کد خبر: 92909
A

بهشتی‌پور: ما با عدم پذیرش FATF عملا تحریم بانک‌ها را پذیرفتیم/ وقتی مادر همه بانک‌ها قبلا تحریم شده! تحریم فرزندان آن چه تاثیری دارد؟

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران گفت: ما با عدم پذیرش FATF عملا تحریم بانک‌ها را پذیرفتیم و در وضعیت قرمز قرار گرفتیم لذا فرقی ندارد که آمریکا ما را تحریم کند یا خیر.

بهشتی‌پور: ما با عدم پذیرش FATF عملا تحریم بانک‌ها را پذیرفتیم/ وقتی مادر همه بانک‌ها قبلا تحریم شده! تحریم فرزندان آن چه تاثیری دارد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۸ بانک ایرانی دیگر را تحریم کرد تا ثابت کند که از «فشار حداکثری» علیه ایران دست بردار نیست. طرف ایرانی هم علی‌رغم همه این تحریم‌ها و فشار اقتصادی حاصل از آن که زندگی را هر روز برای مردم سخت‌تر می‌کند، کوتاه بیا نیست. شاهد آنکه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های اخیر گفت: «بی‌بی اول‌ها» (کسانی که منافع نتانیاهو را به منافع آمریکا ترجیح می‌دهند) سرخورده از شکست‌های حقارت‌بار و بی‌ثمر «فشار حداکثری»، ترامپ را برای تشدید سیاست غیرانسانی هدف قرار دادن مردم عادی ایران اغوا کرده‌اند. همین دار و دسته در طول چهار سال گذشته نیز بدون ملاحظه با منافع و اعتبار ایالات متحده قمار کرده‌اند. یک بار دیگر نیز شکست خواهند خورد.
شکست خوردن یا نخوردن آمریکا در این سیاست بحث مفصل و البته دیگری است، اما کارشناسان مسائل بین‌المللی نیز با مقامات مسئول درباره اینکه تحریم‌های جدید تاثیر چندانی ندارد، هم نظر هستند. این هم‌نظری به معنا نادیده گرفتن صدمات تحریم به اقتصاد ایران نبوده و صرفا از آن رو است که آمریکایی‌ها پیش از این، همه راه‌ها را به روی تعاملات تجاری و مالی ایران بسته بودند و هر آنچه اکنون تحت عنوان تحریم اعلام می‌شود، صرفا از باب فضاسازی و جنگ روانی است.
این تحلیل را حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی معتقد است که «ما با عدم پذیرش FATF عملا تحریم بانک‌ها را پذیرفتیم و در وضعیت قرمز قرار گرفتیم لذا فرقی ندارد که آمریکا ما را تحریم کند یا خیر».
وی افزود: «تحریم‌های جدید و افزودن نام برخی دیگر از بانک‌ها به فهرست تحریم‌های علیه ایران یک فضاسازی است برای اینکه بگویند ما اقدامات خاصی داشته‌ایم. در داخل ایران هم برخی فکر می‌کنند که واقعا اتفاق خیلی بزرگی افتاده است. این در حالی است که یکسری از این بانک‌ها قبلا در بانک سپه ادغام شده و خود سپه هم تحریم بود. بانک‌های خصوصی را هم تحریم کرده، چون چیز دیگری برای تحریم نداشته است. این یک فضاسازی است و برای افزایش فهرست مراکز تحریم شده جا‌هایی که عملا تاثیری در اقتصاد ایران ندارد را هم تحریم می‌کنند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «تبلیغات در جنگ روانی خیلی مهم است. آمریکایی‌ها با این کار نوعی بسترسازی کرده و می‌خواهد بگوید که ما کار ویژه‌ای انجام داده‌ایم. ایران هم عملا برای خنثی کردن این عملیات روانی، نمی‌تواند انجام دهد.»
بهشتی‌پور همچنین تاثیراتی که معمولا بعد از اینگونه تحریم‌ها در اقتصاد و بازار مشاهده می‌کنیم را کوتاه مدت و ناشی از جو روانی دانست و گفتـ: «دلیلش نیز این است که عده‌ای اصلا اطلاع ندارند که ماجرا از چه قرار است. خبر تحریم ۱۸ بانک را شنیده و فکر می‌کنند که چه خبر شده است. بر این اساس این تحریم‌ها اثر روانی کوتاه‌مدتی در بازار خواهد داشت. البته در میان‌مدت و بلندمدت اثری ندارد. منظور از این اثر نداشتن هم این است که تفاوت چندانی با قبل نخواهد داشت، زیرا این بانک‌ها امکان خاصی برای دور زدن تحریم و کمک به اقتصاد ایران نداشتند و کاری نمی‌کردند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «تنها کاری که اکنون می‌تواند انجام دهد این است که به مردم آگاهی داده و توضیح دهد که آمریکایی‌ها وقتی بانک مرکزی ایران را تحریم کردند در واقع هر کاری که می‌شد برای لطمه زدن به اقتصاد ایران انجام داد را انجام دادند؛ لذا وقتی مادر همه بانک‌ها را قبلا تحریم کرده بودند، اکنون تحریم فرزندان آن که تاثیر چندانی در وضعیت اقتصادی ما نخواهد داشت».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر