کد خبر: 94532
A
دیده بان ایران:

آقای روحانی؛ والله نتیجه انتخابات آمریکا بر روی ایران تاثیر دارد

برنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند راهبرد این کشور مقابل ایران را تغییر دهد و باعث افزایش مشکلات فعلی اقتصاد ایران و یا رفع آن شود.

آقای روحانی؛ والله نتیجه انتخابات آمریکا بر روی ایران تاثیر دارد

"برای ما مهم نیست که در آمریکا چه می‌گذرد." این بخشی از تازه ترین اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری است نسبت به انتخابات آمریکا که روز گذشته بین جو بایدن و دونالد ترامپ برگزار شد و گمانه زنی ها با وجود اعلام پیروزی جمهوری خواهان که قبل از ظهر امروز توسط ترامپ اعلام شد، همچنان ادامه دارد.

به گزارش دیده بان ایران؛ پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی از بامداد روز سه‌شنبه (۱۳ آبان‌ماه) آغاز شد که بحث و جدل‌ها پیرامون نتیجه آن بالا گرفته و به نقل بسیاری از محافل و مجالس تبدیل شده است. پیش‌بینی انتخابات آمریکا به دلیل تأثیرات سیاسی و اقتصادی در نتیجه انتخاب هر کدام از دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه بر کشورهای جهان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آمریکا با در اختیار داشتن ۲۵ درصد از تجارت جهانی، رتبه اول اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است. اما آنچه که اهمیت دارد، تأثیر اتخاذ چنین سیاست‌هایی بر شرایط سیاسی و اقتصادی کشورها به ویژه ایران است. 

صعود نرخ ارز، طلا، خودرو و حتی بورس پس از خروج آمریکا از برجام به وضوح شاهدی بر این ادعا است؛ ادعایی که حسن روحانی پیشتر با تأیید آن در جلسه ستاد ملی کرونا، گفته بود: «آدرس غلط به مردم ندهید، ریشه مشکلات «واشنگتن دی‌سی» است. مردم باید در این سال‌ها خیلی راحت‌تر زندگی می‌کردند. حدود ۱۸۵ کشور در جهان از ما حمایت می‌کنند. ما لعن و نفرین و کینه خود را با آدرس صحیح و درست بفرستیم. این مشکلات از کاخ نشین کاخ سفید است. منشأ تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندروی‌های آمریکا است. تردید ندارم روزی آمریکا در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد.»

بنابراین برنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند راهبرد این کشور مقابل ایران را تغییر دهد و باعث افزایش مشکلات فعلی اقتصاد ایران و یا رفع آن شود. و نخستین واکنش آن می تواند در بازار ارز خودش را نشان دهد.

به طور کلی انتخابات آمریکا می‌تواند با تأثیر بر متغیرهای کلان اقتصادی ایران، اقتصاد ایران را به سمت جدیدی سوق دهد. در واقع می‌تواند با تغییر وضعیت تحریمی ایران، کشور را در موقعیت جدیدی از نظر جایگاه تجاری در جهان قرار دهد اما این مسئله منوط به تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران و دستیابی به توافقی جدید و پایبندی همه طرف‌ها به آن است.

آنچه مسلم است، تأثیر تغییر متغیرهای کلان اقتصادی کشور تحت تأثیر انتخابات ایالات متحده و حتی پیش بینی نتیجه انتخابات آمریکا بر وضعیت بازار مالی و بازار دارایی‌ها در کشور است. نتیجه مناظره‌ها و سوگیری‌های سیاسی-اقتصادی دو نامزد انتخاباتی در ایالات متحده نشان می‌دهد اگرچه سیاست کلی هر دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه این کشور در قبال ایران تقریباً مشابه است اما استراتژی آن‌ها در مواجهه با ایران متفاوت و گاه متناقض است.

برای مثال دونالد ترامپ در نظر دارد در صورت انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری، آنچه در چنته دارد، رو کند. در واقع سیاست وی، ادامه فشار حداکثری علیه ایران تا زمان تسلیم و پذیرش شروط آمریکا توسط ایران و یا فروپاشی اقتصادی این کشور، ادامه دارد.

صبح امروز پس از اعلام اولیه نتایج انتخابات آمریکا بازار تهران نیز به رقابت شانه به شانه ترامپ با جو بایدن واکنش نشان داد و با وجود کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، نرخ دلار و طلا در بازار تهران با افزایش روبرو شد.

رسانه های ایران طی 24 ساعت گذشته و همچنین طی روزها و ماه های گذشته با وجود اینکه به صورت مستمر به نقل از برخی مسئولان کشوری و لشکری از بی تاثیر بودن این انتخابات سخن به میان آورده اند اما همین حساسیت رسانه ها و اکثر مسئولان حاکی از این است که انتخابات آمریکا بر روی سیاست و اقتصاد کشور نقش غیر قابل انکاری دارد و اظهاراتی مانند سخنان اخیر حسن روحانی تنها نادیده انگاشتن یکی از مهمترین رویدادهای جهان است.

اینکه سیاستمداران سعی می کنند بدون درنظر گرفتن معادلات انتخاباتی آمریکا از آن می گویند نشان دهنده اهمیت ماجراست که به نظر بسیاری از کارشناسان به آن چشم دوخته اند.

حتی مدیرمسئول روزنامه کیهان هم روز گذشته در یادداشتی که خبرگزاری فارس اقدام به انتشار آن کرد نوشته بود: ایران اسلامی باید برای ورود دوباره آمریکا به برجام  شرط بگذارد و لغو همه تحریم‌ها شرط ورود آمریکا به برجام باشد، چه ترامپ رئیس جمهور شود و چه بایدن. 

موضوعی که روزنامه اعتماد هم در شماره امروز خود به آن اشاره کرده بود و نوشت: ترامپ پیروز شود، چاره ای جز تغییر سیاست داخلی نداریم.

بنابراین با وجود آنکه رئیس جمهوری و سایر مسئولان کشور به خوبی بر اهیمت و تاثیر انتخابات آمریکا بر روی جامعه ایران آگاهی دارند باید به این نکته اشاره کرد که؛ آقای روحانی؛ والله نتیجه انتخابات آمریکا بر روی ایران تاثیر دارد.

 

 

منبع: دیده بان ایران-یغما فشخامی

توضیح: بخشی از مطلب از گزارش ایمنا وام گرفته شده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر