کد خبر: 94454
A

وزیر احمدی نژاد نگران فضای مجازی شد/ تقی پور: ولنگاری در بستر اینترنت فراوان است/ اقدامات خوبی در حوزه اینترنت ملی کلید خورده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر ضرورت تسریع در تکمیل شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد و گفت: ولنگاری در فضای مجازی ضرورت تکمیل این شبکه را توجیه می‌کند.

وزیر احمدی نژاد نگران فضای مجازی شد/ تقی پور: ولنگاری در بستر اینترنت فراوان است/ اقدامات خوبی در حوزه اینترنت ملی کلید خورده است

به گزارش دیده بان ایران؛ رضا تقی‌پور با اشاره به آخرین وضعیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور، گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر با توجه به تذکرات داده شده و مطالبه مردم اکنون طرح کلان و معماری آن در شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است.

وی با تاکید بر اینکه طبق گزارش‌های واصله از جلسات مرکز ملی فضای مجازی خوشبختانه کار تکمیل شبکه ملی اطلاعات شروع شده و طراحی‌های جزئی و همچنین پروژه‌های زیر مجموعه تعریف شده آن آغاز شده است، افزود: اکنون پنج لایه از جمله زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی و خدمات پایه کاربردی و همین طور خدماتی که بسیار گسترده است در حال تدوین بوده و هر دستگاهی باید خدمات خود را تعریف کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، صمت و وزارت جهاد کشاورزی هر کدام در حوزه دولت الکترونیک مسئولیتی دارند، تصریح کرد: طبیعتاً باید این وزارتخانه‌ها وظایف خود در این حوزه را تعریف کرده و اصطلاحا آمادگی الکترونیکی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه وظایف محوله به وزارتخانه‌های مختلف تقریباً انجام شده است، گفت: اکنون شاهد هستیم که کار به خصوص در خدمات پایه کاربردی که شامل پیام‌رسان و موتور جستجو و همچنین ایمیل‌های بومی ایران می‌شود آغاز شده است.

اقدامات خوبی در حوزه اینترنت ملی کلید خورده است

تقی‌پور با بیان اینکه در حوزه اینترنت ملی اقدامات خوبی شروع شده و امیدواریم به نتیجه برسد و مردم بتوانند از خدمات شبکه ملی اطلاعات به صورت ارزان و با امنیت بیشتر استفاده کنند، افزود: مهم‌تر از همه اینکه با اینترنت ملی می‌توانیم از داده‌ها و اطلاعات ملی که امروز ثروت ملی به شمار می‌روند و متاسفانه بدون حساب و کتاب از سوی خارجی‌ها غارت می‌شود ممانعت کنیم.

فقدان اینترنت ملی به ایجاد اشتغال برای خارجی‌‌ها منتهی شده است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه داده‌ها در نبود اینترنت ملی به ایجاد اشتغال برای خارجی‌ها کمک کرده و منافع اقتصادی آن‌ها را تامین کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر دو طرح یکپارچه‌‌سازی اطلاعات و همچنین طرح الزام به انتشار اطلاعات در دست تدوین و بررسی در مجلس بوده که با تعیین تکلیف نهایی آن قطعا حجم اطلاعات در داخل زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین فراز این طرح‌ها این است که داده‌های ملی، ثروت های ملی بوده و متعلق به کسی نیست، بنابراین باید از اطلاعات، ‌حفاظت شده و بر اساس قانون، بهره‌برداری تجاری از آن انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طبیعتاً اینترنت ملی امسال نهایی نخواهد شد، گفت: امیدواریم بسیاری از قسمت‌های این طرح مهم به نتیجه رسیده و در نهایت نتایج اولیه و فاز اولیه آن عملیاتی و آغاز شود.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه وجود ولنگاری در فضای مجازی بسیار گسترده است، افزود: حکمروایی داده‌ها باهدف مقابله با این ولنگاری‌های در دستور کار است.

فقدان قانون مشخص به دستبرد به اطلاعات ملی منجر شده است

وی با بیان اینکه نبود قانون مشخص به دستبرد به اطلاعات ملی منجر شده است، گفت: چون قانون نداریم، خارجی‌ها این اطلاعات را می‌بردند مثل زمانی که نفت را به غارت می‌بردند.

تقی‌پور ادامه داد: وجود قانون در حوزه اینترنت و فضای مجازی می‌تواند ورود و خروج داده‌ها را تحت رصد قرار داده و به عبارتی با چارچوب‌بندی محتوایی جلوی بروز مفاسد یا دزدی اطلاعات را بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه چارچوب‌بندی اطلاعات ورودی و خروجی در اروپا تحت قانون GDPR که قانون جامعی بوده صورت گرفته است، گفت: اروپا با این قانون توانست در مقابل  غول‌های فناوری آمریکایی را که مشغول تاخت‌وتاز اطلاعات بودند بگیرد.

تقی‌پور ادامه داد: اگر مفهوم و ارزش اطلاعات و فناوری اطلاعات در مقابل وضعیت فعلی درک شود، به طورحتم نباید سکوت در مقابل خلأ قانونی در این حوزه انجام شود.

فعالیت بدون قید و شرط پلتفرم‌ها در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست

وی با بیان اینکه متاسفانه پلتفرم‌های خارجی فعال در ایران هیچ قید و بندی ندارند، گفت: در هیچ کجای دنیا نمی‌‌توانیم فعالیت بدون قید و بند پلتفرم‌ها را شاهد باشیم. یک سوپر مارکت کوچک هم که می‌خواهد آغاز به کار کند از چند جا مجوز دریافت می‌کند ولی برخی نرم‌افزارها با داشتن چندین میلیون عضو چنین مقرراتی را رعایت نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حال حاضر کسی پاسخگوی فعالیت این پلتفرم‌ها مانند تلگرام نبوده و دیدیم در بستر آن کمک به تروریست‌ها صورت گرفت و محل سازماندهی تروریست‌ها بود که این موارد، مصداق همان ولنگاری در فضای مجازی است.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر