کد خبر: 93301
A

مصطفی هاشمی طباء: یکدست‌سازی سیاسی در کشور یعنی بازگشت به «حزب رستاخیز»/ ما باید تکلیف خود را روشن کنیم؛ اینکه جمهوریتِ نظام را می‌خواهیم یا نه؟

مصطفی هاشمی‌طبا گفت: من در حال حاضر سیاست ائتلافی را مفید نمی‌دانم و اصلا مهم نیست این ائتلاف بین چه گروه‌هایی باشد زیرا هیچ‌یک از جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها برنامه‌ای برای ارائه به مردم ندارند و خودشان هم نمی‌دانند اگر دولت را در اختیار بگیرند می‌خواهند چه کار کنند.

مصطفی هاشمی طباء: یکدست‌سازی سیاسی در کشور یعنی بازگشت به «حزب رستاخیز»/ ما باید تکلیف خود را روشن کنیم؛ اینکه جمهوریتِ نظام را می‌خواهیم یا نه؟

به گزارش دیده بان ایران؛ مدت زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ باقی نمانده است و هنوز معادلات انتخاباتی جناح‌های مختلف روشن نشده است و از سویی معلوم نیست میزان مشارکت عمومی چگونه خواهد شد. از طرفی در مقطع کنونی این پرسش برای مردم وجود دارد که باتوجه به مشکلات موجود دولت آینده چه اولویت‌هایی باید داشته باشد؟
مصطفی هاشمی‌طبا درباره میزان مشارکت مردم در انتخابت ریاست‌جمهوری سال آینده گفت: «به نظر می‌رسد عده‌ای تعمدا می‌خواهند مردم نسبت به انقلاب و حاکمیت بدبین شوند و در انتخابات شرکت نکنند؛ یعنی علاوه بر رسانه‌های بیگانه برخی هم در داخل سعی می‌کنند مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کنند زیرا باور دارند پیروزی‌شان در انتخابات در گرو کاهش مشارکت است. شما نگاه کنید که برخی چه‌طور به مقامات دولت توهین می‌کنند. من با انتقاد هیچ مشکلی ندارم و چه‌بسا خودم هم شدیدترین انتقادها را علیه دولت نوشته‌ام اما نقد با توهین، دشنام و اتهام‌زنی کاملا متفاوت است. برخی با توهین‌های افسارگسیخته می‌خواهند ذهنیت مردم را به کل نظام بدبین کنند تا در انتخابات شرکت نکنند. توهین به مسئولان دولت به کل نظام برمی‌گردد و من توصیه می‌کنم این آقایان دست از توهین‌ها بردارند».
او ادامه داد:‌ «برای آنکه مردم امیدوار شوند و در انتخابات شرکت کنند، همه جناح‌ها باید برنامه بدهند. ما باید فرض‌مان را بگذاریم که تحریم‌های آمریکا تا ۱۰سال آینده ادامه خواهد داشت و با چنین پیش‌فرضی برنامه‌ای بدهیم که متکی به ظرفیت‌های داخلی باشد و البته موانع و محدودیت‌ها را هم ذکر کنیم. وقتی مردم ببینند که واقعا برنامه وجود دارد قانع می‌شوند که رای بدهند».
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز سیاست ائتلاف میان نیروهای سیاسی پاسخگو است یا خیر، تصریح کرد: «من در حال حاضر سیاست ائتلافی را مفید نمی‌دانم و اصلا مهم نیست این ائتلاف بین چه گروه‌هایی باشد زیرا هیچ‌یک از جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها برنامه‌ای برای ارائه به مردم ندارند و خودشان هم نمی‌دانند اگر دولت را در اختیار بگیرند می‌خواهند چه کار کنند و در بی‌برنامگی اصلاح‌طلب و اصولگرا هم فرقی با هم ندارند».
او پیام‌های امثال موسوی خوئینی‌ها به اصلاح‌طلبان و مردم برای مشارکت در انتخابات را بی‌اثر دانست و گفت:‌ «تصور نمی‌کنم تا وقتی برنامه‌ای وجود نداشته باشد، پیام‌های دعوت به مشارکت تاثیری بر ذهن مردم بگذارد، خواه آن پیام را آقای موسوی خوئینی‌ها داده باشد یا هر شخصیت دیگری».
او در پاسخ به شائبه‌هایی درباره اینکه برخی تمایل به یکدست‌سازی سیاسی دارند، اظهار کرد: «هم بعید می‌دانم چنین تصمیمی وجود داشته باشد و هم اساسا یکدست‌سازی در کشور متکثری مانند ایران امکان‌پذیر نیست. اگر کسی فکر یکدست‌سازی را در سر پروراند، به یاد حزب رستاخیز در زمان شاه بیفتد و در نتیجه آن تامل کند. مطمئن باشید کسی که به دنبال یکدست‌سازی سیاسی است می‌خواهند انقلاب را زمین بزند».
او همچنین درخصوص اینکه برخی می‌گویند باید نهاد ریاست‌جمهوری حذف و نظام سیاسی با نخست‌وزیری به کار خودش ادامه دهد، خاطرنشان کرد: «ما باید تکلیف خود را روشن کنیم؛ اینکه جمهوریتِ نظام را می‌خواهیم یا نه؟ اگر بنا باشد نخست‌وزیر جای رئیس‌جمهور را بگیرد و نخست‌وزیر با رای غیرمستقیم مردم انتخابات شود جمهوریت متزلزل می‌شود می‌شود».
او در پایان درباره اولویت‌های دولت آینده هم گفت: «ما باید ابتدا فرضیات خود را معلوم کنیم. دولت آینده باید به مردم صادقانه بگوید که فرض بر آن است که تحریم‌های آمریکا تا ۱۰سال آینده طول می‌کشد. اکنون که fatf هم در ایران تصویب نشده است روابط بانکی ما با دنیا دچار اخلال است از طرفی تا الان ۲۵۰ شرکت اسرائیلی در امارات حضور دارند که احتمالا تا ۵۰۰شرکت هم افزایش داده شوند؛ با چنین اوضاعی احتمالا تا مدتی بعد با امارات هم ارتباط نداشته باشیم. با درنظر داشتن همه اینها باید صادقانه موانع موجود را به مردم گفت و البته راهکارهایی که در چنین شرایطی می‌تواند منجر به بهبود اوضاع شد را هم بگوییم تا مردم بدانند قرار است کشور چه مسیری را طی کند. افزون بر این مهم‌ترین اولویت‌های دولت بعد باید سامان‌دادن اوضاع اقتصادی، مشخص‌کردن سیاست بین‌المللی ایران و بحث محیط زیست باشد زیرا در مورد آخر هم مشکلات بسیاری اهم از معضلات موجود در کشاورزی یا نابودی آب‌های زیرزمینی وجود دارد که باید به سرعت فکری به حال‌شان کرد».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر