کد خبر: 94243
A

رهبر: زیارت مستحب اما حفظ سلامتی واجب است/ شور را کنار بگذاریم و با شعور تصمیم‌گیری کنیم

محمد تقی رهبر گفت: زیارت مستحب اما حفظ سلامتی واجب است. متاسفانه بعضی‌ها در دین‌داری شدیدا افراطی عمل می‌کنند تا هم سلامتی جامعه را به خطر بیاندازند و هم‌اینکه موجب وهن شعائر دینی شوند.

رهبر: زیارت مستحب اما حفظ سلامتی واجب است/ شور را کنار بگذاریم و با شعور تصمیم‌گیری کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ «جشن بیعت» در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد و در شرایط شیوع ویروس کرونا برگزار شد و حاشیه های فراوانی را هم به دنبال داشت. مراسمی که این نگرانی را به وجود آورده افرادی که در این وضعیت برای برگزاری مناسبت‌های مذهبی اصرار دارند، به مناسبت اعیاد دیگر هم دوباره انجام دادن چنین برنامه‌ای را در نظر بگیرند.

 

محمد تقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: برگزاری تجمعی با عنوان «جشن بیعت» نه تنها هیچ توجیه شرعی و عقلی نداشت، بلکه کاری بسیار ضرررسان بود و موجب ‌شد‌ مراسم دینی توسط عده‌ای از مردم مراسمی هزینه‌ساز معرفی شود که این اصلا به صلاح نیست. وقتی ویروس کرونا سلامتی همه را به طور جدی تهدید می‌کند،‌ برگزار نشدن مراسم دینی قطعا هیچ اشکالی ندارد.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه سخنانش گفت: همانطور هم که مقام معظم رهبری در این چند ماه بارها سفارش کرده‌اند، رعایت کردن توصیه‌های ستاد کرونا لازم است و چون مساله به سلامتی جان انسان‌ها بر می‌گردد، بی‌توجهی به این امر خطایی نابخشودنی است. یعنی این را باید در نظر بگیریم که زیارت مستحب اما حفظ سلامتی واجب است. متاسفانه بعضی‌ها در دین‌داری شدیدا افراطی عمل می‌کنند تا هم سلامتی جامعه را به خطر بیاندازند و هم‌اینکه موجب وهن شعائر دینی شوند.

 

این چهره حوزوی توضیح داد: اینکه به دین، ائمه و توصیه‌های اسلام متعهد و علاقه‌مند باشیم، خیلی خوب و مبارک است. اما دین اسلام قویا مسلمانان را از افراط و تفریط در هر مقوله‌ای، مانند همین وضعیتی که کرونا به وجود آورده، پرهیز داده است. پس بر همه واجب است شور را کنار بگذارند و با شعور تصمیم‌گیری کنند. دقیقا مثل اتفاقی که در ماه‌های محرم و صفر افتاد، یعنی مردم هم به عزاداری‌شان رسیدند و هم با رعایت اصول بهداشتی کاری کردند که آمار مبتلایان به کرونا نسبت به ایام دیگر کمتر شد. به هرحال معلوم است، حضور در جمعی که خطر دارد و بیماری‌زا است نه تنها ارزش ندارد، بلکه می‌تواند نتایج بسیار بدی هم داشته باشد.

 

محمد تقی رهبر در پایان گفت:  نکته مهم و کلی در دین‌داری چیزی جز این نیست که اسلام مسلمانان را به کارهایی دعوت کرده است که همراه با عقل باشد. بر همین اساس به روحانیون هم توصیه می‌کنم که در منابر از هرگونه دعوتی در این شرایط خطرناک خودداری کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر