کد خبر: 93349
A

ابوترابی: نمایندگان در حال بررسی مدل‌های مختلف تغییر مدل سربازی هستند/ قانون سربازی موجود برای دوره رضاخان است

نماینده نجف آباد در مجلس گفت: به اعتقاده بنده این وضع سربازی دیگر پاسخگوی جامعه امروز نیست چرا چون اکنون شرایط دیگر مشابه زمان رضاخان نیست.

ابوترابی: نمایندگان در حال بررسی مدل‌های مختلف تغییر مدل سربازی هستند/ قانون سربازی موجود برای دوره رضاخان است

به گزارش دیده بان ایران، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی درباره طرح مجلس پیرامون سربازی، اظهار داشت: سربازی اجباری از زمان حکومت رضا خان در سال ۱۳۰۴ در کشور با قوانینی سخت گیرانه پایه گذاری شد که تاکنون تحولی در درونش اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: در این مدت تنها اقدامی که برای سربازی اتفاق افتاده بود فقط مدت خدمت سربازی کاهش یا افزایش یافته و هیچ تحول بنیادی در ساختار و درون آن اتفاقی نیافتاده است و فقط بازی با اعداد بوده است.

نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاده بنده این وضع سربازی دیگر پاسخگو نیست چرا چون اکنون شرایط دیگر مشابه زمان رضا خان نیست. یعنی مدارک تحصیلی افراد نهایتا سیکل بوده، ولی الان مدارک تحصیلی افراد به دکتری یا کارشناسی ارشد ارتقا پیدا کرده است پس نمی‌توان همان رفتاری که با فرد تحصیلات پایین انجام می‌شده با یک فرد تحصیلات بالا انجام داد.

ابوترابی با اشاره به کاهش جمعیت در کشور، تصریح کرد: مسئله بعدی موضوع فرهنگی است یعنی مقدس بودن نظام وظیفه دیگر همانند گذشته نیست از این رو احتیاج داریم یک تحول عظیمی در نظام وظیفه کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: برای این تحول بنیادی باید چند مدل تعریف شود یعنی اینکه ابتدا امنیت کشور باید تامین شود، زیرا شرایط ما در دنیا خاص است پس مهم‌ترین مسئله تامین امنیت است؛ دوما اینکه برای تامین امنیت مکانیزم اجباری بودن با جانفشانی کردن در نیرو‌های مسلح کاملا متضاد است. یعنی نمی‌توان به فردی گفت بروجانفشانی کن آن هم به صورت اجباری که این مورد اثرات منفی در بزنگاه‌ها دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پس باید یک مدلی ترسیم شود که هم امنیت کشور تامین شود و هم افراد با رغبت و جانفشانی به خدمت سربازی اعزام شوند و نه به صورت اجباری.

ابوترابی در پایان با بیان اینکه مجلس با ستاد کل نیرو‌های مسلح درحال رایزنی است، گفت: نمایندگان درحال بررسی مدل‌های مختلفی در رابطه با سربازی هستند که تاکنون به جمع بندی‌هایی مثبتی هم در این بار رسیده ایم که یکی از این مدل‌ها سرباز حرفه‌ای است که از سربازان در راستای تخصصشان استفاده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر