کد خبر: 92917
A

واعظ آشتیانی: اصولگرایان کاندیدا‌یی که از VIP وارد شود ندارند/ بنا نیست که همیشه پراید سوار شویم

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره اینکه آیا عملکرد به این نحو حرف‌و حدیث‌های بعدی درباره دخیل بودن پدرخوانده‌ها و ... را بیشتر می‌کند یا خیر؟ گفت: «امیدواریم که اینطور نشود و قطعا نمی‌شود. به هرجهت همان‌طور که اشاره کردم از هر انتخاباتی باید تجربه مفید به دست آورد. الان ۹ ماه تا انتخابات مانده و زمان زیادی نیست لذا نباید انتظار داشت که اصولگرایان بگویند کاندیدای ما چه کسانی هستند.

واعظ آشتیانی: اصولگرایان کاندیدا‌یی که از VIP وارد شود ندارند/ بنا نیست که همیشه پراید سوار شویم

به گزارش دیده بان ایران؛ حدود ۹ ما تا انتخابات ریاست جمهوری آتی باقی است و صدا از هیچ کدام از جریان‌های سیاسی در نمی‌آید. هیاهو و اظهارنظر‌های انتخاباتی به جای خود، اما معلوم نیست که قرار است در انتخابات چطور مشارکت کنند، چند کاندیدا داشته باشند، این کاندیدا‌ها را با کدام سازوکار برگزینند و .... به اصلاح طلبان خیلی ایراد وارد نیست، زیرا به واسط وضعیت وخیم‌شان از نظر سرمایه اجتماعی و شکست سنگینی که در جریان انتخابات ۹۸ خوردند هنوز به خود نیامده و نمی‌دانند که باید باز هم وارد کارزار شوند یا اینکه کرسی ریاست جمهوری را بدون هیچ تلاشی و دو دستی تقدیم رقیب کنند. اصولگرایان، اما وضعیت متفاوتی دارند. با توجه به عملکرد دولت روحانی مورد حمایت اصلاح طلبان بود و این همه نارضایتی در جامعه به بار آورد، در بهترین وضعیت ممکن از نظر محبوبیت اجتماعی هستند. همچنین اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار گرفته و به عبارتی می‌تازند.
در این شرایط سکوت آنان درباره انتخابات پیش رو عجیب به نظر آمده و این گمانه را به وجود می‌آورد که شاید به خاطر نگاه خود برنده‌پنداری که منتج از وضعیت فعلی است، به رخوت افتاده باشند. گمانه قوی‌تر، اما آن است که رقابت‌های درون جریانی به حدی بروز کرده که قادر به مشخص کردن چارچوب‌های مورد نظر خود برای انتخابات آتی نیستند. همچنین این شائبه مطرح است که سکوت خبری فعلی سبب ورود کاندیدای نهایی در روز‌های آخر و از کانال VIP خواهد شد.
برخی از تحلیلگران در این جریان، اما این گمانه‌ها را رد کرد و در کمال خوشبینی وضعیت کنونی اصولگرایان را خودخواسته و هوشمندانه می‌دانند. به عنوان مثال امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگویی با «نامه نیوز» ضمن تاکید بر اینکه اتفاقات در انتخابات‌های گذشته تجربه‌ای برای گروه‌های سیاسی است، گفت: «اگر قرار باشد همیشه با یک مدل وارد انتخابات شویم، احتمال صدمه خوردن و ایجاد چالش وجود دارد لذا برداشتم این است که اصولگرایان از تجربه گذشته درس گرفته و از یک مدل خاص انتخاباتی خارج شده‌اند».
وی افزود: «به نظر من همه گروه‌های سیاسی باید همین رویه را داشته و از نقاط قوت و ضعف خود درس بگیرند».
این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه چرا اصولگرایان علی‌رغم اعلام‌های قبلی، شفاف‌سازی درباره سازوکار انتخاباتی خود را عقب انداخته‌اند، گفت: «وضعیت فعلی به این معنا نیست که اصولگرایان دست روی دست گذاشته و کاری نمی‌کنند. کار‌ها درحال پیش‌روی است، اما با یک خردمندی حرکت می‌کنند تا به نقطه اشتراک بیشتر برسند. به نظر من اصولگرایان امروز به دور از هیجان و هیاهو به فعالیت می‌پردازند و منطق کار سیاسی هم همین است که به دور از هیجان کار شود تا ضریب تخریب کمتر باشد».
واعظ آشتیانی در پاسخ به اینکه چرا درباره سازوکار انتخاباتی هم اطلاع رسانی نشده است؟ گفت: «دلیلی ندارد که گفته شود، این یک سازوکار درون سازمانی است و دلیلی ندارد که به دیگران بگوییم چه می‌کنیم و چه نمی‌کنیم. حالا ممکن است در مقطعی صلاح این باشد که درباره سازوکار به هواداران اطلاع داده شود. به هرحال سازوکار محفوظ است و به کار خود می‌پردازد».
وی در واکنش به اینکه سکوت اصولگرایان درباره فعالیت‌های انتخاباتی شائبه ورود کاندیدای نهایی از کانال VIP را ایجاد می‌کند، گفت: «خیر، اصولگرایان درحال توقیت تعاملات هستند و به سمت یک همگرایی همه پسند می‌رود. نباید چنین برداشتی داشته باشیم، زیرا بر اساس تجربه هیچ وقت کاندیدا‌های جریان اصولگرا از VIP وارد نشده است و بعضا از مجموعه خانواده اصولگرایی کاندیدا‌های متعددی معرفی شده‌اند».
این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره اینکه آیا عملکرد به این نحو حرف‌و حدیث‌های بعدی درباره دخیل بودن پدرخوانده‌ها و ... را بیشتر می‌کند یا خیر؟ گفت: «امیدواریم که اینطور نشود و قطعا نمی‌شود. به هرجهت همان‌طور که اشاره کردم از هر انتخاباتی باید تجربه مفید به دست آورد. الان ۹ ماه تا انتخابات مانده و زمان زیادی نیست لذا نباید انتظار داشت که اصولگرایان بگویند کاندیدای ما چه کسانی هستند، چه کسانی را حذف می‌کنیم، چه کسانی می‌مانند و .... در گذشته هم که سازوکار انتخاباتی خود را زودتر از موعد اعلام کردند با چالش‌هایی مواجه شدند بنابراین دلیلی ندارد که باز هم با آن مدل کار کنند. هر دوره‌ای شرایط خاص خود را دارد. بنا نیست که همیشه پراید سوار شویم، باید از این شرایط عبور کرد. نباید فکر کرد که اصولگرایان لزوما با مدل‌های قبلی وارد می‌شوند و روشنگری می‌کنند. اصلاح طلبان مگر چنین می‌کنند؟ آن‌ها هم سازوکار خود را معرفی نکرده و با هوشمندی رقیب خود را رصد می‌کنند؛ لذا ورود زودهنگام به انتخابات تبعات دارد».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر