کد خبر: 93148
A

سفیر پیشین ایران در چین: سفر ظریف به پکن به دلیل اعدام نوید افکاری به تعویق افتاده بود/ اقتصاد سیاسی فاسد کشور زیر بار تصویب FATF نرفت

در بحبوحه اعمال و تشدید تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه تهران، محمد جواد ظریف در سفری مهم به پکن سفر کرده و با مقامات عالیرتبه این کشور در خصوص مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران و احتمالا درباره ماجرای توافق راهبردی 25 ساله راهبردی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سفیر پیشین ایران در چین: سفر ظریف به پکن به دلیل اعدام نوید افکاری به تعویق افتاده بود/ اقتصاد سیاسی فاسد کشور زیر بار تصویب FATF نرفت

به گزارش دیده بان ایران؛ در بحبوحه اعمال و تشدید تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه تهران، محمد جواد ظریف در سفری مهم به پکن سفر کرده و با مقامات عالیرتبه این کشور در خصوص مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران و احتمالا درباره ماجرای توافق راهبردی ۲۵ ساله راهبردی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در همین زمینه محمدحسین ملائک، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر پیشین کشورمان در چین و سوئیس با اشاره به سفر ظریف به پکن عنوان داشت:  این سفر بنا بود که پیش از مسئله اعدام نوید افکاری صورت بگیرد که به دلیل این اتفاق به تعویق افتاد. این سفر در ارتباط با برنامه‌های مربوط به مذاکرات شورای امنیت و نتیجه قطعنامه محدودیت فروش سلاح به ایران که در چند روز آتی صورت خواهد گرفت، انجام شده است.

در همین رابطه، بنا بر این بود که تیم دیپلماسی کشور برای انجام رایزنی‌های دیپلماتیک به دیدار مقامات اعضای شورای امنیت سازمان ملل بروند که این مسئله، پس از وقفه صورت گرفته به دلیل اعدام نوید افکاری با سفر ظریف به مسکو و بعد هم با سفر به پکن مورد پیگیری قرار گرفته است.

در واقع، باید این سفر را در راستای مذاکره برای تثبیت لغو محدودیت‌های فروش تسلیحاتی به ایران(منشعب از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) ارزیابی کرد.

عدم تصویب FATF در توافق راهبردی تهران و پکن، تاثیر منفی خواهد داشت

در خصوص توافق راهبردی ۲۵ ساله تهران و پکن و تاثیر عدم تصویب FATF در کشور نیز در روزهای اخیر مسائل متعددی مطرح شده که از جهاتی نیازمند واکاوی است. در واقع، باید گفت که FATF یک هنجار بین‌المللی بوده و به عنوان نمونه، چین و روسیه نیز متعهد به این هنجار هستند. بنابراین، اگر عدم تصویب FATF برای ما مشکل‌ساز شود، حتما در قبال توافقات‌مان با چین نیز تاثیرات منفی به دنبال خواهد داشت.

چین به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا، محدودیت‌های جدی در روابط با ایران دارد

همین الان هم، چینی‌ها به دلیل قطعنامه‌‌ها و تحریم‌های ثانویه علیه ایران، محدودیت‌های جدی در روابط خود با تهران دارند. حتی کشورهایی نظیر، ترکیه، جمهوری آذربایجان و افغانستان نیز با همین دست مشکلات در روابط با ایران روبرو شده‌اند.

عدم تصویب FATF، منجر به این می‌شود که در شرایط تحریمی، اگر بتوان به شکل حداقلی و ناآشکار نیز، اقداماتی را صورت داد به سبب این مسئله ما را با مشکلات اساسی روبرو خواهد کرد.

بحث کمک‌های تهران به نهضت‌های آزادی‌بخش، روکش فسادی است که در زیر آن جریان دارد

گروه ویژه اقدام مالی به صورت کلی، بحث شفاف‌سازی روابط بانکی بین‌المللی را دنبال می‌کند و مشکل عدم تصویب آن، نه به سیاست خارجی که به اقتصاد داخلی و سیاسی ما برمی‌گردد. اقتصاد سیاسی ایران، ناشفاف بوده و بحث کمک‌های تهران به نهضت‌های آزادی‌بخش نیز در واقع روکش فسادی است که در زیر لوای آن جریان دارد.

در واقع، تصویب FATF همین اختلاس‌ها و بزه‌های کلانی مثلا در قالب بحث بورس و انتقال سهام و جابجایی پول که مشاهده می‌کنید را شفاف می‌کند. از آن جا که متاسفانه، اقتصاد سیاسی ما، بیشتر در اختیار مافیا بوده و در حیطه اختیار قانون نیست، در تلاش است که از زیر بار هرگونه تعهد و یا فشار منجر به شفافیت خود فرار کند.

اقتصاد سیاسی فاسد کشور زیر بار تصویب FATF نرفت

به شکل کاملا ساده، اینکه برخی از پزشکان یا وکلا حاضر به دریافت حق‌الزحمه از طریق دستگاه‌های کارتخوان با بستری شفاف نیستند، نمونه عینی و مثال مع‌الفارق و کوچکی از این ماجرا است.

متاسفانه از آن جا که اقتصاد سیاسی ما، یک اقتصاد فاسد و خراب بوده، بدنه آن، مسائلی نظیر تصویب FATF را قبول نمی‌کند و مسئله، لزوما بحث مواضع چپ یا راست نیست. به معنای دیگر، مثلا ایران‌خودرو به همان میزان فاسد است که بانک آینده یا فلان بنیاد از آن سو در فساد قرار گرفته‌اند. بنابراین، همانگونه که گفتم، مسئله FATF به اقتصاد سیاسی ایران مربوط بوده و ربطی به روابط خارجی ما ندارد.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر