کد خبر: 94230
A

نماینده مجلس دهم: شورای عالی امنیت ملی دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات را بررسی کند

نماینده مجلس دهم گفت: به نظر من دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می تواند به موضوع موانع مشارکت مردم ورود کند و نتیجه بررسی را در اختیار مقام معظم رهبری بگذارد.

نماینده مجلس دهم: شورای عالی امنیت ملی دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات را بررسی کند

به گزارش دیده بان ایران؛ نماینده مجلس دهم در رابطه با لزوم تعامل و گفت و گوی ملی در شرایط فعلی کشور گفت: گفتگوی ملی چاره دردهای مزمن جامعه ما است. از زمان طرح موضوع گفتگوی ملی در مجلس دهم بسیاری از صاحب نظران جناح های مختلف با این طرح اعلام همراهی و بر ضرورت آن، تاکید کردند.

او تصریح کرد: البته این طور نیست که الزامات گفت و گوی ملی در کشور فراهم نشده باشد و گام هایی برای آغاز آن هم برداشته نشده باشد؛ اکنون نشست منظم شورای گفت و گوی ملی برقرار است و افرادی از اصلاح طلبان و اصول گرایان در جلسات منظم شورای گفتگوی ملی شرکت می کنند البته این جلسات غیر رسمی است و اعضا آن از جناح خاصی نمایندگی ندارند.

این نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه اقدامات جدی تری برای محقق شدن گفت و گوی ملی نیاز است، اضافه کرد: به نظر من اقداماتی انجام شده اما کافی نیست. من فکر می کنم دایره گفتگوی ملی باید توسعه پیدا کند و از سوی احزاب و شخصیت های سیاسی، اجتماعی و ارکان نظام به رسمیت شناخته شود. در مجلس دهم نیز جلساتی تحت عنوان مجمع گفتگوی ملی برگذار می شد که امیدوارم، عقلای مجلس یازدهم و هیات رئیسه این مجلس، نسبت به احیا و استمرار این جلسات اقدام کنند.

مازنی افزود: برای برون رفت از معضلات اقتصادی، اجتماعی گفتگوی درون گفتمانی های مختلف سیاسی و اجتماعی، باید شکل بگیرد.

او در رابطه با مشکلاتی که احزاب در حال حاضر با آن رو به رو هستند تصریح کرد: قطعا براین باورم که جامعه مدنی و مردم از جهات بسیاری از احزاب جلوتر هستند اما احزاب هم از مشکلات درونی و بیرونی، رنج می برند.

مازنی اضافه کرد: مشکل بیرونی احزاب کم توجهی بخشی از حاکمیت به ساز و کار حزبی در اداره کشور است؛ در حالی که نظام دموکراتیک بدون حزب ابتر است. مجلس باید قانون انتخابات را بر اساس نظام حزبی اصلاح کند.

او با بیان اینکه احزاب نیاز به سازماندهی فوری دارند، افزود: مشکل درونی احزاب فقدان اعتماد به نفس و ضعف آموزش مدیریت حزبی در کشور و نیز وجود احزاب متعدد است. به نظر من دو جریان اصلی کشور  باید احزاب متعدد را در دو جبهه بزرگ با فراکسیون های متعدد سازمان دهی کنند، از طرف دیگر هم حاکمیت و احزاب نیاز به خانه تکانی در گفتمان اداره کشور دارند.

او با تاکید براینکه انتخابات آینده و کاندیداهای ۱۴۰۰ باید گفتمان جدیدی مطرح کنند، گفت: باید برآیند کاندیداها و تصمیم گیران در انتخابات آتی مطالبات جدید مردم باشد و براساس زمان و خاستگاه جامعه متحول شود، بنابراین کاندیداهای متعدد به شرطی مورد اقبال مردم قرار می گیرند که حرف تازه ای بزنند چراکه مردم از حرف های تکراری، خسته هستند.

مازنی با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند ۹۸ تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی بر دو پایه اسلامیت و جمهوریت استوار است. کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات هم به جمهوریت نظام آسیب می زند هم به اسلامیت نظام چرا که وقتی رضایت عمومی حاصل نشود و عملکرد مسئولین باعث قهر مردم از صندوق رای شود، حمل بر ناکارآمدی مسئولین می شود و در پس آن هم، ناامیدی مردم وجود دارد، بنابراین دست اندرکاران انتخابات باید دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات ۹۸ را بررسی کنند. در این زمینه فرافکنی هم نباید صورت بگیرد و واقعا از طرق علمی و بی طرفانه، آسیب شناسی نیاز است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم اضافه کرد: مسئولین اداره کشور در سطوح عالی رتبه باید راه حل های صاحب نظران را بپذیرند و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از تکرار روش های نادرست بپرهیزند. باید هر کس به اندازه سهمش در بروز مشکلات از مردم عذرخواهی و رویه های غلط را اصلاح کند.

مازنی ادامه داد: به نظر من دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می تواند به موضوع موانع مشارکت مردم ورود کند و نتیجه بررسی را در اختیار مقام معظم رهبری بگذارد، هم چنین شخصیت های موثر هم در این مسیر با مردم سخن بگویند و راهبردهای اصلاح امور را با مردم، مطرح کنند.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر