کد خبر: 93053
A

اوباش گردانی پلیس تهران چرا تذکر رئیسی را به دنبال داشت؟/ احترام به حقوق شهروندی نامش ادای روشنفکری را در آوردن نیست سردار!

ساعتی پیش ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا اعلام کرد که حکم به شهر گردانی متهمان در صلاحیت دادگاه بود و با متخلفان برخورد می‌شود.

اوباش گردانی پلیس تهران چرا تذکر رئیسی را به دنبال داشت؟/ احترام به حقوق شهروندی نامش ادای روشنفکری را در آوردن نیست سردار!

به گزارش دیده بان ایران، مراسم اوباش گردانی توسط نیروی انتظامی طی روزهای گذشته حواشی زیادی را به دنبال داشت. از رئیس کمیسیون قضایی مجلس که در گفت و گویی این موضوع را قانونی و با صلاحدید بازپرس جهت عبرت سایرین خوانده بود گرفته تا سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت که امروز منتقدان این عمل را افرادی که ادای روشنفکری در می آورند نامید و گفت کار ما کاملاً قانونی بوده است.

اما ساعتی پیش ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا اعلام کرد که حکم به شهر گردانی متهمان در صلاحیت دادگاه بود و با متخلفان برخورد می‌شود.

 

خبرگزاری میزان، نزدیک‌به قوه قضا، از قول رئیس روابط‌عمومی این قوه نوشته در ماجرای «اوباش‌گردانی اخیر»، رییس قوه‌قضا «از لحظه اولیه اطلاع، به دادستان تهران دستور داده بابت زیرپاگذاشتن قانون و حقوق شهروندی، با متخلفان اعم از بازپرس یا ماموران، برخورد شود.»

 

این خبرگزاری افزوده رئیسی «حکم به تشهیر را تنها در صلاحیت دادگاه و آن‌هم در چارچوب قوانین و مقرارت می‌داند و تعرض به متهم ولو اوباش قطعا مجاز نیست.»

 

تشهیر، در فقه و مجازات اسلامی یعنی شناساندن مجرمان به جامعه و شهر است. 

 

به نظر می رسد آنگونه هم که برخی نمایندگان و سردار رحیمی پیش از این اعلام کرده بودند کار آنها در اوباش گردانی قانونی نبوده و طبق اظهارات رئیس دستگاه قضا این عمل تنها با رای قاضی قابل اجراست.
عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر امروز در همین رابطه به روزنامه شرق گفته بود که « در قانون مجازات اسلامی مطلقا چنین مجازاتی دیده نشده و اساسا توجه داشته باشید که قانون مجازات برای پس از اثبات وقوع جرم تعیین مجازات می‌کند حتی برای پس از وقوع اثبات جرم هم چنین مجازاتی در نظر گرفته نشده است چون اگر چنین مجازاتی در نظر گرفته می‌شد برخلاف شرع و برخلاف قانون اساسی بود. از نظر شرعی حتی یک مجرم را حق ندارید مورد اهانت قرار بدهید. از نظر قانونی هم اصل ۳۹ قانون اساسی می‌گوید: «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است». وقتی قانون صراحت دارد که بعد از اثبات جرم هم نمی‌شود به کسی اهانت و هتک حرمت و حیثیت کرد، آن وقت ببینید که گرداندن افرادی در شهر با برچسب اوباش و ارتکاب این رفتارها علیه آنها چقدر ضد قانونی است؛ یعنی افرادی که حتی اگر جرمشان ثابت می‌شد هم حق نداشتید چنین رفتاری با آنها بکنید. در حالی که از نظر قانونی حتی اگر کسی را در صحنه جرم و حین ارتکاب جرم بازداشت کنند تا زمانی که حکم دادگاه قطعی نشود، مشمول اصل ‌ برائت است.»
باقی این را هم اضافه کرده بود که اوباش گردان ها در این رابطه باید مجازات و بازخواست شوند. دقیقاً همان نکته ای که رئیس دستگاه قضا به آن اشاره کرده است.
حال با توجه به اظهارات ابراهیم رئیسی و تذکر او به نیروی انتظامی باید منتظر ماند و دید که آیا با متخلفان برخورد قضایی صورت خواهد گرفت و یا اینکه کماکان برخی افراد تمایل به رفتاری خودسرانه، جهت تحریک مردم را دارند.

 

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر