کد خبر: 94191
A

نماینده مجلس دهم: زنگنه تلاشی کمتر از مسئولان سپاه در حل مشکلات کشور نداشت

نماینده مجلس دهم درباره تحریم وزیر نفت توسط آمریکا گفت: فرماندهان سپاه در یک جبهه درگیر بودند اما زنگنه همزمان با فشارهای خارجی و با کارشکنی های مشکوک داخلی، درگیر بود.

نماینده مجلس دهم: زنگنه تلاشی کمتر از مسئولان سپاه در حل مشکلات کشور نداشت

به گزارش دیده بان ایران؛ «جلال میرزایی»، نماینده مجلس دهم، در رابطه با تحریم بیژن زنگنه وزیر نفت ایران توسط آمریکا گفت: تلاش زنگنه در مقابله با فشارها و تحریم های آمریکا در دو سال اخیر در دفاع از منابع امنیت کشور اگر بیشتر از برخی از فرماندهان عالی رتبه سپاه نبوده باشد، کمتر هم نیست. با این تفاوت که فرماندهان سپاه در یک جبهه درگیر بودند اما زنگنه همزمان با فشارهای خارجی و با کارشکنی های مشکوک داخلی، درگیر بود.

او افزود: آمریکا تا قبل از تحریم زنگنه روشی متفاوت در گزینش افراد برای تحریم ها داشت؛ به بیانی دیگر ایالت متحده تا امروز افرادی که در  برنامه های موشکی و یا دور زدن تحریم ها موثر یا لیدر بودند را تحریم می کرد و یا افرادی را در محدودیت قرار می داد که از دیدگاه این کشور، قوانین حقوق بشر را زیر پا گذاشته بودند اما امروز یک عنصر کلیدی را در حوزه اقتصاد کشور مورد هدف قرار داد، کسی که در تأمین مالی کشور و به نوعی واردات کالاهای اساسی نقشی موثر دارد و در  اقتصاد کشور، جایگاه ویژه ای برای او قائل هستند. به نظر می رسد این روند تغییری است که در رژیم تحریم ها و در راستای تشدید تحریم ها، علیه جمهوری اسلامی دنبال خواهند کرد. 

میرزایی تصریح کرد: اثر تحریم ها قابل پیش بینی است و تقریبا هم مردم هم دولت می توانند، حدس بزنند چه اتفاقاتی در پیش است. آمریکا پیش از این هم صادرات نفت را تحریم کرد اما با این وجود وزارت نفت، تلاش های زیادی در جهت مقابله با تحریم ها و خنثی سازی آنها داشته است، به نظر من هدف اصلی آمریکا، تیم ترامپ و وزارت خزانه داری آمریکا که ارتباط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی و عربستان دارند و با نزدیک شدن به 13 آبان و انتخابات آمریکا، با این فرض که احتمال دارد بایدن رأی بیاورد میخواهند، مسیر را برای رئیس جمهور بعدی امریکا در جهت ایجاد صلح با کشور های دیگر، ببندند.

این نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: در واقع ترامپ و تیم او سعی دارند با پیش بینی آینده مسیر را برای بازگشت بایدن به برجام و لغو تحریم ها سد کنند.  

میرزایی اضافه کرد: نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران پیش از این هم اعلام کرده بود که کاری می کنند که رئیس جمهور بعدی اگر هم بخواهد به سادگی نتواند به برجام برگردد و تحریم ها را لغو کند. 

این نماینده مجلس دهم با اشاره به محدودیت هایی که پس از تحریم زنگنه پیش خواهد آمد، گفت: همین امروز هم در بحث فروش نفت و صادرات آن به اندازه کافی فشار بر کشور ما وارد شده و تحریم زنگنه، تاثیر به سزا و متفاوتی نخواهد گذاشت. البته که تحریم او بدون پیامد نیست اما باید منتظر بمانیم و ببینیم کشورهای دیگر از لحاظ سیاسی در قبال این موضوع چه موضعی خواهند گرفت، ضمن اینکه باید صبر کنیم و منتظر نتایج انتخابات آمریکا باشیم. 

میرزایی اضافه کرد: این آخرین تلاش هایی است که آمریکا برای تثبیت تحریم ها علیه ایران و ضربه زدن به اقتصاد ایران دارد؛ در حال حاضر تصمیمات کشور آمریکا در همسویی و در مشورت نزدیک با رژیم صهیونیستی و لابی های عربستان است. باید ببینیم که دولت جدید آمریکا در صورت روی کار آمدن دموکرات ها چه تصمیماتی خواهد گرفت و در مقابل اتفاقاتی که دولت ترامپ رقم زده نیز، چه موضعی خواهد داشت.

 میرزایی در پایان تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا پیشاپیش نوع تحریم های آمریکا را تغییر داده چرا که با توجه به کرونا در صورتی که تحریم هم نبودیم، امکان تردد و سفرها به شکل سابق وجود نداشت. البته که این موضوع میتواند روی مسافرت های زنگنه به کشورهای اروپایی جهت حضور در کنفرانس ها و نشست های اوپک تأثیر منفی بگذارد ولی با توجه به اینکه کرونا پیش از این این تأثیر خود را گذاشته و جلسات به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شود، به نظرم در عمل تاثیر ملموسی نداشته باشد که تبدیل به یک مسئله حاد در روابط بین المللی وزارت نفت، شود./برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر