌کنند. 

افراد دیگری هم هستند که به مدیریت این جلسات توسط یکی از نزدیکان قالیباف انتقاد کردند. گفته میشود که یکی از مهمترین انتقادات به برگزار کنندگان این جلسات از سوی نمایندگان پرسروصدای مشهد است.

با این همه ارزیابی تیم قالیباف این است که بتوانند با این جلسات جریان‌های مختلف داخل مجلس را مدیریت کرده و آنها را با خود همراه کنند. خصوصا آنکه؛ تیم قالیباف نگران هستند زمزمه‌های مخالفت با سفرهای استانی تبلیغاتی قالیباف در درون مجلس قوت بگیرد. 

چرا که با نزدیک شدن به انتخابات هر‌کدام از این جریان‌ها کاندیدای خود را در انتخابات خواهند داشت و از این بابت که قالیباف جایگاه مجلس را تنها برای سفرهای تبلیغاتی خود هزینه کند چندان خشنود نیستند.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر